Såna "sovereignty nymphs", som nån "king" skulle ta till maka, lever idag fortfarande som "ban-shees" av aristokratiska ätter, sägs det. De signalerar t ex annalkande döden av en ätts huvud. Så de kungar det gäller skulle bättre kallas för lokala härskarna av en klans territorium. Det är Kung Arthurs och Hans Riddares Äventyr som befastar sig med duell där insatsen är imho en sån lokal sovereignty nymph.
Respektive iriska riter var kanske en hemlighet reserverad för högre eliten. I detta ställe har vi där några sägner däri den yngste från tre bröder blir den enda resolut nog för att kyssa en stor monstruös padda. Det är den "sovereignty nymph" som återvinner ungdomen på det viset och den ynglingen blir då kung över hennes territorium. Denna motiv är känd i hela Europa som barnsagan om Drottning Grodan. Det är egentligen märkligt eftersom kulturer av Old Europa (se Gimbutas teorier) - t ex Vinca på Balkan, kände väl gudinnan i form av en groda, som var kanske en del av kvinnliga mysterier gällande fertilitet av fälten. - Traditioner av bönder är mycket livskraftiga.
I slutet kunde man undra hur dåtida "druider" kunde uttrycka samma symboliska situationer. Jo; det finns exemplen av olika koder som man kunde använda till detta. I "Mabinogion" finns en story med en gammal och en ny partner av "jordgudinnan", däri en skinbag, vilken kan hålla fertilitetspotential av hela landet inuti, spelar den centrala rollen. Samma story i abstrakt form (t ex 3 ringar och en spjut) kan man återfinna i hällristningar på Brittiska Öarna. De finns placerade så tätt inom speciella områden att man undrar om de blivit utförda genom betalda specialister för att säkra välgången av individuella familjer levande inom klan-territoriet.