Det mesta går att få logiskt - och logik förändras med tiden.
Visst, det är logiskt att rika gravar byggdes av rika människor, alltså en ekonomisk överklass. Men det är absolut inte säkert att den döde tillhörde denna klass.
Problemet är att de som byggde graven inte är densamme som ligger i graven. I ennhel gravar kanske det inte ens finns ett lik - hur ör det med Sutton Hoo graven - där fanns inget lik för några år sedan - har man hittat något lik med modern teknik idag?
De som bygger en grav manifesterar någonting som är viktigt för dem. En rik familjs dotter kanske räddades till livet av någon som dog i samband med händelsen - det kan vara möjligt att de, i sin tacksamhet, byggde en stor grav till den dödes ära... Likaså kanske byfånar var heliga män som begravdes i storhögar. Det finns en logik i det också - men jag håller med dig, det kanske inte är så troligt
Vi människor vill gärna se en bra historia som passar in i den tid vi lever. Vissa vill ha en storslagen historia med krig, våld, erövringar, dominans osv. Andra vill se en annan historia. Vars och ens grunduppfattning bestämmer vilka stöd han väljer att ta till sig ur de få källor vi har.
Jag har en lite annorlunda historieuppfattning. Jag ser tingen där fria män bestämde som en röd tråd genom hela vår tidiga historia. Vi hade aldrig feodalism, där är vi ganska så unika. Tingen bestämde. Tingen kunde både taga och vräka kungar samt skapa lagar - och ändra lagar.
Jag tror att skattefrihet för riddare med häst (Alsnö stadga) föregicks av skattefrihet för fotfolk med egen krigsutrustning - och jag tror att trälar vaktade den tidens mobbförråd - och att detta varit en lång tradition i våra samhällen. Dör mig ör detta logiskt - dör andra ör det ologiskt
jag anser mig har mycket bra stöd i källorna - andra tycker att jag fantiserar.
Thomas