Författare Ämne: Religiösa platser?  (läst 1633 gånger)

Utloggad jacob

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
Religiösa platser?
« skrivet: augusti 01, 2014, 11:37 »
Jag googlade efter religiösa platser. Vissa östländer har tempel medan Japan har helgedom. Flesta västländer har olika kyrkor. Jag undrar bara en sak.

Varför finns det olika religiösa platser?

Jag är inte troende, men jag är mer intresserad av religioner Däremot tror jag på ödet.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Religiösa platser?
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2014, 13:20 »
I Kina och omkring var det mera abstrakt och i India och västerut mera personligt: - yang = fader; yin = moder; yin-inom-yang = dotter, faders underlydande (t ex Athena och Zeus);yang-inom-yin = son, moders underlydande (t ex Herakles och Hera). Sen, varje territorium skulle ha en "sovranty goddess" ( sjörå; skogsrå, etc.). De blev förträngda från officiella kulter men finns kvar i stor mängd i folksägner. Från detta kom att naturliga religioner har hierarkisk och rumslig karakter.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Religiösa platser?
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2014, 18:31 »
Platser som förknippas med olika heliga personer brukar kallas heliga platser. Jerusalem är nog vår mest heliga plats eftersom den vördas av judar, kristna och muslimer.
Många heliga platser anses ha undergörande förmåga, den som badar i vattnet på en helig plats kan botas från sjukdomar och handikapp.
Egentligen är det inget konstigt. I alla fall inte konstigare än att fans kan åka för att stirra på huset där en sångare eller fotbollsspelare bor.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Religiösa platser?
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2014, 14:41 »
Vissa platser är naturligt laddade, s.k. kraftplatser och på dessa har man anlagt sina helgedomar.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Religiösa platser?
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2014, 15:57 »
Nja, platserna är nog inte laddade. Det är människors tro på platser och personer som skapar laddningen. Ett slags andlig sockerpillereffekt. Är tron stark kan du bli frisk utan någon hjälp utifrån.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Religiösa platser?
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2014, 13:37 »
Platser laddade med vaddå? Här kommer till hjälp den antika regeln att alla delar av världen är byggda av materien, själen och Anden. Den sista är odelbar, så jag skriver den med stora bokstaven. Sen, när jag ser att någon kristen auktoritet skriver om"Kristus döende på korset", då kan jag bara undra på vilken låg nivå kristen teologi står idåg. Kristus är ju Världsanden och dör aldrig. Det är Jesus som dog och basta.

OK. Såna problem uppstår i västerländska sinnen på grund av benägenheten att dela och personificiera. Men t ex kinesisk yin-yang system undviker detta och ger möjligt att leta fram heliga platser där karakteristiska spelen av yin-yang koinciderar med 4 eller 8 astronomiska tidodelar under året.

Alla mitologiska system har problem med höstkanten ändå. Vad är det som händer med våra skördar i slutändan?
Är det någon som äter upp eller plundrar dem? Jane Hendersson i hennes "Prolegomena..." upptäckte nya sidor av grekiska (thebanska) Sphinxen men redan i medeltiden "Mabinogion" hade sin egen beskrivning av den övernaturliga processen.

Japp; äkta häxor och stöld av livskraften hade väl inte plats inom förkristliga kommunala festligheter; eller? Men det finns ju kulturer där Liv-och-Döds gudinnor hålls i ära - Kali; Durga... you tell me. Finns det några spår av Hels kultplatser här i Sverige? Patriarkala barnsagor, som t ex beskrivning av Gamla Uppsalas gudatriad, kan dölja mycket underliga tankegods från äldre tider, tycker jag.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Religiösa platser?
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2014, 22:57 »
Du har missat poängen i Bibeln. Jesus måste dö för att kunna återuppstå.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Religiösa platser?
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2014, 01:15 »
Var det Jesus inte som måtte 'dö' - för att Kristus skulle 'uppenbara' sej?

Eller var det den gamla, grekiska Messias-myten - i ny-romersk tappning, där dom gamla myternas allegorier blir illusioner - och det övernaturliga inpassad i en ny samhällsfilosofi - kallad religion? Hur löd den äldre Messias-myten - "om budbringaren som skulle återkomma" - egentligen?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Religiösa platser?
« Svar #8 skrivet: augusti 05, 2014, 08:24 »
Jag är inte teolog så jag vill inte försöka svara. Utan ordentliga baskunskaper är risken stor att jag missar traditionerna bakom kristendomen.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Religiösa platser?
« Svar #9 skrivet: augusti 05, 2014, 09:27 »
Det var Romerska Kyrkan som ville utröta alla tecken på verkliga källan till kristna traditionen. De började nämligen hävda att grekisk Kristos = judisk Messias. Men det räcker att titta på ikoner av Kristos Pantokrator för att känna skillnaden. "Skalan" av denna personlighet är mycket större än t ex av kung David, som var en av judiska Messiahs.

Titlar "Kristos" och "Frälsare" började användas först av macedonsk-grekiska faraonen Ptolemaios den Förste i Egypten, i samband med kungliga initiationen i kulten av hellenistisk Sarapis (Osiris-Apis). Det var förmodligen kopior av gammal-egyptiska faraonska titlar. Googla "Hadrian`s letter on Christians" och du ska se att de "äkta kristna" kanske föddes från Sarapis-kulten. Det är möjligt att i Jesu tiden kungliga initiationer i Sarapis kulten blev redan tillgängliga för bredare lägren av Sarapis angängare. Formler som Jesus använder under Sista Nattvarden är typisk egyptiska och var kända redan i kulten av All-Omfattande Ptah i Memphis. (C.f. Shabaka stele)

När det gäller autokefaliska koptiska kyrkan i Egypten, dennes apostel var St. Marcus. Deras mest aktningsvärd relikt är s k "tron av St. Marcus". Men det är egentligen tron av Sarapis från dennes tempel i Alexandria. Hur ska man tänka då om Jesus som säger att han inte kommit att ändra Lagen? - Jo; det kanske passade judeokristians
i Levanten (St. Peters följare) att hävda såna saker, - för att separera sig från hellenistiska omgivningen.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Religiösa platser?
« Svar #10 skrivet: augusti 06, 2014, 14:57 »
Sorry för så mycket OT. Vi skulle ju diskutera om kultplatser möjligen var laddade med speciella (sakrala?) energier. Men denna fråga kunde ställas på annat vis. Om det finns en kultobjekt (t ex Sarapis tron) med speciella egenskaper, - är det troligt att objektet behåller dem egenskaperna efter flyttning om t ex 50 km till en ny kultplats eller museum? I andra ord; är "sakralitet" en egenskap av ett speciellt landskap (temenos) eller av kultobjekt inom detta landskap?