Kom igen, du vet lika väl som jag att jag inte argumenterade för något av det du just sa.
Självklart består världshistorien av miljontals, miljardtals fruktansvärda människoöden. Visst var människor innan upplysningen delaktiga i många hemskheter. Ingen har sagt någonting annat. Däremot så har kan svårt att se att en politisk ledare, per automatik, är "ond" för att han eller hon beordrat soldater ut i krig. Konflikter mellan politiska enheter har funnits genom hela världshistorien. De flesta har säkert varit ganska meningslösa, och mängder av människor har dött utan någon bra anledning. Men det i sig betyder inte att de som gav ordern i sig var onda eller inte själva trodde att kriget var berättigat. Att förstå det betyder inte att man helt avskriver det moraliska ansvaret, men jag menar att moraliskt ansvar på många sätt är ett svårdefinierat begrepp. Vi talar trots allt om komplicerade historiska skeenden under långa tidshorisonter, där politiska ledare, som tex Gustav II Adolf, inte bara var ute efter personlig ära utan faktiskt själva troligtvis ansåg sig ha ett ansvar för sitt rikes säkerhet och integritet. Ofta handlade krig om att förhindra potentiella hot från att växa sig för starka, och på så sätt förhindra framtida militära anfall. Sen har förstås krig en förmåga att bli självupprätthållande. Till slut så kan man inte på något bra sätt ta sig ur en spiral av olika militära konfrontationer. Redan romarna upptäckte detta när hela imperiets ekonomiska system byggde på ständig expansion.
Både Lenin och Hitler växte upp i välbärgade och välutbildade borgerliga hem. Ingen av dem föddes in i, som du säger, en institution där militärt ledarskap var en förutbestämd del. De utvecklade både själva förkastliga ideologier som de sedan aktivt förde in i politiken. Ja, jag tycker nog allt att Lenin och Hitler har större personligt ansvar för sina brott mot mänskligheten än diverse 1600-talskungar som föddes till makten i ett instabilt och ständigt krigsförande Europa.
Precis som att jag kan tycka att kyrkan som institution har mer ansvar för häxprocesserna än de mycket religiösa människor som själva deltog i hysterin när det hände. Kyrkan var den institution som genom sitt egen ramverk skapade förutsättningarna för att häxprocesserna skulle kunna ske. Sen kan man förstås säkert hitta individer i de historiska källorna som pga sin utbildning, sin maktposition, eller sin allmänna grymhet framstår som mer moraliskt korrupta än gemene man, även om gemene man var med på noterna.