Övrigt > Utbildning

Biämne, religion eller biologi?

<< < (3/3)

MePenguin:
Hej!

AndreasE:
Du har förstås rätt, det kanske spelar ingen roll för de flesta arbetsgivaren om man har 20 poäng biologi - i Sverige i alla fall. Vill man jobba utomlands i ett projekt där naturvetenskapliga metoder efterfrågas oftare (t.ex. Island, England, Danmark) kan det vara hjälpsam.


--- Citat från: AndreasE skrivet maj 04, 2014, 22:21 ---... alla de poängen i biologi, kemi, fysik och statistik har aldrig hjälpt mig att få jobb inom arkeologin.
--- Slut citat ---
Mycket synd, så borde det inte vara.


--- Citat från: AndreasE skrivet maj 04, 2014, 22:21 ---Den enda punkten jag håller med om är att biologin möjligtvis kan hjälpa om man väljer att läsa osteologi...
--- Slut citat ---
Helt OK, men jag står fast med mina punkter, med över 20-års erfarenhet i branschen som både arbetstagare, lärare och arbetsgivare (utan att ge upp mitt hemlig identitet  ;) ). Det tidigare man läser naturvetenskap desto bättre och de som läser osteologi (osv) på grundnivå klarar sig oftast bättre masters kurserna.

--- Citat från: AndreasE skrivet maj 04, 2014, 22:21 ---Generellt sett så är inte bristen på naturvetenskap på grundutbildningen i arkeologi särskilt problematisk.
--- Slut citat ---
Hmm... håller inte med. En arkeolog med bara humanistkompetenser kan saknar mycket när det gäller analytiska färdigheter.

--- Citat från: AndreasE skrivet maj 04, 2014, 22:21 ---Då är det viktiga att man har en fil.kand. och en master inom arkeologi, ingenting annat. Självklart kan du inte doktorera inom biologi med en master inom arkeologi.
--- Slut citat ---
Stämmer inte - läs behörighetskrav på doktorandutbildningar, t.ex. "[Grundläggande behörighet och] 120 högskolepoäng eller motsvarande i arkeologi, varav minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå, inklusive minst 15 högskolepoäng självständigt arbete, eller motsvarande kunskaper." http://gu.se/digitalAssets/1224/1224063_sp-arkeologi-d.pdf men dessa variera mellan universitet. Du kan disputera inom biologi med en master inom arkeologi och tillräckligt många poäng för att uppfylla behörighetskraven.

--- Citat från: AndreasE skrivet maj 04, 2014, 22:21 --- Om du vill doktorera inom tex osteologi, så rekommenderar jag som sagt att du tar en arkeologimaster med inriktning på osteologi först.
--- Slut citat ---
Bra råd.

Och till sist: Det absolut viktigast du kan göra för att få jobb som grävande arkeolog är att bygga upp ett bra kontaktnät och skaffa internationell erfarenhet av att gräva på olika typer av undersökninger.

AndreasE:

--- Citat från: MePenguin skrivet maj 05, 2014, 23:12 ---Du har förstås rätt, det kanske spelar ingen roll för de flesta arbetsgivaren om man har 20 poäng biologi - i Sverige i alla fall. Vill man jobba utomlands i ett projekt där naturvetenskapliga metoder efterfrågas oftare (t.ex. Island, England, Danmark) kan det vara hjälpsam.

--- Slut citat ---

Nu har jag inte jobbat i de länderna du nämner, men för det första så tvivlar jag på att de "efterfrågar de naturvetenskapliga metoderna" oftare än i Sverige, och för det andra så i alla fall i Sverige så utförs de naturvetenskapliga undersökningarna av arkeologer som är speciellt inriktade på just de metoderna - oftast genom att de har tagit en master eller doktorerat med sådan inriktning. Väldigt få fältarkeologer sitter inne på lab och analyserar mikrofossiler. Proverna skickas snarare till en expert som tar hand om analysarbetet. Experterna kommer dock ofta ut i fält för att själva utföra känsligare provtagningar eller för att hjälpa arkeologerna på plats att utvärdera en lokals potential eller för att upprätta en provtagningsplan. Den specialkompetenskategori man oftast ser ute i fält som en del av den reguljära arbetsstyrkan är osteologerna.

Att lära sig hur man ska ta prover och från vilka kontexter behöver man inte 20 poäng biologi på grundnivå för.


--- Citat från: MePenguin skrivet maj 05, 2014, 23:12 ---Det tidigare man läser naturvetenskap desto bättre och de som läser osteologi (osv) på grundnivå klarar sig oftast bättre masters kurserna.Hmm... håller inte med. En arkeolog med bara humanistkompetenser kan saknar mycket när det gäller analytiska färdigheter.
--- Slut citat ---

Osteologi är en av de fristående kurser på grundnivå som jag skulle rekommendera för en arkeologistudent. En generell biologikurser - inte lika användbart i mitt tycke.

Jag läste två år naturvetenskap innan jag läste arkeologi. Jag märkte ingen större skillnad mellan mig och mina studiekamraters analytiska färdigheter på tex masternivå. Självklart hjälper en grundläggande kunskapsnivå inom naturvetenskap när man tex läser om DNA och olika dateringsmetoder, men det är knappast avgörande så länge man inte är total analfabet inom naturvetenskapen.

AndreasE:

--- Citat från: MePenguin skrivet maj 05, 2014, 23:12 ---Stämmer inte - läs behörighetskrav på doktorandutbildningar, t.ex. "[Grundläggande behörighet och] 120 högskolepoäng eller motsvarande i arkeologi, varav minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå, inklusive minst 15 högskolepoäng självständigt arbete, eller motsvarande kunskaper." http://gu.se/digitalAssets/1224/1224063_sp-arkeologi-d.pdf men dessa variera mellan universitet. Du kan disputera inom biologi med en master inom arkeologi och tillräckligt många poäng för att uppfylla behörighetskraven.

--- Slut citat ---

Absolut. Jag var otydlig. Men om du räknar på de kraven du räknade upp så innebär de i stort sett att man måste ha en master i arkeologi, då du ska ha 30 högskolepoäng på avancerad nivå inom arkeologi, varav 15 poäng ska vara ett självständigt arbete inom arkeologi. Möjligtvis räcker en magister, men jag har inte räknat på det.

Få studenter med en master i arkeologi kommer ha tillräckligt med poäng på avancerad nivå i biologi för att disputera inom biologi. Kanske om man tagit sin master på forskningslabbet.


--- Citat från: MePenguin skrivet maj 05, 2014, 23:12 ---Och till sist: Det absolut viktigast du kan göra för att få jobb som grävande arkeolog är att bygga upp ett bra kontaktnät och skaffa internationell erfarenhet av att gräva på olika typer av undersökninger.
--- Slut citat ---

Väldigt sant. Se till att bygga upp ett kontaktnät när du pluggar. Välj praktik på mastern, och gör den på ställen där du kan tänka dig att jobba så att du lär känna de som kommer anställa folk när du är färdig.

Internationell erfarenhet skulle jag inte säga är lika nödvändigt. Det är förstås aldrig fel, men i Nordeuropa så kommer det räcka med erfarenhet från Sverige. Om du däremot vill gräva i tex medelhavsområdet eller på en annan kontinent så är det inte säkert att det kommer räcka med praktiskt erfarenhet från Sverige. Idag är det dock mycket svårare att få jobb utomlands än det var för 10 år sedan, så frågan är delvis irrelevant. I början av 2000-talet åkte alla nyutexaminerade och grävde på tex Irland, idag känner jag bara en som jobbar utomlands.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion