Författare Ämne: Öresunds vattennivå i historiska tid  (läst 6445 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Öresunds vattennivå i historiska tid
« skrivet: februari 24, 2014, 14:06 »
Det har i tidigare litteratur ibland spekulerats om hur vattenytan i Öresund förändrats genom tiderna. Efter att nyligen tagit del av en på internet utlagd teori om att vattenytan på 1200-talet varit en meter högre än i nutid lät jag göra en analys över vad kända, strandnära fornlämningar säger om vattenståndet från vikingatid och framåt. Det blev inte en meters höjdskillnad. Troligtvis låg vattenytan då något lägre än i dag för att vid 1200-talet ha haft samma nivå som nu. Har lagt ut min pdf som ett paper på www.academia.edu: https://lu.academia.edu/SvenRosborn 
 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Öresunds vattennivå i historiska tid
« Svar #1 skrivet: februari 25, 2014, 21:01 »
Mycket nytt och härligt läsgodis på sajten Sven, utöver Öresunds vattenyta under vingatiden.

Jag skall läsa din artikel men intressant är också hur man skall förhålla sig till SGU och de kustlinjekartor man kan hitta där:

http://www.sgu.se/sgu/

Klicka på kartgeneratorn högst upp till vänster.

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Öresunds vattennivå i historiska tid
« Svar #2 skrivet: februari 26, 2014, 19:43 »
Det var tydligen våldsamt stora sjöar i Skåne för 1000 år sedan. Sorry, SGU, jag tror verkligen inte den bilden visar verkligheten.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Öresunds vattennivå i historiska tid
« Svar #3 skrivet: februari 27, 2014, 02:04 »
Citera
Det var tydligen våldsamt stora sjöar i Skåne för 1000 år sedan. Sorry, SGU, jag tror verkligen inte den bilden visar verkligheten.
Hittade inget som visade våldsamma sjöar? Borde jag det?

Emellertid såg landskapet inom Skåne helt annorlunda ut ca år 1000 än vi föreställer oss idag. Kolla på flygbilder. Google Earth ger en god bild. ALLA marker som har MÖRK yta var den gången fortfarande TRÄSK. Det blir bra mycket våtmark. Nu syns det i huvudsak på plöjd marke, men kan skönjas även i oplöjd mark. De gråare partierna har varit torrare och odlingsbara. Våtmarken gav bra bete för boskap. Skånska adeln är ju känd för att ha skapat sina förmögenheter genom boskapsexport.

Strax öster om Hälsingborg passerar motorvägen mot Malmö genom ett av de få kvarvarande träsken av den gamla typen. Det rör sig om bara några 10-tal hektar, men det blir en god bild över hur allt såg ut en gång.

Hittar ni något "mossimpediment", så är detta idag resten av en torrlagd kallkällsjö. Det är gott om sådana inom resp socknar. Om man bara kollar noga. Tänk vilken mängd mygg, som en gång frodades i dessa våtmarker. Odlingslotterna har antagligen i jordbrukets barndom varit många, men små, p g a torrmarkernas begränsningar av våtmarker.

http://www.kavlingeaprojektet.se/Historiskavatmarker.htm
Det finns en beskrivning över Kävlingeåns vattenområde. Det finns även en karta över de historiskt rekonstruerade våtmarkssystemet inom Kävlingeåns vattenområde med skiss för före typ 1700, 1750 och 1850, samt dagsläget. Jag hittade inte dessa, men den första kartan är väldigt blå, sedan minskar det blåa m anl av en intensiv utdikning fram till idag. Kanske någon av er hittar bättre.

F ö lär den geologiska noll-linjen för landhöjning/-sänkning gå längs med gränsen mellan Skåne/Blekinge mot Småland. D v s norr om höjs land och söder om sjunker land. Det är precis vad dina undersökningar bekräftar.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Öresunds vattennivå i historiska tid
« Svar #4 skrivet: februari 27, 2014, 16:18 »
Det borde du verkligen göra, det är bara att titta på kartan. Det är helt sant att det i Skånes södra del före enskiftets införande i början av 1800-talet fanns många mindre sjöar och mycket mera vid vissa tider av året vattensjuka ängsmarker än nu. Men att sätta dessa till öppna sjöar är en totalt missvisande bild. Ett exempel av många: Segeå har på kartan norr om Malmö blivit till en bred havsvik. Det verkar då väldigt märkligt att man invid den nuvarande åns kant hittat en vikingatida kajanläggning. Bara ett exempel på att flera påträffade lämningar från vikingatiden i så fall måste ha legat under vatten. 

Utloggad CarlH

  • Medlem
  • Antal inlägg: 91
SV: Öresunds vattennivå i historiska tid
« Svar #5 skrivet: september 25, 2014, 19:11 »
Här kommer lite dagsfärska nyheter från SGU om stranderosionen längs Skånes kuster. Även den påverkar ju kustlinjen - åt båda hållen, enligt artikeln. Fick den via nyhetsbrev från SGU.
http://www.sgu.se/samhallsplanering/risker/skred-och-ras/projekt-skanestrand/