Problemet när det gäller hela vår historia, alla källor och alla sagor är att troende plockar ut det som stödjer den tro de redan har - och de struntar i sådant som säger emot deras tro, alternativt, argumenterar hårt emot det.
En grundfråga är t.ex. vilken yrkesgrupp skall översätta källor skrivna på latin? Är det språkvetare - eller historiker?
När det t.ex. gäller Mälaren översatte en historiker att Mälaren var en vik in från Östersjön- medan språkvetaren översatte att det gick ett sund in till Mälaren från Östersjön. Sundet gick mot norr, det bör då vara sundet vid Söderrälje som användes. Historikerns översättning speglar den syn han redan hade, man använde "slussen" som passage.
Adams beskrivning att en hamn låg mot mot norr, stämmer då in när språkvetaren översätter - men inte när historikern översätter eftersom han hade redan bestämt sig för vad han visste var sant...
Samma sak med att "Birka är Götarnas stad" och annat som rör Götar och Birka. Det översattes inte förrän 1984 eftersom det ju inte passade in i vår tidigare officiella historia. Försök hitta en historiebok eller uppslagsverk med den texten angiven som är skriven före 1984. Det lär bli svårt.
I Språk-kretsar kände man till det - men i vår historia nämns det inte. Historikerna kände till det redan för 150 år sedan.
Man har alltså medvetet utelämnat information man hade eftersom informationen inte passade in - och alltså var informationen felaktig. Själv hade man naturligtvis rätt - och Adam hade missuppfattat just detta - han visste ju inte så mycket om oss - men informationen om Svearna var, lika naturligt, trovärdig eftersom den stämde ...
Vi har ju många gånger diskuterat Svitjod som just Mälardalen. YS och illrådes saga säger att Vg var en del av Svitjod. Ändå fortsätter en del att hävda att Svitjod var enbart Mälardalen - och argumenterar emot en klar och tydlig källa - men man tror stenhårt på Snorre, bara just detta är fel... (Antingen litar mqn på YS helt och håller - eller också förkastar man YS helt och hållet, då är man själv trovärdig. Använder man delar av YS och hävdar att just dessad elar ört rocärdiga, eller inte trovärdiga - vad är man själv då?)
Vi behandlar alltså vår historia som det passar oss. Tro är påfallande ofta viktigare än fakta. Vi plockar russinen ur kakan och nekar till att kakan finns.
Så ungefär upplever jag det - och jag själv går naturligtvis inte helt fri från detta. Men jag är medveten om hur lätt det är att köpa sådant som backar upp ens egen tro att jag lärt mig att söka efter sådant som säger motsatsen också. Men då måste man anstränga sig mer än om man bara söker efter stöd...
Det blir ju lite kul med t.ex. Adam...han berättar om hundhuvudmän och enfotingar samt varulvar och diverse annat som var poppis i samtiden. Alla är ju överens om att detta är inte sant. Skall vi då lita på resten han skriver? Eller förkasta allt han skriver?
Ta Svia Kind i VG. Svia Kind betyder Sviafolket/Sviasläkten. Det är ett namn som är äldre än Hundare och Härad som fanns på Vikingatid.
Om någon seglar förbi blekinge på 800 talet och söger att det tillhör Sviarna - vilka Sviar menar han då? De som bevisligen finns i vårt språk i samtiden, alltså svia Kindarna - eller, de Sviar som 500 år senare placeras i Mälardalen av Snorre? Vas känner du inom dig just nu när du läst denna fråga - oac analysera gärna varför du könner just så

Thomas