Författare Ämne: Ny utgrävning vid båtgraven i Augerum i Blekinge  (läst 5221 gånger)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
Ny utgrävning vid båtgraven i Augerum i Blekinge
« skrivet: augusti 28, 2013, 20:32 »
Ny utgrävning vid båtgraven i Augerum i Blekinge avslutades i måndags. Jag var själv med och grävde.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/nystart-for-utgravningar-i-augerum

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ny utgrävning vid båtgraven i Augerum i Blekinge
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2013, 20:38 »
Jättekul! Så vad blev resultaten?

(Förresten, vad är det där med "Sveriges äldsta båtgrav" i artikeln? Till och med jag, som inte är fyndexpert kan se att det verkar handla om en 600-talsgrav utifrån fyndmaterialet, vilket borde betyda att det finns äldre båtgravar i Vendel och Valsgärde (sent 500-tal). Den tillhör definitivt de äldre båtgravarna, men är knappast äldst.)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Ny utgrävning vid båtgraven i Augerum i Blekinge
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2013, 21:27 »
Spännande!! Hittade ni fler båtar?

Marty

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Ny utgrävning vid båtgraven i Augerum i Blekinge
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2013, 21:37 »
Båten I Augerum är väl inte daterad mer än till FVT/Vendeltid och kan därför vara Sveriges äldsta. Det är förstås intressant att sätta den i relation till övriga kända båtgravar. Hittade direkt gammal forskning som hävdade att graven var bevis på Svearnas överhöghet över området.

Marty



Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ny utgrävning vid båtgraven i Augerum i Blekinge
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2013, 23:41 »
Båten I Augerum är väl inte daterad mer än till FVT/Vendeltid och kan därför vara Sveriges äldsta. Det är förstås intressant att sätta den i relation till övriga kända båtgravar. Hittade direkt gammal forskning som hävdade att graven var bevis på Svearnas överhöghet över området.

Marty

Nej, det är bara på SHM som det inte står en exakt datering. Materialet är dock självklart bra nog för en ganska god datering. Som sagt, jag är ingen fyndexpert, men till och med jag vet att den där pärluppsättningen är vendeltida. Röda pärlor tillsammans med polykroma pärlor tyder på att det är typ mitten av 600-talet (tidig vendeltid karaktäriseras av monokroma pärluppsättningar i framför allt rött, och på 700-talet tar blåa pärlor över. Den där pärluppsättningen är inte monkromt röd, men inte heller blå så jag skulle placera den i början av övergången).

Jag vet att den sägs vara "500-tal" i äldre källor, men jag tror att det precis som tex dateringarna av kungshögarna i GU är en äldre och allt för tidig datering. Sedan dess har det gjorts mycket dateringsarbete på just pärluppsättningar, bland annat av Bo Petre. Observera att inslaget säger "600-tal", och SHM säger vendeltid. Den yngre dateringen har alltså slagit igenom. I ljuset av det är det dock underligt att kalla den för "den äldsta kända båtgraven i Sverige" då flera båtgravar i Vendel och Valsgärde faktiskt är sent 500-tal. (Kollade upp det, och grav XII och XIV i Vendel och grav 8 i Valsgärde tillhör tiden 560-620 e.Kr. enligt nutida forskare.)

Men som sagt, jättekul med de nya grävningarna och skulle var intressant att få veta lite om resultaten :-)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ny utgrävning vid båtgraven i Augerum i Blekinge
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2013, 23:43 »
Grattis Angyantyr - blir spännande att höra vad ni kommit fram till  :)

Marty,

Har vi inte lämnat sådana gamla teorier numer? Båtgravarna finns lite överallt i Skandinavien och NV Europa. Går man efter digniteten på dom båtgravar som överlevt fram till vårtid borde väl Sutton-Hoo-kungen regerat över hela detta området - inklusive England, Skottland, Norge, Danmark, Sverige och Baltikum.

Att använda dom återfunna båtgravarna som bevis på politiska, ekonomiska eller kulturella nivåskillnader - och sen teoretisera om "dominans" vs. "submisivitet" - är inget annat än ett konstlad försök på att beskriva forntidens samhällen enligt social-darwinistismens romantiska teorier från 1800-talet.   

Vad båtgravarna främst berättar är att man delat ett begravningsskick och en kultur genom yngre järnålder och tidig medelålder - som varit gemensam för dom fria folkgrupperna norr om Limes. Samtidigt kan man ju tillägga att denna kulturform har en klar och tydlig förankring i Nord-Europas antika bronsålder - till skillnad från den kulturform som infördes med romerska legionärer, söder om Limes.

Mellan Väst-Roms fall och Roms återuppståndelse som diktatorisk världsmakt ligger alltså goternas, vendernas och folkvandringens tid, jämte vendel- och merovingertid. När merovingerna sen krossas och frankerna vänder seg mot sina östliga och nordliga grannar - f.o.m. Karl Martell - ser vi att dom nordiska folken för första gången bygger upp  ett nytt och större krigsapparat - på hemmaplan. Resultatet blev vad man numer kallar vikingatid - eftersom ledungarna blev tillräckligt många, stora och dugliga och vältränade till segla över havet till strid, mot inkräktande franker och nya-romerska (dvs. katolska) konsuler, präster och prelater.   

Vill man uttolka av dom för-kristna båtgravarna från Sutton Hoo, Augerum, Valsgärde, Högom och Bertnem så pekar dom helt enkelt på att här funnits en specifik, kulturell och ekonomisk samvaro - byggt på familjära förbindelser - ikring Östersjön, Skagerak och Nordsjön.

Sen kan man se på bronsålderns kulturuttryck från just dessa områden - och faktisk förmå leta fram endera rothår från den antika kulturform som här förmådde fortgå genom romertid och folkvandringstid - ända fram till vikingatidens slut.

I et sådant perspektiv blir om "överhöghet" och sådant mer knappt annat än patetiska ekon från 1900-talets fundamentalistiska tankegångar. Dock kan man ju påstå att ett fyndrikt område - som Valsgärde - pekar på att denna kultur hade ett större centra i detta område än i t. ex. Augerum. Men det innebär givetvis inte att här har härskat en "överhöghet" eller en "kommandostruktur" - från den ena ort till alla andra. Vad gravarna främst berättar är att här funnits ett gammalt och nära sammanbundet nätverk - mellan ömsesidigt beroende orter, häraden, landskap, län och riken...
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ny utgrävning vid båtgraven i Augerum i Blekinge
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2013, 00:56 »
Ok, tänkte igenom vad jag skrev tidigare och det kanske behövs ett förtydligande:

Jag är som sagt ingen expert på fynddatering. Utifrån vad jag själv har sett när jag grävt, och vad jag har läst, ser pärluppsättningen i båtgraven från Augerum ut som en 600-talsuppsättning. Jag har dock inget referensmaterial framför mig, och inte heller Bo Petres pärlhorisonter. Min känsla säger mitten av 600-talet, men det är mycket möjligt att början av det århundradet är lika sannolikt. Museet i Blekinge verkar ha tidigt 600-tal som sin officiella ståndpunkt. Däremot förefaller alla överens om att Birgitt Arrhenius gamla datering till tidigt 500-tal är alldeles för tidig. 

Oavsett om graven anlades under tidigt 600-tal eller i mitten av 600-talet är det dock mycket konstigt att kalla den för Sveriges äldsta båtgrav, då åtminstone tre båtgravar från Vendel och Valsgärde har dateringar som är lika gamla eller äldre. Detta påstående kan endast förklaras som en kvarlevnad från tiden då den Arrhenius datering fortfarande var den etablerade åsikten.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Ny utgrävning vid båtgraven i Augerum i Blekinge
« Svar #7 skrivet: september 11, 2013, 20:00 »
Ok, tänkte igenom vad jag skrev tidigare och det kanske behövs ett förtydligande:

Jag är som sagt ingen expert på fynddatering. Utifrån vad jag själv har sett när jag grävt, och vad jag har läst, ser pärluppsättningen i båtgraven från Augerum ut som en 600-talsuppsättning. Jag har dock inget referensmaterial framför mig, och inte heller Bo Petres pärlhorisonter. Min känsla säger mitten av 600-talet, men det är mycket möjligt att början av det århundradet är lika sannolikt. Museet i Blekinge verkar ha tidigt 600-tal som sin officiella ståndpunkt. Däremot förefaller alla överens om att Birgitt Arrhenius gamla datering till tidigt 500-tal är alldeles för tidig. 

Oavsett om graven anlades under tidigt 600-tal eller i mitten av 600-talet är det dock mycket konstigt att kalla den för Sveriges äldsta båtgrav, då åtminstone tre båtgravar från Vendel och Valsgärde har dateringar som är lika gamla eller äldre. Detta påstående kan endast förklaras som en kvarlevnad från tiden då den Arrhenius datering fortfarande var den etablerade åsikten.
Kanske menar de Sveriges äldsta kvinnobåtgrav, men kvinnan har fallit bort? Det var bara en tanke.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ny utgrävning vid båtgraven i Augerum i Blekinge
« Svar #8 skrivet: september 11, 2013, 20:14 »
Det är möjligt, men jag skulle nog ändå gissa på att det är Arrhenius gamla datering som ligger och spökar. Har även stött på något inlägg här på forumet där samma uppgift fanns med som etablerad sanning.