Författare Ämne: Utgrävning i Jarlabankes Broby  (läst 13510 gånger)

Utloggad Pompeja

• Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Utgrävning i Jarlabankes Broby
« Svar #20 skrivet: maj 20, 2013, 22:13 »
Intressant diskussion detta utvecklade sig till, med 12-manna eder och annat.

Men det jag hade hoppats med mitt inlägg var att hitta någon som hade några argument för att det inte var Estrid man hittat. Ja, allttså något annat än att det fanns flera kvinnor i den åldern på den platsen vid den tiden.
Att hon inte är mor till något av de barn som är begravda i närheten och som man har gjort DNA-analys på (man har inte analyserat alla) skulle kanske kunna vara ett annat argument. Östen och Estrid lät ju resa en runsten efter sin son, Gag, som skulle ha dött som barn.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #21 skrivet: maj 20, 2013, 22:24 »
Jag är ledsen om vi tog ut svängarna lite med tolv-manna-eder och sådant. Man skulle kanske kunna säga att du med ditt inlägg hamnade mitt i en av de stora frågorna på forumet, nämligen skolbildning och vilja att se saker och ting i materialet.

Din frågeställning om Estrid är intressant i det perspektivet, så även om Estrids vara eller icke förtjänar all uppmärksamhet så bottnar det ändå just i viljan att se saker och oviljan att avvika från sin omgivning. Men jag ser fram emot att du tar tillbaka initiativet och utvecklar tankarna lite, och jag är säker på att du kommer att få en respons.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
« Svar #22 skrivet: maj 20, 2013, 23:27 »
Hittade denna text om Estrid, skriven av mannen som fann kvinnoskelettet.

http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/mer-om-berattelsen/

För att göra en lång historia kort, ett urklippt citat från LA:s text:

"Utifrån resultatet av undersökningen gör vi antagandet att den äldre kvinnan är identisk med den från runstenarna kända Estrid. Detta är dock ett antagande som bygger på en indiciekedja som är omöjlig att fullt ut bevisa. Denna typ av bevis finns helt enkelt inte inom arkeologin."

Det är väl en ganska rimlig beskrivning av läget? Om man sedan med hjälp av DNA kan se - eller inte se - släktband mellan olika individer i gravarna så är det något som ökar - eller minskar - sannolikheten, utan att leda till bevisning eller vederläggande.

Edit. Nu läser jag en dagsrapport som säger att en grav man håller på att gräva ut vid Broby just nu, möjligen kan vara en kvinnograv. Har vi månne fler Estrid-kandidater?  :o

Utloggad Pompeja

• Novis
  • Antal inlägg: 4
« Svar #23 skrivet: maj 20, 2013, 23:55 »
Jag är ledsen om vi tog ut svängarna lite med tolv-manna-eder och sådant. Man skulle kanske kunna säga att du med ditt inlägg hamnade mitt i en av de stora frågorna på forumet, nämligen skolbildning och vilja att se saker och ting i materialet.

Jag menar verkligen att det var intressant och inte alls att ta ut svängarna, eftersom det är en del av problemet, som jag ser det. Som jag tidigare skrev är jag arkeologistudent och håller på att gräva vid Broby just nu. På universitetet har vi verkligen fått lära oss att ifrågasätta och tänka kritiskt. Men nu efter flera veckor i Estrids sällskap så märker jag att för varje gång jag berättar för någon om detta så blir det lite mer sant för mig, vilket känns lite otäckt, särskilt som jag bara umgås med "likasinnade" hela dagarna.

Eftersom jag är intresserad av förmedling så tycker jag att det är särskilt intressant hur man framställer detta. Alltså hur stor vikt man lägger vid den intressanta historien, kontra hur stor vikt man lägger vid att påpeka att vi inte vet säkert hur det egentligen är. Men jag har ännu inte hört något argument mot att det skulle vara Estrid, vilket är intressant...

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
« Svar #24 skrivet: maj 21, 2013, 00:14 »
...Men jag har ännu inte hört något argument mot att det skulle vara Estrid, vilket är intressant...

Haken är väl den att eftersom det är så få ledtrådar som man faktiskt har, så finns det inte så mycket att bygga en motargumentation på. Men det faktum att kvinnan inte är biologisk mor till barnet (Gag?) är, om inte ett direkt motargument, ändå något som försvagar "indiciekedjan".

Om kvinnan i graven verkligen är Estrid, så borde hon väl vara nära släkt med åtminstone någon på gravplatsen. Analys av fler gravar kan ge mer information.

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #25 skrivet: maj 21, 2013, 00:26 »
Edit. Nu läser jag en dagsrapport som säger att en grav man håller på att gräva ut vid Broby just nu, möjligen kan vara en kvinnograv. Har vi månne fler Estrid-kandidater?  :o

Nu har man ju redan vad jag förstår grävt ut fler kvinnor än den förmodade Estrid vid Broby. För att man ens ska kunna föreslå att man har hittat en Estrid-kandidat krävs det att skelettet tillhör en äldre kvinna, som dessutom begravts under rätt tidsperiod.

Det intressanta med Estrid och graven i Broby är, skulle jag säga, att det finns en ganska spridd skepsis inom arkeologkretsar i Mälardalen. Eller snarare, en ifrågasättande av den publika framställningen av "Estrids grav" som fakta via tex TV4:s Sveriges Historia och Länsmuseets utställning. De flesta jag har pratat med anser att det inte går att säga att det är Estrids grav man har hittat, och därför borde det inte framställas som en "sanning" gentemot publiken. Å andra sidan håller nog de flesta med om att det är en intressant kedja av indicier, och att graven, och Estrid som historisk person, utgör en väldigt bra språngbräda när man vill berätta om kvinnor och livet i allmänhet under sen vikingatid/tidig medeltid. Alltså ganska splittrade känslor.

Ska tillägga att jag inte diskuterat graven med någon av de som var inblandande i utgrävningen eller hur det senare framställts i olika sammanhang.