Övrigt > Utbildning

Är svenska studenter mer självgoda och oreflekterande?

<< < (3/3)

supergeten:
Svenska studenter är inte bara självgoda, de är även tämligen korkade...

   "...att studenterna inte längre har det redskap som är nödvändigt för att över huvud taget kunna ta till sig humanistisk vetenskap: språket. Bland de studenter som nu kommer till oss direkt från gymnasiet har en majoritet problem med språket". 

  Studenter på 13-åringsnivå kräver nya arbetssätt 

http://www.sulf.se/Universitetslararen/Arkiv/2013/Nummer-5-13/Studenter-pa-13-aringsniva-kraver-nya-arbetssatt/ 

Man kanske kan drista sig till att säga att vi på sikt har rejäla problem?

Yngwe:
Vad trodde dom resultatet skulle bil när de först ser till att alla kommer in på gymnasiet och sen ser till att alla som vill kommer in på universitet utan att först ha en aning om hur man skulle åstadkomma en kunskapsökning och än mindre vara beredda att satsa några pengar på det.  Den enda åtgärden man för fullt satsat på är friskolor som förvisso höjer betygen men knappast kunskapsnivån och dessutom bidragit med attityden "jag kan bestämma själv".




Det enda nya arbetssätt som krävs på lärosätena är att man öppnar dörren och därigenom sparkar de som inte klarar målen långt ut på gatan, eller helst över den så att de inte stör kollektivtrafiken.  Därifrån får de som är hågade ta sig tillbaka genom flit och en stor dos ödmjukhet!


Det får vara slut med tiden då man kan ta ingenjör genom att dricka shots i pyjamas och dansa limbo!

Piankhy:
Mer om studenternas oförmågor.


--- Citera ---Det är mänskligt att anse att andra ska lösa våra problem. Lärare bör anstränga sig för att möta studenterna genom god kommunikation. Men studenter som inte uppfyller kraven måste de också våga underkänna. Det räcker inte med att vädja till ­beslutsfattarna om mer pengar...
--- Slut citat ---

Använd makten att underkänna

Piankhy:
Här är förresten ett exempel på hur svenska studenter idag använder språket. Exemplet är hämtat från en blogg för studenter på Linnéuniversitetets Kulturmiljöprogram. Jag antar att personen som skrivit följande inlägg är student där.

Låt mig gå runt i ro!

supergeten:

--- Citat från: Piankhy skrivet mars 22, 2013, 11:13 ---Mer om studenternas oförmågor.

Använd makten att underkänna

--- Slut citat ---

Tja... Nu bor vi ju i landet Sverige, där råder som bekant inte längre saker som förnuft och ansvar.

Detta är verkligheten i Sverige. Här underkänns ingen, alla ska med...:

  ...När Darabi skulle praktisera på en grundskola upptäckte lärarna att hon hade svårt att uppfatta vad barnen sade. Och när bokstaven "V" skulle läras ut till första­klassarna förstod inte lärarkandidaten orden "vik" samt "virka" i läroboken. Där någonstans gick gränsen för lärarna på denna förortskola. Det blir svårt för Darabi att lära barnen ett språk som de redan behärskar bättre än hon, antydde de. Då fick de höra från Darabi att de var rasister.

En allvarlig anklagelse, som Lärarhögskolan naturligtvis var tvungen att utreda. Men fann att det inte var rasläror som avgjorde, utan vanliga betygskriterier. Om skolan begått något fel, skriver man, så var det att den inte tidigare avrått Darabi från att bli svensklärare. Läsaren undrar kanske hur denna student kunnat ta sig ända fram till slutexamen. I högen av brev som hennes lärare utväxlat med varand­ra hittar jag ett möjligt svar. "Jag tror", skriver en rektor, att hon blivit godkänd tidigare eftersom hennes lärare "kände sig hotad av en diskrimineringsanmälan." 

  http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner 


Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion