Författare Ämne: Nu ska skeppssättningen vid Askeberga undersökas  (läst 3431 gånger)

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
Nu ska skeppssättningen vid Askeberga undersökas
« skrivet: februari 13, 2013, 13:25 »

Publicerat: torsdag 7 februari kl 10:46 , Nyheter P4 Skaraborg
Idag drar de arkeologiska undersökningarna vid Askeberga skeppssättning i Tidan utanför Skövde igång. Med hjälp av markradarundersökning den närmaste veckan ska man försöka ta reda på om det verkligen är en skeppssättning på platsen.
Arkeolog Louise Henriksson: ” Vi vill ta reda på om det är en skeppssättning”


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5435476

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Nu ska skeppssättningen vid Askeberga undersökas
« Svar #1 skrivet: februari 13, 2013, 14:44 »
Och platsen ligger intill Sigtunerne, där det fordom stod en stad och där bönderna fortfarande kan visa var gator och brunnar funnits. Förutom Sveriges största skeppssättning finns flera storhögar. Anlade segersäll kanske 2 städer??

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Nu ska skeppssättningen vid Askeberga undersökas
« Svar #2 skrivet: februari 13, 2013, 15:16 »
Och platsen ligger intill Sigtunerne, där det fordom stod en stad och där bönderna fortfarande kan visa var gator och brunnar funnits. Förutom Sveriges största skeppssättning finns flera storhögar. Anlade segersäll kanske 2 städer??

Det har diskuterats på forumet huruvida "Sveaskolan" finns eller har funnits, men vad Västgötaskolan beträffar råder ingen tvekan!  ;D
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Nu ska skeppssättningen vid Askeberga undersökas
« Svar #3 skrivet: februari 13, 2013, 16:30 »
Allt sedan jag besökte Askeberga första gången har jag lurat på vad det egentligen är. Stenarna i den förmodade skeppssättningen kan ju inte rubriceras som stenar, snarare som enorma, kolosala  stenblock. Och varför har man bara tagit bort stävblocken om man nu skövlat fornminnet? Ska bli intressant att följa. Hoppas forumet uppdaterar om det kommer fram nytt material.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Nu ska skeppssättningen vid Askeberga undersökas
« Svar #4 skrivet: februari 13, 2013, 16:41 »
 Spiring. Inte min idé och redan Nerman såg starka kopplingar i platsen mot Mälardalen. Hans slutsats var självklar.. Sigtunor finns några stycken fast bara två i så starka arkeologiska miljöer. Kolla själv! Området är ett av Sveriges mest spännande arkeologiskt.

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Nu ska skeppssättningen vid Askeberga undersökas
« Svar #5 skrivet: februari 13, 2013, 17:36 »
Spiring. Inte min idé och redan Nerman såg starka kopplingar i platsen mot Mälardalen. Hans slutsats var självklar.. Sigtunor finns några stycken fast bara två i så starka arkeologiska miljöer. Kolla själv! Området är ett av Sveriges mest spännande arkeologiskt.

Nerman? Ah, Sveaskolan! Och Västgötaskolan, i ett!

Nä, ärligt talat, det är lite tröttsamt med de där epiteten som så lätt börjar flyga när det diskuteras maktcentra före (eller i samband med) Sveriges tillblivelse. En alldeles för stor del av en annan tråd har på sistone ägnats åt att försöka klistra "Sveaskolan" på AndreasE och då handlar det mer om pajkastning än om konstruktiv diskussion. Min kommentar ovan, inklusive den lilla smajlin, var väl egentligen ett försök till lättsamt uttryck för denna min åsikt. Fast den tillförde kanske inget i diskussionen, i synnerhet inte i denna tråd. Jag tar tillbaka...

Det där med Sigtunorna har redan diskuterats i en annan tråd ( http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5419.0.html ).
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Nu ska skeppssättningen vid Askeberga undersökas
« Svar #6 skrivet: februari 13, 2013, 17:56 »
Jodå Vad är ett gammalt slagfält  för Nerman, Stålsjö m fl. Var med i den förra debatten kring platsen fast det var 99% pajkastning. Platsen är värd en seriös diskussion.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Nu ska skeppssättningen vid Askeberga undersökas
« Svar #7 skrivet: februari 14, 2013, 19:33 »
Här finns resultatet från den förra markundersökningen 2011:

http://www.academia.edu/1520567/Markundersokning_Vad_10_1_Askeberga_Skeppssattning