Författare Ämne: Borgeby Slott under 1000 år  (läst 4770 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Borgeby Slott under 1000 år
« skrivet: januari 01, 2013, 17:00 »
Hittade filmen om denna plats genom tusen år:

http://www.youtube.com/watch?v=hJVK_o-oNuw

Filmen diskuterades lite i denna tråd för ett drygt år sedan:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4588.msg39669.html#msg39669

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Borgeby Slott under 1000 år
« Svar #1 skrivet: januari 01, 2013, 18:03 »
Borgeby är en av Skånes intressanta historiska platser. När ägaren, den erkände skånekonstnären Ernst Norlind dog testamenterades slottet med marker till en tvåmannastiftelse som skulle främja dess kulturhistoriska värden och öppna upp för allmänheten. Jag satt själv som "slottsherre" under fyra år fram till 1995. Eftersom det var ett hedersuppdrag var min intäkt ringa, en säck utmärkt potatis fördelat på fyra år. Vi - Kulturhistoriska museet i Lunds förre chef arkeologen Anders W Mårtensson och jag, lyckades få igång en permanent utställning om Ernst och hans konst och om slottets historia. Vi vände också tidigare förlustsiffror till vinstsiffror för stiftelsen. Efter min tid överlät emellertid efterföljarna i stiftelsen slottet till Lomma kommun som nu sålt det till en privatperson. Så kan man också behandla vårt offentliga kulturarv.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Borgeby Slott under 1000 år
« Svar #2 skrivet: januari 01, 2013, 22:16 »
Sven Lagman:
Citera
Borgeby är en av Skånes intressanta historiska platser

Det är Borgeby och Löddeköpinge verkligen.

Filmen börjar redan kring Harald Blåtands enande av Danmark och handlar om mer än enbart Borgeby. Jag läste att den är tänkt för skolor och annan utbildningsverksamhet.

Känner igen några ansikten :-)
Thomas I

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Borgeby Slott under 1000 år
« Svar #3 skrivet: januari 01, 2013, 22:52 »
Och 6 orter i Normandie heter idag Borgeby!  Kan dom vara uppkallade efter annan plats än denna plats? 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Borgeby Slott under 1000 år
« Svar #4 skrivet: januari 05, 2013, 18:57 »
Jag hittade denna länk som sammanfattar vissa delar som nämns i filmen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Borgeby_slott

Det finns även ett omfattande publicerat forskningsmaterial kring Löddeå och Löddeköpinge. Jag har köpt en bok, "Porten Till Skåne" från RAÄ.

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Borgeby Slott under 1000 år
« Svar #5 skrivet: januari 06, 2013, 00:27 »
Jag ledde en spännande utgrävning på Borgeby år 1984 för amatörarkeologer i Limhamns arkeologiförening. Den finns beskriven här:
www.fotevikensmuseum.se/pdf/Borgeby.pdf

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Borgeby Slott under 1000 år
« Svar #6 skrivet: januari 08, 2013, 09:19 »
Jag sammanställde ett häfte om Borgebys spännande historia och om någon är intresserad finns detta nu på
http://www.fotevikensmuseum.se/pdf/Borgebyskrifter.pdf

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Borgeby Slott under 1000 år
« Svar #7 skrivet: januari 08, 2013, 16:12 »
Hej Sven
Spännande med Borgeby. Vi börjar få lite koll på Köpingarna i Halland och uppåt. De verkar ha liknande namn och placering i förhållande till inlandet som i Skåne. Vi har inga indikationer på Danska Trelleborgar, eller "borg-namn" dock. Både vid Köpingen vid Vik på Orust och vid Grönköping i Skepplanda finns dock Tegneby respektive Tängevallen strax uppströms handelsplatserna (1-2km). Har du några reflexlioner över detta? Hur ligger Trelleborgarna i förhållande till köpingarna?

MVH/Martin

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Borgeby Slott under 1000 år
« Svar #8 skrivet: januari 08, 2013, 20:09 »
I Skåne har vi Köpinge vid Helsingborg, här har legat en trelleborg i relativ närhet. Sedan kommer Löddeköpinge med en trelleborg i direkt anslutning. Därefter Hököpinge söder om Malmö utan antydan om trelleborg. Därefter Dalköpinge vid Trelleborg med en trelleborg. Öster om Ystad fins Köpinge utan trelleborg och vid Kristianstad Elleköpinge utan trelleborg (men det finns kanske en misstänkt sådan längre upp i ån)

Eftersom trelleborgarna existerat under så kort tid är risken stor att alla synliga spår ovan mark snabbt försvunnit. De ska dock ha en kyrka strax utanför en av portarna och det verkar som om S:t Clemens är involverad som denna kyrkas skyddshelgon. Så är t.ex. den äldsta kyrkan i Oslo från slutet av 900-talet en träkyrka till Clemens. På 1100-talet och 1200-talet omtalas också denna plats som "trelleberget" och den ligger direkt invid en stor å.

Jag grävde i mitt arkiv och fick fram en skrivelse om Laholm som jag en gång använde för att hjälpa till att påtala Lagaån kulturhistoriska värde. Laholm är intressant eftersom det är Hallands äldsta stad:
http://www.fotevikensmuseum.se/pdf/Laholm.pdf

Den visar hur köpingeorten, den tidgkristna kyrkogården, stadskyrkan S:t Clemens och en trolig trelleborg har mycket stora likheter med den säkert belagda situationen i Löddeköpinge i Skåne.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Borgeby Slott under 1000 år
« Svar #9 skrivet: januari 08, 2013, 22:55 »
Sven
Gamla Köpingen vid Trollhättan verkar gå tillbaka till slutet av 700-talet (Dirhem).  Köpingen vid Varberg verkar vara från slutet av vikingatiden. Jag tror att Köpingen vid Grönån är från före Lödöse (1050). Området verkar ha en annan karaktär och inte vara en del av ett strukturerat danskt område. Jag har bra koll på eventuella Trelleborgsnamn etc och de finns inga arkeologiska eller ortnamnsmässiga spår av dessa. Placeringarna och namnen verkar finnas från Öland/Köpingsvik till Kaupang. Kopplingen till Trelleborgar verkar bara finnas inom traditionellt danskt område. Ortsnamnen vid Grönköp vid Göta Älv sett från älven och uppströms Grönån; 3 km uppströms kommer Grönköp, sen efter 1 kilometer Skepplande med tidigmedeltida kyrka på ena sidan ån och Frövet (med FVT guldskat på andra sidan). Lite längre från ån från Frövet ligger Alvhems kungsgård med Kapell. En kilometer uppströms till ligger Tängevallen och "Borgen" en kulle med pålagd jord vid ån. Två kilometer längre uppströms kommer Tingstad följt av Lid (med ortsnamnet "Slottet")med en stor VT silverskatt. Det finns en skröna om ett stort träslott vid Lid (slottet) som skall ha legat på båda sidor ån.


Martin

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Borgeby Slott under 1000 år
« Svar #10 skrivet: januari 13, 2013, 21:04 »
Det är väl bara Sven Lagman som kan svara på detta men i boken "Porten till Skåne" om Löddeköpinge och Borgeby står det på sidan 319 att ringborgen i Borgeby fanns kvar in på 1000-talet ekr(ända tills slutet av 1000-talet)?

Övriga Blåtandsborgar hade , om jag läst rätt, en kortare livstid.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Borgeby Slott under 1000 år
« Svar #11 skrivet: januari 14, 2013, 18:46 »
I skriften som Sven Lagman länkade till står det(s26):

Citera
Till skillnad från Trelleborg har Borgeby dock fortsatt att användas som borg efter Harald Blåtands tid.

Är detta unikt? En försvarsanläggning från vikingatiden(kring 980 ekr) används i 100 år till med ett tillagt stentorn centralt i anläggningen?

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Borgeby Slott under 1000 år
« Svar #12 skrivet: januari 14, 2013, 22:40 »
Ja, det är unikt men det hänger säkert samman med att borgen överlåtits till kyrkan redan tidigt. Redan på 1050-talet försökte t.ex. Sven Estridsen tillsammans med kyrkan och ärkebiskopen i Bremen inrätta ett ärkestift i Lund med Bremenbiskopen som patriark. Kungen kan då - eller redan tidigare - ha överlåtit skatten från en så viktig handelsplats som Löddeköpinge till kyrkan för att stärka dess ekonomi i en framtida tänkt status som ärkestiftscentrum.

Mitt i den gamla borgen med sina vallar har ett mäktigt stentorn uppförts. Granitkapitälet till källarvalvet i Börje torn kommer troligtvis från tornet, så också den romanska stenfigur som påträffades vid utgrävning. Efter en tid förstärktes borgen och då tog man i anspråk en fjärdedel av ringborgen och skapade här en stor ärkebiskopsborg med en tio meter hög försvarsmur runt hela anläggningen.