Författare Ämne: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?  (läst 10499 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« skrivet: december 11, 2012, 11:02 »
Ett konstverk som enligt konstnären själv innehåller askan från avlidna personer från koncentrationslägret Majdanek har väckt uppmärksamhet:

Citera
Carl Michael von Hausswolffs konstverk med aska från Förintelsen har blivit en världsnyhet. Nu har verket också polisanmälts för brott mot griftefriden.


Konstnär polisanmäls för Förintelseverk

Aska från Förintelsen på konstgalleri i Lund




Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #1 skrivet: december 11, 2012, 11:13 »
Är det försvarbart att använda mänskliga kvarlevor i konstverk?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #2 skrivet: december 11, 2012, 11:52 »
Är det försvarbart att använda mänskliga kvarlevor i konstverk?


 :(
Det där är dagens "kultur" i ett nötskal. Man måste tydligen sticka ut från mängden, är det inte kristusmålningar i urin så är det konstuderande som låtsas vara psyksjuka.

Nä, vi lever i en besynnerlig tid. Eller så är jag bara för dum för att förstå...

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #3 skrivet: december 11, 2012, 12:11 »
En av länkarna blev fel. Så här skall den vara:

Konstnär polisanmäls för Förintelseverk


Nu stängs utställningen

Kritiserad konstutställning stängs
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #4 skrivet: december 11, 2012, 12:15 »
Dock är väl den här utställningen inte den första eller sista med nekrofil konst.

Body Art: Creations Made of Human Flesh, Blood & Bones

Kanske dags att förbjuda eländet?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #5 skrivet: december 11, 2012, 12:32 »
I modern tid har vi ju den uppmärksammade utställningen med "plasticerade" mänskliga kroppar i olika sammanhang t.ex. men att smycka sina döda eller använda dem som prydnad har ju förekommit under hela historien. Kelterna kunde förfärdiga dryckeskärl av fiendens skallar och sarmaterna gjorde pilkoger av skinnet från fienders underarmar..... :P
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #6 skrivet: december 12, 2012, 10:59 »
... dagens "kultur" i ett nötskal. Man måste tydligen sticka ut från mängden, är det inte kristusmålningar i urin så är det konstuderande som låtsas vara psyksjuka.

Nä, vi lever i en besynnerlig tid. Eller så är jag bara för dum för att förstå...

På tal om konstig konst, nu kommer Elisabeth Olsson Wallins utsällning "Jerusalem" att visas på Västergötlands museum.

Västarvet

Elisabeth Ohlson Wallins Jerusalem till Västergötlands museum i Skara

Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #7 skrivet: december 12, 2012, 11:33 »
På tal om konstig konst, nu kommer Elisabeth Olsson Wallins utsällning "Jerusalem" att visas på Västergötlands museum.

Västarvet

Elisabeth Ohlson Wallins Jerusalem till Västergötlands museum i Skara

Det intressanta med denna konstnär är hur hon ger sig på "den som redan ligger" - i den kristna världen kan man ju knappast idag påstå att HBTQ-världen är förtryckt. Det vore intressantare om hon gick in i en moské och tog dessa bilder... Det vore tufft på riktigt :)



Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #8 skrivet: december 12, 2012, 14:18 »
Ja, hon svävade ju inte direkt i livsfara när hon kuppade in en HBTQ-altartavla i Skara. Hysset kommer att ingå i en ny TV-serie.

Citera
Kuppen mot kyrkan i Skara

I det första programmet kuppar hon in en queer altartavla i Skara domkyrka på ett fiffigt sätt. Först skänkte hon tavlan till kyrkan men kyrkorådet tackade bestämt nej med hänvisning till det explicita hbtq-motivet. Men det fanns ett sätt att kringå förbudet.

När man gifter sig i kyrkan är det tillåtet att ta med rekvisita till cermonin. Så när två män gifte sig i Skara kyrka, med prästen och hbt-aktivisten Lars Gårdfeldt som vigselförrättare, kunde tavlan lugnt rullas in i kyrkan.

Ohlson Wallin konstaterar nöjt att tavlan därmed har blivit historisk, den är nu för alltid inskriven i domkyrkans annaler. Det var också meningen att uppröra, säger Ohlson Wallin, som själv varit aktiv i Skara kyrka som ung.

"De tyckte tavlan var barnslig och anarkistisk"
Ju äldre desto bättre.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #9 skrivet: december 12, 2012, 21:12 »
Det intressanta med denna konstnär är hur hon ger sig på "den som redan ligger" - i den kristna världen kan man ju knappast idag påstå att HBTQ-världen är förtryckt. Det vore intressantare om hon gick in i en moské och tog dessa bilder... Det vore tufft på riktigt :)

Vänta... vilka är det som "redan ligger"? De kristna?

Självklart är individer som är HBT fortfarande förtryckta i stora delar av den "kristna världen". Hela den kristna världen är inte som Sverige. Det är fortfarande bara 11 länder som tillåter samkönade äktenskap (och då ofta trots starkt motstånd mot de flesta kristna samfund), och det finns många till stor del kristna länder som straffar homosexualitet med fängelsestraff eller till och med dödsstraff, tex ett stort antal afrikanska länder. För att inte tala om den fortfarande sorgligt utbredda homofobi som präglar väldigt många även liberala samhällen, som bland annat lett till att ungdomar som är HBT har mycket större självmordsrisk än andra ungdomar.   

Sen kan jag tycka att Svenska kyrkan kanske är ett ganska tamt mål för sådana här "aktioner", då det är en av de mest HTB-vänliga kyrkorna i världen. Det finns bra mycket värre samfund att rikta sin aktivism mot.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #10 skrivet: december 12, 2012, 21:26 »
Vänta... vilka är det som "redan ligger"? De kristna?

Självklart är individer som är HBT fortfarande förtryckta i stora delar av den "kristna världen". Hela den kristna världen är inte som Sverige. Det är fortfarande bara 11 länder som tillåter samkönade äktenskap (och då ofta trots starkt motstånd mot de flesta kristna samfund), och det finns många till stor del kristna länder som straffar homosexualitet med fängelsestraff eller till och med dödsstraff, tex ett stort antal afrikanska länder. För att inte tala om den fortfarande sorgligt utbredda homofobi som präglar väldigt många även liberala samhällen, som bland annat lett till att ungdomar som är HBT har mycket större självmordsrisk än andra ungdomar.   

Sen kan jag tycka att Svenska kyrkan kanske är ett ganska tamt mål för sådana här "aktioner", då det är en av de mest HTB-vänliga kyrkorna i världen. Det finns bra mycket värre samfund att rikta sin aktivism mot.

Jämför du homosexuellas situation i den kristna världen kontra den muslimska så är det en snudd på omöjlig jämförelse. En muslim kan inte vara homosexuell
Irak:
Rapporterna från Irak fortsätter att strömma in.  Senast rapporteras om hur irakiska bögar avrättas genom att ett superlim smetas in i deras anus av dödspatruller.
 

http://www.qx.se/samhalle/10070/bogar-i-irak-avrattas-genom-att-deras-anus-limmas-ihop 

I stora delar av den kristna världen är homosexuella nu en del av samhället, så ja - jag menar att om en konstnär vill slå ett slag för HBTQ-rörelsen så är en moské den lämpligaste platsen. Men det vore ju att stå för något på riktigt... Att slå in öppna dörrar i Sverige är rätt löjligt, även om vi naturligtvis ska se till att dörrarna hålls öppna.


Förövrigt, och lite OT, så är kristna den religiösa grupp som förföljs mest över världen idag, det kan man inte riktigt tro om man enbart läser västmedia.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/kriget-mot-kristna 

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #11 skrivet: december 12, 2012, 22:19 »
Har du läst om hur homosexuella förföljs i många kristna afrikanska länder? Det är ungefär lika illa som i många muslimska länder. Sen var inte min poäng att jämföra kristna och muslimska länder. Jag vände mig bara mot påståendet att:

i den kristna världen kan man ju knappast idag påstå att HBTQ-världen är förtryckt.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #12 skrivet: december 12, 2012, 22:50 »
Har du läst om hur homosexuella förföljs i många kristna afrikanska länder? Det är ungefär lika illa som i många muslimska länder. Sen var inte min poäng att jämföra kristna och muslimska länder. Jag vände mig bara mot påståendet att:

Vi är nog tämligen överrens, jag skulle inte skrivit att de inte är förtryckta, mindre förtryckta hade varit bättre.

...sen läste jag att denna konstnär, inte ser sig som vare sig just konstnär eller provokatör utan som någon som vill väcka samtal och funderingar (typ). Så på ett sätt är väl då hennes "konst" lyckad, antar jag.

Konstigt, egentligen :)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #13 skrivet: januari 09, 2013, 08:55 »
Ikväll kommer kuppen mot Skara domkyrka kyrka på TV.

Citera
Konstkuppen
SVT 1 21:00 
Svensk realityserie från 2013. Avsnitt 1 av 6. Lena Philipsson utmanar fotografen Elisabeth Ohlson Wallin att göra en konstkupp i Skara domkyrka. Kommer kyrkan ta emot en altartavla med homosexuella och transpersoner i paradismotivet? För Mattias och Magnus blir det en oförglömlig dag när de gifter sig framför Sveriges första HBTQ-altare.

Ibland känns det som om förespråkarna för olika särartsgrupper medvetet tränger sig in i de rum som av många anses heliga bara för att provocera. Vissa tycker att sådant är att profanera och besudla dessa rum. Se bara på debatten om rapparen som deltog i Luciakonserten i Uppsala domkyrka.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #15 skrivet: januari 09, 2013, 09:56 »
I Polen åtalas en musiker för att ha rivit sönder en bibel:
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/ny-rattegang-efter-sonderriven-bibel 

Nu har dock högsta domstolen slagit fast att det inte krävs direkt uppsåt för att göra sig skyldig till brottet att såra religiösa känslor. 


Jag tycker brottet "såra religiösa känslor" är lite intressant.

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #16 skrivet: januari 09, 2013, 10:01 »
Jag misstänker att en del black metal-fans fått sina religiösa känslor sårade av detta den polska högsta domstolens beslut. Eftersom det inte krävs "direkt uppsåt" borde domstolen alltså gjort sig skyldig till ett brott i och med detta?
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #17 skrivet: januari 09, 2013, 10:23 »
Det blev något fel på länken från Skaraborgsbygden om konstkuppen. Jag försöker igen.

Skaraborgsbygden Konstkuppen ett prov utan värde
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #18 skrivet: januari 09, 2013, 10:40 »
Det är intressant hur olika konflikter, spänningar och motsättningar i samhället ofta synliggörs och ställs på sin spets i det kulturella fältet. Flera fall den senaste tiden har på ett påtagligt sätt åskådligjort detta. Vi har ju Tintin, vi har Stina Wirséns barnböcker, vi har den berömda tårtan som kulturministern åt av, vi har rapparen i Luciakören och vi har Elisabeth Ohlson Wallins olika alster (vilka ofta fokuserar kring religionen och dess förhållande till HBTQ-folk).

Det visar i alla fall att kulturen (och även religionen) väcker känslor och debatteras även i dagens samhälle.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nekrofil konst, framtidens konsthistoria?
« Svar #19 skrivet: januari 09, 2013, 10:47 »
I Polen åtalas en musiker för att ha rivit sönder en bibel:
--
Nu har dock högsta domstolen slagit fast att det inte krävs direkt uppsåt för att göra sig skyldig till brottet att såra religiösa känslor. 
Jag tycker brottet "såra religiösa känslor" är lite intressant.

På vissa andra håll i världen går det betydligt våldsammare till när det gäller religiösa känslor.

Koranbrännare brändes levande


Citera
Omkring 200 uppretade pakistanier bröt sig in på polisstationen i byn Seeta, drog ut den fängslade mannen och brände honom till döds. Kort dessförinnan hade mannen gripits för att ha bränt ett exemplar av koranen i en moské där han tillbringade natten till fredagen.

Ju äldre desto bättre.