Yngwe, läs vad du själv skriver. Det du skriver är en majoritetsbefolknings syn på ägande. Frågan blir ju direkt, om ett folk har, i tusentals år, bott i ett område – har ett annat folk rätt att ta det området ifrån dem - beroende på att de kan skriva?
Det är alltså vi som ser deras mark som en allmänning – vi har till och med ord för allmänning – Samerna hade det inte.
Klart är att Samerna har fiskerätten i fjällen under den tid du hänvisar till. Din mormorsmor, som tydligen bodde invid fjällen gick och fiskade där ändå – och troligen med Samernas godkännande eftersom hon inte fiskade med nät - eller fiskade ut sjöarna. Men hon saknade alltså fiskerätt. Om hon inte hade samernas tillstånd – då tog hon sig den ”rätten”.
När laxfisket försvann vill jag minnas att det utgick ersättning för detta under en period av år – har jag fel?
I samma älv, fast längre upp i källsjöarna växte sig fisken enormt stor under tre år – och sedan dog nästan all fisk ut. Från ett litet bestånd med ”spigg” växte sig fisken sedan sig större tills den nådde normal storlek 12-15 år efter dämningen. Samerna fick ingen ersättning alls. Inte heller när de sommartid hade 25 meter till sjön från den nybyggda bostaden – men på våren hade de drygt en km till sjön i sten och lera – samt hela försommaren var tvingade till att passa båtar och utrustning så att inte vattnet tog detta när det steg. Ingen ersättning för det heller.
Svenskar och Kväner har aldrig bott i området – och jag menar nu fjällen och fjällnära skogar som det heter idag. Invandringen var sen och började som tidigast under 1600 talet – och växte sedan fram till och med 1800 talet. Längs med och nära kusten har Svenskar och andra bott under längre tid. Gustav Vasa tillsatte Birkarlar och skickade upp präster och soldater för att Kristna samerna – och ockupera deras mark.
Kväner blir jag lite undrande varför du tar upp – vet vi ens vilka Kvänerna var eller ens var de bodde?
Problemet är att det gått så lång tid sedan vi tog Samernas land i besittning. Svenskar flyttade up till norrland, nybyggen startades och ärvdes i generationer – och Norrland blev även deras land där de hade sina rötter. Idag kan vi inte ”lämna tillbaka” Norrland till Samerna, lika lite som vi kan lämna tillbaka Skåne osv till Danmark. Vi kan inte heller kräva Pommern mm tillbaka. Vi är låsta. Detta har medfört att vi har två olika folk i ett område som en gång var Samernas land – och som vi, mot deras vilja, genom vår lagstiftning, har tagit ifrån dem äganderätten till. Olika synsätt har uppstått i Norrland, allt från rent Samehat till välvilja finns – och mängder med myter av alla de slag, de flesta illvilliga - och spridda av Samehatare. Du vet själv hur det är eftersom du har den bakgrunden du beskriver.
Jag har mött en mängd olika uppfattningar. I en vargdebatt på 60-talet skrek en man till mig ”Skjut lappjävlarna och låt vargen leva” – och han menade det verkligen. En annan gång skrek en man ”lappjävel” till min äldsta son och slog honom (lätt)när han bara var ett barn. Jag reser alltså ragg ibland. Nio av mina barnbarn lever i Samekulturen – och en farfar skall absolut skydda sina barnbarn mot övergrepp - och fördomar.
Thomas