Författare Ämne: Tintin utrensad från bibliotek  (läst 13438 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Tintin utrensad från bibliotek
« skrivet: september 25, 2012, 08:30 »
Nu rensas böckerna om Tintin ut från biblioteket i Kulturhuset i Stockholm. De anses spegla en nidbild med ett kolonialt perspektiv.

Citera
Tintinböckerna speglar en nidbild med   ett kolonialt perspektiv, anser Behrang Miri som leder arbetet med utvecklingen av Kulturhusets barn- och ungdomsverksamhet.           
-Afrikaner är lite dumma, araber sitter på flygande mattor och turkar  röker vattenpipor

http://www.svt.se/svttext/web/pages/150.html

Citera
Att Tintin har rensats ut från hyllorna på barnbiblioteket Tiotretton är en del i arbetet mot hans vision om att personalen på Kulturhuset ska arbeta med antirasism och genusfrågor. Till DN har Behrang Miri sagt att han vill att barn redan i tidig ålder för att diskutera normer och schabloner.
---
I arbetet med att förverkliga Kulturhusets vision har personalen också ombetts att undersöka om det finns fler böcker med homofobiskt eller utlänningsfientligt innehåll.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15497718.ab

Gör man rätt? Skall man rensa ut äldre litteratur som kan innehålla otidsenliga värderingar? Hur långt skall man gå? Vad kan detta leda till? Blir det kanske svårare för gemene man att få tag på äldre litteratur, såväl skönlitteratur som fakta- och referenslitteratur?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #1 skrivet: september 25, 2012, 08:39 »
Nu rensas böckerna om Tintin ut från biblioteket i Kulturhuset i Stockholm. De anses spegla en nidbild med ett kolonialt perspektiv.

http://www.svt.se/svttext/web/pages/150.html

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15497718.ab

Gör man rätt? Skall man rensa ut äldre litteratur som kan innehålla otidsenliga värderingar? Hur långt skall man gå? Vad kan detta leda till? Blir det kanske svårare för gemene man att få tag på äldre litteratur, såväl skönlitteratur som fakta- och referenslitteratur?


Vad med Pippi? Hennes pappa negerkungen - kurrekurredutterna ni minns - nog har väl denna litteratur skapat ett rasistland av gigantiska mått?


När slår vi igen rasistlägret i Vimmerby?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #2 skrivet: september 25, 2012, 08:52 »
Det verkar som om Pippi får godkänt:

Citera
Kulturhuset har en Pippi- och en Emil-satsning, liksom en om Alfons Åberg. Barnboksfigurer som ligger hästlängder före Tintin som förebilder, enligt Behrang Miri.

Dock finns det andra böcker man vill rensa ut:

Citera
En bok som skulle kunna råka ut för utrensningen är Stina Wirséns aktuella ”Liten Skär och alla små brokiga”, där ett svart barn har anklagats för att ha black face-ansikte.

Citera
Behrang Miri är införstådd med att det finns många andra barnböcker med lika otidsenliga värderingar som hos Tintin. Han har bett sin personal att undersöka om det finns flera böcker i hyllorna som, enligt honom, inte borde stå där. Böcker med bland annat homofobiskt eller utlänningsfientligt innehåll.
---
– All barnbokslitteratur borde ses över. Även vuxenlitteratur.


http://www.dn.se/kultur-noje/kulturhusets-nya-chef-kastar-ut-tintin

Är inte detta censur?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #3 skrivet: september 25, 2012, 09:11 »
Som alternativ till Tintin och liknande vill han istället lyfta fram en del andra böcker, särskilt sådana med invandraranknytning:

Citera
Många människor från afrikanska länder bor här i dag, men vi har alldeles för lite kunskap om dem, säger Kulturhusets nyvärvade chef som vill lyfta fram fler gestalter som människor från invandrartäta förorter som Rinkeby och Tensta kan ha som bra förebilder.
Han nämner Habib-böckerna som ”fantastiska, något att relatera till” och Katarina Taikons böckers betydelse för romska barn.

Politisk korrekthet? Politisk styrning av vad barn (och även vuxna) skall läsa?

Citera
Gestalterna i litteraturen ska kopplas till samtiden.


Kan inte samtidsfixering leda till historielöshet och omedvetenhet om hur man såg på saker och ting i äldre tider?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #4 skrivet: september 25, 2012, 09:36 »
Om man nu nödvändigtvis ska rensa ut, så kan man väl åtminstone bemöda sig om att läsa det man vill rensa ut först. Man behöver då inte vara särskilt gammal för att se att Tintin förändras ganska radikalt efter ett par album; Hergé gick från att i stort sett utgå från tidens fördomar till att faktiskt se lite bortom, att göra research. "Blå lotus" brukar anges som en vattendelare där - mötet med Chang, där Chang berättar om västerlänningars fördomar om kineser, kan enligt Hergé själv ses som en pik åt hans egen tidigare bild av Kina. Och i fortsättningen har Tintin mycket oftare snarast ett anti-kolonialt perspektiv.

Visst är svarta även i senare album lite karikerade, se exempelvis "Koks i lasten", och visst finns det en aning av "här kommer Tintin från Bästerlandet och reder upp saker åt er" även i senare album, men det är långt ifrån en "nidbild med kolonialt perspektiv".

Jag fattar inte varför man måste fördöma och rensa ut en persons hela livsverk bara för ett par tidiga tveksamma insatser. Är man nu en sån som gillar att rensa ut och bränna kunde man väl begränsa sig till "Tintin i Sovjet", "Tintin i Kongo" och kanske ett par till. Nu framstår den här snubben bara som en i nivå med nån som tycker att surströmmingsmärket "Röda ulven" borde bojkottas eftersom det antyder att indianer luktar illa.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #5 skrivet: september 25, 2012, 10:03 »
Detta är resultatet av att PK numera är en statsreligion i svedala.
Hur var det nu, anpassar vi oss efter invandrare eller inte? Vilka gynnas av detta vansinne?

.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #6 skrivet: september 25, 2012, 10:20 »
Man undrar ju vad som är värst, tramset på Kulturhuset eller tramset i denna tråd?
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #7 skrivet: september 25, 2012, 10:35 »
Man undrar ju vad som är värst, tramset på Kulturhuset eller tramset i denna tråd?

Vad är trams i denna tråd? (Bortsett från överlägsna kommentarer som inte säger något, förstås.)

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #8 skrivet: september 25, 2012, 10:35 »
Det kanske kan vara värt att nämna, att Behrang Miri inte är chef för Kulturhuset. Kanske syftar den illa genomtänkta formuleringen "Kulturhusets nyvärvade chef" på att han är en chef, av många, på något lägre nivå. Förmodligen är det ett missförstånd. Enligt uppgift är han "konstnärlig ledare för barn- och ungdomsverksamheten".
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #9 skrivet: september 25, 2012, 10:50 »
Detta är trams:
Detta är resultatet av att PK numera är en statsreligion i svedala.
Hur var det nu, anpassar vi oss efter invandrare eller inte? Vilka gynnas av detta vansinne?
Tidningen har flyttats från barnavdelningen till serietidningsavdelningen. Att kalla detta för vansinne är sannerligen trams. Vad har detta med arkeologi att göra? Storm i ettt vattenglas...
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #10 skrivet: september 25, 2012, 11:19 »
Detta är trams:Tidningen har flyttats från barnavdelningen till serietidningsavdelningen. Att kalla detta för vansinne är sannerligen trams. Vad har detta med arkeologi att göra? Storm i ettt vattenglas...

Din åsikt, den synen på tillvaron, är (en del av) det som gjort att SD numera är Sveriges tredje största parti. Det kanske är trams i dina ögon, jag anser att det är tragiskt.

Att tidningen bytt plats på biblioteket är inte relevant när Nisse, 43, i byggkojan idag pratar om fjollträsk, invandring och nästa val.


Det är egentligen raka motsatsen till trams. Det är ganska allvarligt.




Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #11 skrivet: september 25, 2012, 11:19 »
Fast nu backar Kulturhuset:

http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/kulturhuset-i-stockholm-backar-om-tintin

...så hur var det nu, "anpassar" vi oss efter "invandrare" eller inte?

Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #12 skrivet: september 25, 2012, 11:25 »
Detta är trams:Tidningen har flyttats från barnavdelningen till serietidningsavdelningen. Att kalla detta för vansinne är sannerligen trams. Vad har detta med arkeologi att göra? Storm i ettt vattenglas...

Kanske en storm i ett vattenglas, men stormen kan ju öka i styrka. Frågan är väl hur mycket vi skall rensa och åsiktsstyra när det gäller bibliotek och vad barn (och även vuxna) skall få läsa eller inte läsa. Skall vi i slutänden rensa bort all äldre litteratur där åsikter och världsbild är annorlunda än vad dagens politiska och intellektuella elit tycker är rumsrent?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #13 skrivet: september 25, 2012, 11:44 »
Din åsikt, den synen på tillvaron, är (en del av) det som gjort att SD numera är Sveriges tredje största parti. Det kanske är trams i dina ögon, jag anser att det är tragiskt
Eh? Vilken åsikt avser du? Att jag anser att din fråga om vi anpassar oss till invandrare eller inte är trams? Eller att jag anser att det man gjorde på Kulturhuset är trams? Mao anser jag att båda ståndpunkterna är fel så du får gärna förtydliga vilken min syn på tillvaron är. Din reaktion bevisar enbart att det man gjorde på Kulturhuset som väntat fick motsatt effekt.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #14 skrivet: september 25, 2012, 12:09 »
Eh? Vilken åsikt avser du? Att jag anser att din fråga om vi anpassar oss till invandrare eller inte är trams? Eller att jag anser att det man gjorde på Kulturhuset är trams? Mao anser jag att båda ståndpunkterna är fel så du får gärna förtydliga vilken min syn på tillvaron är. Din reaktion bevisar enbart att det man gjorde på Kulturhuset som väntat fick motsatt effekt.

Att inte inse hur viktiga såna här frågor är påvisar en arrogans som är rätt förvånande. Din överlägsna kommentar är ett alldeles lysande exempel på den syn som skapat en miljö där SD kan frodas.

Herman formulerar det bra:

Behrang Miri är anställd som konstärlig ledare. Hans idé om bokrensning var kanske en planerad stor happening? Alla de utrensade böckerna kunde under häftig rappmusik travas i en väldig installation på Sergels torg som ett monument över den kulturella nivå vi nått i Sverige 2012. 

Om en chef i Sverige säger:
"– All barnbokslitteratur borde ses över. Även vuxenlitteratur. Många människor från afrikanska länder bor här i dag, men vi har alldeles för lite kunskap om dem."
Så tycker jag att det är ett ganska bra exempel på anpassning. Men du kanske har en annan tolkning av dessa ord?

Jag är säker på att SD skrattade gott åt dagens händelse, om du inte tror det må så vara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #15 skrivet: september 25, 2012, 12:18 »
Här kan man läsa hela Heman Lindqvists inlägg:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article15499926.ab

Han avslutar inlägget med de här orden:

Citera
En flod av protester vällde omedelbart in över sociala media vilket fick Kulturhusets högste chef att stoppa rensningen. De kanske insåg att böcker även med andra åsikter än våra egna, är tidsdokument som förklarar varför vi är som vi är, varför vi har de tankar vi har och befinner oss där vi befinner oss. Böckerna är rötterna för vår kultur, kapar vi de rötterna vinglar vi rappande omkring i mörkret.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #16 skrivet: september 25, 2012, 13:21 »
Att inte inse hur viktiga såna här frågor är påvisar en arrogans som är rätt förvånande. Din överlägsna kommentar är ett alldeles lysande exempel på den syn som skapat en miljö där SD kan frodas.
Eftersom du enbart angriper halmgubbar och insinuerar saker om mig du inte vet något om ska jag klargöra min ståndpunkt: Alla censurförsök som vi kan kalla Kulturhushändelsen får bara motsatt effekt. SD och liknande partier får fler röster. Det är alltså trams det man gjort på kulturhuset och att antyda att detta har med invandrare att göra är även det trams.

Jag vill bara påminna dig att det var just DU som gjorde kopplingen mellan Kulturhuset och invandrare. Jag citerar dig: "Hur var det nu, anpassar vi oss efter invandrare eller inte?" Det jag skrev tidigare var att just Kulturhushändelsen just skulle utmynna i det du gav uttryck för... Nu påstår du att jag i min arrogans inte insett det.  ::) Om du var ironisk eller sarkastisk i citatet strax ovan så gick det inte fram. Om du menar det du sa så framstår ditt översta citat som något märkligt då du i det andra citatet ger uttryck för den miljö där SD frodas.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #17 skrivet: september 25, 2012, 15:00 »
Eftersom du enbart angriper halmgubbar och insinuerar saker om mig du inte vet något om ska jag klargöra min ståndpunkt: Alla censurförsök som vi kan kalla Kulturhushändelsen får bara motsatt effekt. SD och liknande partier får fler röster. Det är alltså trams det man gjort på kulturhuset och att antyda att detta har med invandrare att göra är även det trams.

Jag vill bara påminna dig att det var just DU som gjorde kopplingen mellan Kulturhuset och invandrare. Jag citerar dig: "Hur var det nu, anpassar vi oss efter invandrare eller inte?" Det jag skrev tidigare var att just Kulturhushändelsen just skulle utmynna i det du gav uttryck för... Nu påstår du att jag i min arrogans inte insett det.  ::) Om du var ironisk eller sarkastisk i citatet strax ovan så gick det inte fram. Om du menar det du sa så framstår ditt översta citat som något märkligt då du i det andra citatet ger uttryck för den miljö där SD frodas.

Jag förstår överhuvudtaget inte vad du pratar om. Du klev in i tråden med en överlägsen och otrevlig attityd. Insinuerar saker. 
Om han på kulturhuset själv säger att:
  "– All barnbokslitteratur borde ses över. Även vuxenlitteratur. Många människor från afrikanska länder bor här i dag, men vi har alldeles för lite kunskap om dem."  så är det anpassning.
Du hävdar att när jag säger detta har med invandring att göra, så är det trams.

Du kan väl då förklara för mig vad man skall kalla hans ord om de inte handlar om anpassning i relation till invandring?



Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #18 skrivet: september 25, 2012, 16:02 »
Är man nu en sån som gillar att rensa ut och bränna kunde man väl begränsa sig till "Tintin i Sovjet"

Skulle väl i så fall vara för att den idylliserar 30-talets Sovjetunionen.

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #19 skrivet: september 25, 2012, 16:40 »
Är man nu en sån som gillar att rensa ut och bränna kunde man väl begränsa sig till "Tintin i Sovjet"

Skulle väl i så fall vara för att den idylliserar 30-talets Sovjetunionen.

Eh, den gavs ut redan på 20-talet och är alls ingen idyllisering, snarare precis tvärtom, då serien publicerades i den konservativa katolska tidskriften Le XXème Siècle.