Ja domarringarna är ett bra exempel. De är typiska i Östergötland, men inte typiska för Östergötland eftersom de är lika typiska i Jönköpings län och dessutom relativt vanliga över ett mycket större område.
Precis som att Mälardalen inte utgörs av ett landskap så utgör inte Östergötland en egen, begränsad arkeologisk region. Det är ingenting konstigt med att dommarringar, som är typiska för ÖG, även är vanliga i närliggande områden. Traditionen att resa domarringar var välspridd, men mer eller mindre vanlig i olika regioner. Att en tradition som var stark i centrala ÖG även var det i norra Småland är knappast konstigt, och landskapsgränserna är inte samma sak som traditionsgränserna.
Om nu detta som du säger är gjort så undrar jag av vem eller vilka, och var det återfinns, och varför det är så okänt att ingen här lyckas ta fram det. Trots att det verkar viktigt att försvara.
Egentligen är det ganska enkelt AndreasE. Svara på frågan jag ställde. Är sydvästra Mälardalen markant olikt t.ex. Närke? Är Södra Sörmland markant olikt Östergötland. Och är dessa skillnader markant större än de som återfinns inom Mälardalen?
Som jag svarade Thomas så handlar det om mängder litteratur från många olika håll. Men du behöver bara titta i några grundläggande arkeologiböcker för att hitta enklare sammanställningar.
När det gäller Närke så finns det som jag redan sagt de som anser att Närke är en del av den mälardalska regionen, men i sådana fall ett randområde. Södra Sörmland är definitivt mer likt centrala Mälardalen än Östergötland, titta tex på runstensfrekvensen, gravfälten osv. Skillnaderna inom Mälardalen är framför allt gradskillnader (frekvens av olika fornlämningstyper, bebyggelsetäthet osv) medan skillnaderna mellan tex Sörmland och ÖG handlar om olika sorters arkeologiska lämningar.
Sen är det viktigt att komma ihåg att hela södra Skandinavien ingick i en kultursfär, med samma sorts gravmonument, samma sorts byggnader osv. Likheterna är alltså stora mellan alla områden. De regioner man kan se arkeologiskt representerar alltså inte stora skillnader i kultur. Det handlar om att man kan se att varierande traditioner har olika spridning, och att man utifrån dessa kan tala om "regioner". Vad dessa representerar (politisk tillhörighet, släktband/stamförbund, religiösa variationer osv) är förstås en tolkningsfråga som gett upphov till många olika teorier.