Jeg fortsætter med at tænke over Claus Clausens jættestueteorier, Niban... og her er to kommentarer: I den artikel, du har givet et link til, omtaler han slet ikke det optiske problem man møder, når man vil konstatere en måneopgang, der indtræffer mens solen også er oppe. Det er jo her, vi har den rationnelle grund til at lave et mørkekammer. Det ved Clausen sikkert alt om... men han glemmer at skrive det !
En anden side af sagen, som Clausen måske ikke kender til, er de traditionnelle dyrkningssystemer der følger månefaserne.
Jeg bor i en egn af Frankrig, som er temmelig isoleret på grund af snævre dale. Her blev jeg for 40 år siden modtaget af en befolkning, der havde bevaret en uafbrudt tradition for havebrug der fulgte månen. Så snart vi begyndte at dyrke vores køkkenhave, kom naboerne med deres måne ! Der var også katolicisme på stedet, men jeg fik stærkt indtryk af at månereglerne var ti gange så gamle som kristendommen. Jeg tror nu nok, at Clausen gør klogt i at undgå dette emne. For kommer man ind på det, bliver man straks opfordret til at tage stilling: Tror du på det, Ja eller Nej! Den videnskabeligt korrekte holdning er naturligvis at undersøge kendsgerningerne - både de etnologiske, mytologiske og landbrugsmæssige.