Under arbetets gång har den använda tekniken utvecklats, inte bara tekniskt utan även mentalt. De första husen som skapades i 3D var perfekta med t.ex. lodräta väggar och vinkelräta timror och de såg nybyggda ut allesammans. Konsten var att mentalt få personer, som ju lagt ner stort arbete på att få dem exakta enligt allt skriftligt material, att "förstöra" dem genom att ge dem ett åldrigt utseende och göra dem vinga och skeva. Det har teamet nu lyckats förträffligt med.
Teknikutvecklingen med mobilapp finns redan i projektet men det är viktigt att man tar ett steg i taget. Med tanke på att det är en hel stad med nästan åttahundra fatigheter som återskapats får det ta den tid som behövs. Allt baseras ju på maximalt utnyttjande av samtida bevarat kart- och skriftmaterial. Mer än 25.000 handskrifter har exerperats och bildar underlag för rekonstruktionerna.
Nu närmar sig snart den tidpunkt då man ska börja göra allt interaktivt. När jag gjorde det första försöket 1987 med "Malmö 1692" var det ett spel där man vandrade runt i delar av staden och med slumpgenaratorns hjälp hamnade i olika situationer som man skulle krångla sig ut ur. Grafiken var ju minst sagt primitiv på den tiden och det mesta var textbaserat. Det ska därför bli mig ett sant nöje att hjälpa teamet med dessa situationer, hämtade från dåtida brottsmål, beskrivningar etc.
Tråkigt bara att officiella kulturinstitutioner som Malmö museum och andra inte alls är intresserade. Man lade ju t.o.m. ner hela projektet. Tack var några herrar som vägrade ge upp kunde detta viktiga arbete dock leva vidare i en helt annan regi.