Författare Ämne: Var Oden romersk rekryterare som blev egotrippad?  (läst 42096 gånger)

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Var Oden romersk rekryterare som blev egotrippad?
« Svar #60 skrivet: juli 20, 2012, 15:06 »
En fundering kan väl vara kommunikationsled/handel av bärnsten, kontakt med urlandet o.s.v. Att de försvarde sitt gamla hemland kan även stå för religiösa övertoner, om de var De som bor vid Wislas utlopp är det av stor vikt för deras identitet. .... mkt intressant dikt.
Erik

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #61 skrivet: juli 20, 2012, 18:19 »
Reidgotaland, De resande goternas land; raid, räd , red , ritt..alla har de samma ursprung som har med att resa, göra en förflyttning, ett passande namn på fränder som kommit på vandring... tror att Wisla var en kommunikationsled som var av största betydelse under tiden 0-300 talet, även tidigare, en direkt passage till svartahavet och medelhavet, en av de sanbbaste vägarna mellan nord och syd, mellan päls, bärnsten och praktföremål. Vi följer pengarna  8)
Erik

Utloggad Kylarvende

• Stammis
  • Antal inlägg: 367
« Svar #62 skrivet: juli 21, 2012, 16:04 »
Ättelägg!
Ja, nog verkar man följa pengarna alltid. Krig och elände, men som entreprenör kan man slå mynt i sådana tider. Jämförelsen kanske haltar lite, men om man jämför Oden med Louis de Geer så kanske man hittar något. Förvisso blev Louis de Geer inte upphöjd till gud, men en senare släkting (med samma namn) blev i alla fall stadsminister.
Snorres Edda (den prosaiska):

”De byggde en smedja och förfärdigade slägga, tång och städ och andra redskap, som de behövde.”

Vidare, som Snorre sa:

http://www.fnf.nu/_filer/bagerfeldt/93%20Forna%20G%C3%B6tar%20och%20Svear%20-%20Ett%20sammandrag%20av%20k%C3%A4llor.pdf

”På den tiden for romarhövdingarna vitt kring världen och lade under sig alla folk, och
många hövdingar flydde för den ofreden ur sina riken.”

Jämför 30-åriga kriget. Tydligen planerade Oden liksom de Geer för framtiden. Det är bäst att kolla in stabilare områden och marknader. Jag har kvar släktingar i hemlandet som bevakar mina intressen, men kollar upp andra ställen. Ja, i Sverige finns det bra järn. Jag tar hit släkt och vänner och kör igång produktion av diverse vapen mm. Om man är inblandad i vapenindustrin så kan man inte tas ut i krig, för då har man ju inga vapen så småningom (notera att Kylarvende själv är vallonättling). Här kan man rekrytera krigströtta. Däremot kan infödingarna (el vad nu Oden kallade befolkningen här) skickas ner till rikemansbygderna som soldater, kanske rekryteras.

Hur mycket järn Oden och hans kompisar producerade är för mig obekant, men nya produktionsmetoder bör rimligtvis följt med i bagaget:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alans

“By the beginning of the 1st century, the Alans had occupied lands in the northeast Azov Sea area, along the Don and by the 2nd century had amalgamated or joined with the Yancai of the early Chinese records to extend their control all the way along the trade routes from the Black Sea to the north of the Caspian and Aral seas. The written sources suggest that from the end of the 1st century to the second half of the 4th century the Alans had supremacy over the tribal union and created a powerful confederation of Sarmatian tribes.”

“These kingdoms have large numbers of their famous sables.”

Utloggad Kylarvende

• Stammis
« Svar #63 skrivet: juli 21, 2012, 19:56 »
Hej igen!

Jag googlade lite på tidig järnproduktion i Sverige:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=4703296

”TORSÅKER 1800 år gamla järnugnar grävs fram”

”Jämförbara ugnar i Valbo producerade var och en 10 ton per ton. Sammantaget var därmed denna tidiga järnproduktion i Gästrikland större än hela Sveriges järnproduktion under 1600-talet, berättar hon.”

”Sannolikt gick en hel del åt till jordbruksredskap och vapentillverkning. Men det kan också vara så att omgivningen, alltså i första hand romarikets utposter hade behov av järnet från Gästrikland.”

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #64 skrivet: juli 21, 2012, 20:28 »
Detta med jänrproduktion intresserar mig mycket, tror inte att det var en slump att mälardalen tidigt växte sig stark och att dess centralbygder ligger som lås för vägarna in i järnbygderna, Uppsala, Enköping, Västerås, Köping och möjligen Arbogar/Fellingsbro (Frövi). Rödajorden i Riddarhyttan är en mkt tidig framställningsplats för järn och ligger i Köpings uppland. Tror väl inte själv igentligen att en enstaka man ligger bakom guden Oden utan mer symboliserar något nytt som har sin upprinnelse i Svartahavs-Donau området, dock är det inget som hindrar att bärarna av det nya inte är människor på vandring norrut, vägen som Snorre beskriver är en kulturell men även fysisk transportväg till skandinavien. Framför allt om nuv Polen spärrats av stridigheter.
Erik

Utloggad Kylarvende

• Stammis
« Svar #65 skrivet: juli 21, 2012, 21:29 »
Ättelägg!

Som ättling till några av vallonsläkterna i Godegård (tidigare Torshyttan), så intresserar detta även mig.

Möjligen har vi här en mkt tidig valloninvandring i vid mening. Normalt brukar man tala om 1580-1640. Mellan dessa tidiga och Louis de Geers arbetskraftsinvandring hade möjligen drottning Blankas följe något att säga till om, se "Vallonskt järn" av Anders Flore'n. Om Oden var inblandad i denna tidiga invandring skall man naturligtvis låta var osagt. Men frestande är att se honom som entreprenör. Liksom dagens entreprenörer kunde han nog spela ut ett brett register.

Utloggad stakodder

• Veteran
  • Antal inlägg: 688
« Svar #66 skrivet: juli 21, 2012, 22:31 »
När jag läser om detta, Odens vandring, markomannerkrigen ca 170 e Kr tänker jag på vad det står i Ynglingatal om den tidiga sveakungen Sveigder. Han var enligt texten ute på resor under lång tid till Svitjod det Stora, en sorts återvandring. Kanske var detta en återspegling av deltagande i ovanstående krig, eller i Goternas vandringar söderut. Svitjod det Stora skulle då symbolisera svebernas rike på kontinenten, nära romarriket.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #67 skrivet: juli 22, 2012, 00:42 »
Järntillverkningen i östsverige kom igång bra mycket tidigare än romersk järnålder. De äldsta järnframställningsplatserna man identifierat är från omkring 1000 f.Kr. Den verkar då komma öster ifrån, vad jag förstår.

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #68 skrivet: juli 22, 2012, 11:46 »
Exakt, järnframställning i sverige är mkt tidig med tanke på vår placering gentemot resten av Europa. Förmågan att framtställa järn verkar dessutom funnits bland steppfolket tidigare än Hettitierna, som möjligen var de första att framställa dugligt järn ur redskap/vapen synvinkel. Kontakten mellan "Svitjud det stora" är äldre än Snorre, titta på Mälaryxornas fördelning under bronsålder, några i VG och utmed ostkusten men framför allt i Ryssland. Handel, utbyte o.s.v. Norge börjar mumla lite kring eventuell kopparbrytning under bronsåldern men med tanke på den tidiga "export" av bronyxor från mälardalen till öst när de hade en mkt rik bronskultur strax söder om sig kan man fundera kring produktion i mälardalen/dalarna redan då enligt mitt tycke.
Erik

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #69 skrivet: juli 22, 2012, 12:34 »
Hur tidigt säger man att malmbrytning började i Sverige, eller Europa för den delen?

Finns det inte belägg för att den började väldigt tidigt i Sverige? Isf, kan man tänka sig att det fanns prospekterare redan för väldigt länge sedan? Om Bergslagens kvalitativa och lättåtkomliga malm blev känd för de som hade tekniken (eller helt enkelt för de som insåg den makt det innebar) så är en flytt hit inte ologisk - då kan vi även förstå hur masugnstekniken kunde starta i Norberg, mitt i mörkaste Berslagen, och inte i Europa.

Hur stor makt var järnet, helt enkelt?

Och; var Bergslagens ytliga malmådror unika?

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
« Svar #70 skrivet: juli 22, 2012, 13:45 »
Vad det gäller järnet får man inte glömma bort det Småländska järnet som spelat stor roll både i forntid och historisk tid. I tex Möre (Kalmartrakten) har hittats flera tidiga och stora järnframställningsplatser. Tyvärr hittade jag inte någon bra sida om detta pga tidsbrist, men här är i alla fall lite info: http://www.bgf.nu/historia/7/malm.html#1

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #71 skrivet: juli 22, 2012, 14:39 »
Fick man inte läsa om det i skolan, om den småländska myrmalmen? Tar man biologiska prover i sjöar med bottenhugg, kan man fortfarande få upp bitar av myrmalm, t ex i Bolmen.

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #72 skrivet: juli 22, 2012, 15:09 »
Brytningen av järn verkar för Bergslagens del handla om rostning/anrikning av rödjord, järnrik jord. Stötte på en intressant detalj rörande Oden, Paulus Diaconus, Longobardernas historie skrivning behandlar Oden som kommande från Grekland. Förklaringen verkar vara identifikationen med Merkurius (Grekisk gud) fast å andra sidan är det i dessa trakter även Snorre utgår ifrån, Turkiet  :)
Erik

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #73 skrivet: juli 22, 2012, 17:10 »
En viss jämförelse kan även göras mellan Oden och den egyptiske guden Thoth. Likt Oden var han en psychopomp, dvs ledsagare av de döda. Dessutom var han likt Oden skrivkonstens gud. Möjligen kan tron på Oden följt med handelsmän norrut, därav förbindelsen med Mercurius/Hermes. Dessa handelsmän kanske förde med sig runorna och tron på Oden upp till Skandinavien, kanske tillsammans med hemvändande krigare från markomannerkriget.

Utloggad Kylarvende

• Stammis
« Svar #74 skrivet: juli 22, 2012, 19:26 »
Stakodder, Ättelägg m fl!

Sveigder åker alltså och hälsar på tjocka släkten efter att man några generationer bott i Sverige.

http://www.terrass1.se/main/slaktforsk/slaktdata/p4c726c32.html

”Han kom till Turkland i det stora Svitjod och mötte där många i sin släkt. Han var på denna resa i fem vintrar och kom sedan till Svitjod och stannade hemma en tid.”

Kunde man rabbla upp hela sin ätt, så kunde man nog hitta släktingar. Och få vägledning på sin resa. Möjligen ser man här en av betydelserna av kunskap om ätten.

Spännande med dessa resor. Men tog det inte lång tid? Jämför man vallonernas hemresor så verkar det röra sig om 2-3 veckor (enkel resa), se Kjell Lindblom ”Vallonsläkter under 1600-talet”. En stackars smed försökte hämta hem sin hustru från Vallonien. Men efter två resultatlösa resor till Vallonien fick han kyrkans tillåtelse att gifta om sig.  Hursomhelst, fortskaffningsmedlen torde inte ha varit het olika på Sveigners tid. Sveigner hade kanske längre resa och sämre vägar. Men båtarna kanske var lika snabba och navigationen på liknande nivå? Hans resa tog kanske 3-4 veckor (enkel resa)? Tydligen var det inte mer avskräckande än att han gjorde ett nytt försök enl länken ovan, men det slutade med enkel resa…

Om det var sådana enorma kvantiteter som det skrivs om:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=4703296

”TORSÅKER 1800 år gamla järnugnar grävs fram”

”Jämförbara ugnar i Valbo producerade var och en 10 ton per ton. Sammantaget var därmed denna tidiga järnproduktion i Gästrikland större än hela Sveriges järnproduktion under 1600-talet, berättar hon.”

Så undrar man om det inte krävdes en betydande organisation. Vid sidan om energiframställningn (kolning?) och själva järnframställningen, så skulle järnet fraktas. Så det krävdes åtminstone båtar och båtkunnigt folk, kanske även vagnar samt körare. Jämför man valloninvandringen under 1580-1640, så rörde det sig om ca 2000 personer fördelade på ca 400 släkter. Jämförelsen kanske haltar lite då vallonerna även framställde annat, t ex halvfabrikat som stångjärn. Vem vet förresten vad den tidiga produktion som den i Torsåker innehöll? Kanske hade man stångjärnshammare el likn? Man anar dock att Sveriges befolkning bör ha ökat i större omfattning vid denna tidiga invandring, än den vid vallonernas 1580-1640. Men det är ju spekulation…

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #75 skrivet: juli 22, 2012, 20:42 »
En resa under fem år måste ha sträckt sig långt även under den tiden. Nu vet jag inte hur mycket som Snorre skrev var rent påhittat eller inte, men med den tillgängliga tiden kan en sveakung lätt ha rest fram och tillbaka till Medelhavet utan problem.

Men några bevis för en invandring av Oden et al ca år 0 finns väl inte. Förstår heller inte varför någon likt Oden skulle rest hela vägen från Turkiet till Sverige och bosätta sig där. Mer logiskt i såfall kanske under bronsåldern. Hövdingen i bronsåldersgraven Hågahögen utanför Uppsala kanske är "Oden"? Sen kan man undra hur tidigt svearna kallades svear, redan under bronsåldern?

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #76 skrivet: juli 22, 2012, 21:07 »
Tror själv inte att Oden som figur kom vandrande men dock beskriver Snorres berättelse kring Asarnas vandring ganska väl den led som redan de gamla indoeuropeerna använde sig av, från steppen in till Ungerska steppen och sedan floderna uppåt, en alternativ väg var norr om karpaterna men denna var svår i öst-västlig riktnig, skog, myrar och genomkorsad av större och mindre floder. Vad vi möjligen kan se i berättelsen är Asatrons kulturella väg eller möljigen minnen av bronsålderns indoeuropeiska vandring. Oden som gud verkar tämligen gammal, angående Svearnas namn är de tidigaste Tacitus men själva namnet är verkligen urgammalt, proto-germanska. Rent geografiskt avgränsat fanns det en relativt enhetlighet i mälardalen redan under yngre bronsåldern med Håga högen som utroppstecken. Denna är fö intressant ur sin relativt ovanliga jortäckelse. Vanligt var väl rena stenhögar utan jord. På minner om kurgangravarna på steppen vilka var tämligen samtida.
Erik

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #77 skrivet: juli 22, 2012, 21:14 »
Några invändningar: tar sig ett stäpplevande folk över ett hav (Östersjön) till ett skärgårdsrike? Varför inte stanna på vägen? Kanske snarare sjöfarare från Svarta havet?

Finns det några detaljer kring Hågakungen, längd m m? Är skelettet bevarat?

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #78 skrivet: juli 22, 2012, 22:01 »
Finns det några detaljer kring Hågakungen, längd m m? Är skelettet bevarat?

Jag har för mig att benmaterialet från Hågahögen är delvis bevarat. Det är en brandgrav, så det handlar om brända benfragment.

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #79 skrivet: juli 23, 2012, 09:03 »
Vi har två frågor här,dels om Oden som person har existerat,dels om Snorres berättelse om asarnas invandring har en historisk kärna.