Ättelägg!
Ja, nog verkar man följa pengarna alltid. Krig och elände, men som entreprenör kan man slå mynt i sådana tider. Jämförelsen kanske haltar lite, men om man jämför Oden med Louis de Geer så kanske man hittar något. Förvisso blev Louis de Geer inte upphöjd till gud, men en senare släkting (med samma namn) blev i alla fall stadsminister.
Snorres Edda (den prosaiska):
”De byggde en smedja och förfärdigade slägga, tång och städ och andra redskap, som de behövde.”
Vidare, som Snorre sa:
http://www.fnf.nu/_filer/bagerfeldt/93%20Forna%20G%C3%B6tar%20och%20Svear%20-%20Ett%20sammandrag%20av%20k%C3%A4llor.pdf”På den tiden for romarhövdingarna vitt kring världen och lade under sig alla folk, och
många hövdingar flydde för den ofreden ur sina riken.”
Jämför 30-åriga kriget. Tydligen planerade Oden liksom de Geer för framtiden. Det är bäst att kolla in stabilare områden och marknader. Jag har kvar släktingar i hemlandet som bevakar mina intressen, men kollar upp andra ställen. Ja, i Sverige finns det bra järn. Jag tar hit släkt och vänner och kör igång produktion av diverse vapen mm. Om man är inblandad i vapenindustrin så kan man inte tas ut i krig, för då har man ju inga vapen så småningom (notera att Kylarvende själv är vallonättling). Här kan man rekrytera krigströtta. Däremot kan infödingarna (el vad nu Oden kallade befolkningen här) skickas ner till rikemansbygderna som soldater, kanske rekryteras.
Hur mycket järn Oden och hans kompisar producerade är för mig obekant, men nya produktionsmetoder bör rimligtvis följt med i bagaget:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alans“By the beginning of the 1st century, the Alans had occupied lands in the northeast Azov Sea area, along the Don and by the 2nd century had amalgamated or joined with the Yancai of the early Chinese records to extend their control all the way along the trade routes from the Black Sea to the north of the Caspian and Aral seas. The written sources suggest that from the end of the 1st century to the second half of the 4th century the Alans had supremacy over the tribal union and created a powerful confederation of Sarmatian tribes.”
“These kingdoms have large numbers of their famous sables.”