Författare Ämne: Sidste nyt fra Jelling  (läst 181667 gånger)

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #180 skrivet: september 17, 2013, 11:09 »
Boreas, jeg er meget glad for dine generelle betragtninger dennegang. Jeg har bebrejdet dig, at du idealiserer, MEN de andre idealiserer sandelig 100 gange mere end dig. Har du hørt talerne ved indvielsen på det link Emund satte ind? Får man ikke indtryk af, at Harald Blåtand personligt stod og uddelte salmebøger ved indgangen til palisadeområdet ?

Så vidt jeg ved, var palisadens eneste sandsynlige indhold, da den blev bygget, den centrale høj og skibssætningen. Den anden høj er yngre og runestenene kan man jo ikke tidsfæste med præcision, selvom historikerne regner dem som ægte - altså at de synes at være opsat af den nævnte person, men hvornår ? Det er også vigtigt at huske, at der ikke er nogetsomhelst bevis for at en konge er gravlagt i Jelling. Man har fundet en grav, der betegnes som en stormandsgrav, men der kan ikke sættes navn på personen.

Dine betragtninger om at man ikke adskilte religiøse og verdslige aktiviteter er rigtige... indtil det tidspunkt hvor Jellingpalisaden blev bygget. Du er jo selv den bedste til at beskrive det pres der kom sydfra for at Norden skulle blive katolsk.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #181 skrivet: september 19, 2013, 21:04 »
Jeg har hørt, at arkæologerne der arbejder på Jelling, nu har den hypotese, at de mange stolpespor under og ved Jelling kirke kan passe med en stor hal. Jeg har ikke læst et ord om teorien, men man har fortalt mig, at i en udstilling på Nationalmuseet præsenteredes en stor plantegning med denne centrale hal (eller bygning) indtegnet.

Ved indvielsen fornylig talte man iøvrigt udelukkende om Monumentområdet. Titlen Kongernes Jelling har man måske forladt. Hvis det er rigtigt, så klapper jeg.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #182 skrivet: september 21, 2013, 01:28 »
@ Mio, Boreas og Edmund
Jeg har først nu læst jeres indlæg, men har ud- og underbygget mine geometriske og semiotiske betragtninger over Jelling. Det vil jeg fortælle om senere. Desværre har jeg ret travlt for tiden og vil derfor nøjes med at komme med et interessant historisk perspektiv om kristendommen i Danmark før Harald. Gunnar Iversen har lavet nogle interessante studier af den keltiske kristendom i Norden. Se her den først af 5 udsendelser i linket her: http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=3KjRQcQeQKY
PS Jeg har læst arkæologernes rapport om Jelling udgravningerne.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #183 skrivet: september 21, 2013, 09:42 »
Gunnar Iversens spændende teorier om Keltisk Kristendom i Hartsyssel:
http://m.youtube.com/watch?v=3KjRQcQeQKY&feature=relmfu
http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=6K5yFPWlOcw
http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=OmSkCRA_6vw
http://m.youtube.com/watch?v=js8Uvwj7-dE&feature=relmfu
http://m.youtube.com/watch?v=dNSBLdwGC-A&feature=relmfu
bliver suppleret af bemærkelsesværdige geometriske paralleller fra de piktiske mønstre i nordøst England.

Mønstrene er først analyseret af George Bains spændene men lidt kryptiske rekonstruktion af Piktiske mønstre. Se
http://www.amazon.com/Celtic-Art-Methods-Construction-Instruction/dp/0486229238/ref=sr_1_cc_1?s=aps&ie=UTF8&qid=1374488511&sr=1-1-catcorr&keywords=George

Her er et ret anvendt mønster en ruderform med diagonalforholdet 3:4 som i Jelling romben
Hertil kommer at slyngningers og knuder som på Jellingstenen er meget udbredt i Pikternes område
http://en.wikipedia.org/wiki/Picts
Desuden genfindes Cirklens Kvadratur i den geometri der er knyttet til den Keltiske Kristendom i F.eks. "The Book of Kells" og i de Keltiske kors.

3:4:5 trekanten rummer meget mere end et simpelt eksempel på Pytagoras sætning. Men det vil jeg fortælle om senere.

Jeg giver i øvrigt Mio ret i at den traditionelle fremstilling af Jelling er alt for forenklet og direkte misvisende.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #184 skrivet: september 21, 2013, 12:02 »
Niban, hvis du har læst artiklen fra det tyske tidsskrift, så kan du måske bekræfte eller afkræfte min forudfattede mening: Nemlig at jeg formoder, man overhovedet ikke kommer ind på at forklare rombe-formen ?

Gunnar Iversen kendte jeg slet ikke og heller ikke hans film om keltisk kristendom i Danmark. Jeg har set den første og vil sikkert fortsætte for det er spændende og intelligent, synes jeg. Selv er jeg kommet til næsten de samme konklusioner som ham ud fra nogle arkæologiske fund plus almindelig historisk viden. Mens han synes at arbejde ud fra andre forudsætninger. Spændende. Håber han senere kommer ind på det græske sprogs udbredelse i Nordeuropa.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #185 skrivet: september 21, 2013, 15:36 »
Nu har jeg skimmet gennem alle 6 film af Gunnar Iversen - og der er ikke et ord om Konstantinopel eller om at skrive på græsk. Iversen bekymrer sig vist overhovedet ikke om at forstå, fra hvilke kanaler disse keltere havde modtaget deres kristendom.
Jeg tror ærlig talt at han antyder , at de kunne have opfundet deres helt egen kristendom - næsten uden forbindelse med de øvrige kristne centre såsom Konstantinopel,  Alexandria, Antiochia og Rom.
Kendsgerningerne er, at der på Karl den Stores tid fandtes lærde i Irland  der var så velbevandrede i græsk at kejseren lod dem hente til Aachen for at blive undervist af dem. 
For os skandinaver har spørgsmålet betydning fordi en af vejene fra Østen til Irland gik over Skandinavien.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #186 skrivet: september 21, 2013, 18:45 »
Jeg mener stadig at konklusionen på de seks film af Iversen er rigtig og vigtig: nemlig at kristendommen kom til Danmark længe før Harald Blåtand, som blot gjorde den katolsk og tvungen.

Men når Iversen taler om Irland, så synes jeg han er populistisk. Han pukker på keltisk kristendom, som om kelterne var et primordialt folk - uberørt af omgivelserne.

Sagen er at kelterne er populære. Der er keltiske megafestivaler i Frankrig og USA og det er sikkert værre i det nordlige Keltien.

Men græsk indflydelse i Irland - det sælger ikke. Historien er faktisk ved at blive et demokratisk anliggende. Flertallet bestemmer hvilken historie man vil leve med.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #187 skrivet: september 21, 2013, 19:40 »
Niban, hvis du har læst artiklen fra det tyske tidsskrift, så kan du måske bekræfte eller afkræfte min forudfattede mening: Nemlig at jeg formoder, man overhovedet ikke kommer ind på at forklare rombe-formen ?

Du har ret man kommer slet ikke ind på at forklare rombeformen. End ikke relationen til 3:4:5 trekanterne.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #188 skrivet: september 21, 2013, 20:28 »
Citera
Men græsk indflydelse i Irland - det sælger ikke. Historien er faktisk ved at blive et demokratisk anliggende. Flertallet bestemmer hvilken historie man vil leve med.
Pryor har i s na böcker, bl a "Brittain B.C." och "Brittain A.D." påvisat att fenicier, greker etc sedan bronsåldern haft sjöfart och handel med ursprung i Ö Medelhavet med Galicien och Brittiska Öarna. Det behöver inte innebära att de behöver bli greker eller fenicier. Befolkningarna behöver ju bara anamma sådan teknik och vetenskap de är i behov av och dessutom hindra inget att de anpassar nytt efter egna behov. Det är just vad Pryor m fl forskare anser sker.

När romarna lämnar Brittanien, så består det romerska samhället, men handeln med fastlandet bryter samman, vilket innebär att det romerska stadscentrerade samhället långsamt bryter samman. Man kan säga att samhällets struktur återgår till förhållandena som var vid handen när romarna anlände. Men allt återgår inte. Kvar lämnade romarna seder, bruk, teknik etc och så kristendomen. Kristendomen levde alltså kvar i all välmåga från romersk tid. Av Östromerska handlingar och arkeologi i England, särskilt i SV England och Wales, så framgår det att Ö Medelhavets folk och nationer står i kontinuerlig kontakt med nämnda områden på jämlika villkor.

De s k Dark Ages var inte så "Dark" i England, utan det var den fullständiga katastrofen inom Västeuropiska fastlandet, som var grunden till varför England ur deras synvinkel genomlevde "Dark Ages".

Och så mängder med förfalskande åtgärder av Romersk Katolska kyrkan i takt med att de lyckades tubba regenterna till att ansluta. Irland var dock inte särskilt kristet kort efter att romarna gav sig iväg, men kristna missionärer av irländsk högättad börd som flytt till Wales gav sig över och predikade. Sedan började befolkningarna återgå till kristendomen igen.

När alltså kungen av Kent efter giftermålet med en Frankisk princessa ca 600 kort efter giftermålet "antar" kristendomen för sitt folks räkning, innebär detta inte att folket i Kent var "icke kristna" utan att de konverterade från Engelsk kristendom till Romersk Katolicism. Inom kort hade England "kristnats" av Fransiscus, som också blev ärkebiskop. Och belönades med att bli helgon, har jag för mig. Kristningen var dock inte genomförd förrän 656, då det hölls en synod i N England och då trumfade kungarna i de dåvarande småkungadömena igenom att man skulle vara Romersk Katoliker, d v s Påven var den främste biskopen. Alla biskopar var inom kort Romersk Katoliker, men de Engelst kristna och Iriskt kristna troende fanns förståss kvar trotts det och eftersom de länge satte sig fast i klostren runt om i England så det dröjde ända till fram mot 1100 innan de sista av dem var tystade. Klostren revs successivt, särskillt under inbördeskriget efter 1066 till ca 1150, och ibland byggde makten ett nytt i närheten. Några enstaka hade den pondus att de inte kunde rivas (ex Iona), men kunde byggas ut och förskönas av Romersk Katolicismen och då proklameras ha anlagts av påvekyrkan.

Romersk Katolska kyrkan skrev sedan den Engelska historian (bl a den bevisade lögnaren Beda), vars beskrivningar inte har med verkligheten att göra. Efter ett par hundra år var den ursprungliga historien glömd och ersatt av kyrkans version. 1800-talets historiker gick också på en rejäl mina, då de förbehållslöst trodde på vad Beda skrev. Nu har alltså arkeologi och texter, bl a med ursprung i Ö Medelhavet börjat ge en helt annan bild.

Men känner ni igen vad som beskrivs i de 5 programmen på Youtube om Danmarks kristnande?

Kan man överföra det engelska resp danska skeendena till vad som händer i övriga norden?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #189 skrivet: september 21, 2013, 21:11 »
Har læst dit indlæg med interesse Vetgirig og jeg vil gøre andre opmærksom på, at der i middelaldersektionen er en diskussion om transportvejene mellem Skåne og Konstantinopel. Desværre skændes deltagerne voldsomt, men der er ting at hente for læserne.
Og Boreas: Du skylder mig et svar. Tror du Konstantinopel er min opfindelse ? Jeg er iøvrigt glad for at du lærte mig ordet origo. Det kendte jeg ikke. Er ordet almindeligt i dit modersmål, eller er det et matematisk fagudtryk ?

Konstantinopel var ikke et nyt, men et genopstået origo, for fønikerne og grækerne havde længe før gjort levanten til middelhavets centrum.

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #190 skrivet: september 22, 2013, 11:06 »
@ Mio, Boreas og Edmund
Jeg har først nu læst jeres indlæg, men har ud- og underbygget mine geometriske og semiotiske betragtninger over Jelling. Det vil jeg fortælle om senere. Desværre har jeg ret travlt for tiden og vil derfor nøjes med at komme med et interessant historisk perspektiv om kristendommen i Danmark før Harald. Gunnar Iversen har lavet nogle interessante studier af den keltiske kristendom i Norden. Se her den først af 5 udsendelser i linket her: http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=3KjRQcQeQKY
PS Jeg har læst arkæologernes rapport om Jelling udgravningerne.

Det er altid forfriskende med en ny indfaldsvinkel til dansk histories største uløste gåde - Gorm den Gamles herkomst.

Jeg har aldrig før hørt om Gunnar Iversen, men nu gennemhørt hans første video. Jeg kan se af det medsendte link, at denne er publiceret 2012 - dvs. efter at min egen bog er udkommet (2009), hvor jeg - temmelig udførligt side 165-70 i kapitlet om ’Gorm den Gamles slægt’ - gennemgår hvad der er op og ned på denne fortælling om personen ’trælleknud’.

Gunnar Iversen skal ha’ ros for, at han selv mener denne krønike er uhistorisk, ren legende. Hans beretning bygger på en legende for kristelig opbyggelse nemlig, Simeon af Durhams "Historia de Sancto Cuthbertho" fra 1000-tallet. Denne kristelige legende omhandler en utrolig fortælling om et fundet barn, Guthfrith (Guðfríðr) Hardecnutson, der senere blev konge i Northumbria.

Men derfra og til at påstå at denne Guthfrith var far til Gorm den Gamle er næsten for godt til at være sandt.
Hvad er fup og hvad er fakta her?

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #191 skrivet: september 22, 2013, 18:44 »
Hvad er fup og hvad er fakta her?
Gunnar Iversen beretter i sin video, at en stor vikingehær kom til byen York, ledet af Sigurd Orm-i-Øje. Hans ven og krigskammerat var vicekonge Gorm den Barnløse - også kaldet Gudrum (Guthrum).

Fakta er, at den såkaldte ’store hær’ lander i East Anglia år 865 (og ikke i Northumbria). Lodbrog-sønnen Halvdan (Halbdeni) og broren Ivar delte lederskabet og samtidig deltog broren Ubbe samt høvdingen Sidroc. Sigfred Orm-i-Øje (synonym: Sigifrid, Sigifridi, Sigifredo, Sigefrido, Sigifridus, Sigurðr) opererede kun på kontinentet - og ikke i England.

Guthrum (synonym: Gorm Enske, Gudrum, Gormo Enski, Athelstan, Alstemus) blev år 878 (tvangs)døbt under navnet Athelstan. Samme person som Gunnar Iversens Gorm den Barnløse. Guthrum, Gorm Enske hører vi om første gang år 868-69, hvor ”en talrig hær under ledelse af 5 konger - Guthrum, Bagseg, Oskitel, Halvdan og Hamund (Anund) og jarlerne Frene, Ivar, Ubbe, den ældre og den yngre Sid(r)oc, Asbjørn og Harald - kommer de betrængte vikinger til hjælp”.

Guthrum blev konge i East Anglia perioden 879-†890. Efter hans død blev East Anglia underlagt Guthfrith (†ca. 895/96), konge i York og Northumbria dvs. han regerede hele Danelagen. Herefter regeres East Anglia af en kong Erik (Eohric) fra 895-902, der regnes for at være en søn af Guthrum. Måske var Guthrum ikke helt så barnløs som overleveringen fortæller. Denne efterfulgtes af en ukendt normannerkonge, der regerede fra år 902 til år 917, hvor kongen faldt ved Tempsford i nærheden af Bedfort.

Guthfrith (synonym: Guðfríðr, Guthfrith Hardecnutson, Gudred, Gudredus) er således Knud den Fundne, Trælleknud eller Gudred fra Gunnar Iversens beretning. Hvornår Guthfrith første gang deltog i Englandstogtet meddeler den kristne legende intet om, men et skøn er, at han har været med på den store hærs fremmarch år 865.

Fakta er, at det var Lodbrog-sønnen Halvdan, der først blev konge i York årene 875-77. Herefter regerede de Berniciske regenter årene 877-83. Først da trådte Guthfrith til som konge af York perioden 883-895/96. Sønnen Sigfred efterfulgte Guthfrith, hvilket dokumenteres af en række møntfund fra den tid og ca. år 900 optræder navnet Cnut Rex på mønterne, som anses for at være Guthfriths sønnesøn.

Gunnar Iversens påstand om, at Gorm den Gamle skulle være søn af Guthfrith (trælleknud) ligger således kronologisk langt fra de historiske fakta.

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #192 skrivet: september 22, 2013, 19:05 »
Hvad er fup og hvad er fakta her?

Citat af numismatikeren Kirsten Bendixen:

Citera
”I perioden 876 til 919 var York styret af vikingekonger af dansk æt. Først Halvdan, som ikke blev længe i York, senere Godfred fra c. 883 til c. 895. Disse to slog så vidt vides ikke mønt. En række mønter bærer navnet Sigfrid, han var konge efter Godfred og kaldes i kilderne »Piraten fra Northumbria«. Mønterne, der er slået o. 895 angiver York som møntsted. Deres korsformer har tilknytning til byzantinske og karolingiske motiver, ikke til angel-saxiske. Vikingernes forbindelser mod øst og syd giver genklang i mønternes udsmykning.

Mønter fra o. 900 bærer kongenavnet Knud, nogle angiver som møntsted York (Ebracie), andre har på bagsiden den besynderlige indskrift CUNNETTI. De fleste opgiver at forklare ordet, Georg Galster har foreslået, at det er et stednavn: Kenneth; der ligger en by af dette navn på grænsen mellem East Anglia og Mercia. Nogle af Cnuts mønter er prydet med et Carolusmonogram kopieret efter karolingiske mønter. Knyttet ved type og navn til Cnut-mønterne er mønter, der angiver den franske handelsby Quentovic som møntsted. Dette kan enten forklares som, at Cnut havde overhøjhed over byen, om hvilket vi dog intet ved udover mønternes udsagn, eller det kan blot være engelske imitationer af karolingiske mønter fra Karl den Skaldede. Forbindelsen til Frankerriget er under alle omstændigheder tydelig.

Til Yorkudmøntningerne i denne periode hører også mønter med stærkt religiøse indskrifter: Mirabilia fecit (han gør vidunderlige ting) og Dominus Deus Omnipotens Rex (Gud Herren er en almægtig konge). Måske ærkebispen står bag disse mønter, skønt hans navn ikke nævnes”.

Gunnar Iversens beretning om mønterne slået i York, der efter hans mening har tydelige keltiske tegn - er langt fra beretningen fra en af Nordens dygtigste forskere.

Jeg vurderer ikke Iversens video som værende historieskrivning - men som en moderne novelle eller folkeeventyr.

PS.: Navnet Knud er for øvrigt afledt af det frisiske ord Kanute, der på nævnte møntfund optræder i kortform som CNVT. Det peger på, at slægten måske har frisisk herkomst, hvilket samtidig kan forklare Guthfriths positive indstilling til den kristne tro. Friserne blev tidligt kristnet og Cnut mønternes mulige oprindelsessted, Quentowic, peger i samme retning. En form for familieforbindelse kan forsvares af nævnte møntprægning fra Quentowic på fastlandet, hvor Halvdans mønter fra London år 872 var de først indførte "pennings" i Northumbria slået i Quentowic efterfulgt af Sigfreds og Cnuts. Hvis Guthfrith var formidler af Halvdans møntprægning hos friserne giver det stof til eftertanke.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #193 skrivet: september 22, 2013, 21:31 »
Jeg mener stadig at konklusionen på de seks film af Iversen er rigtig og vigtig: nemlig at kristendommen kom til Danmark længe før Harald Blåtand, som blot gjorde den katolsk og tvungen.

Men når Iversen taler om Irland, så synes jeg han er populistisk. Han pukker på keltisk kristendom, som om kelterne var et primordialt folk - uberørt af omgivelserne.

Sagen er at kelterne er populære. Der er keltiske megafestivaler i Frankrig og USA og det er sikkert værre i det nordlige Keltien.

Men græsk indflydelse i Irland - det sælger ikke. Historien er faktisk ved at blive et demokratisk anliggende. Flertallet bestemmer hvilken historie man vil leve med.

Jeg er vant til, at det er som at slå i en dyne at gøre opmærksom på faglitteratur. Men græsk/byzantinsk indflydelse i Norden/Island diskuteres faktisk af fagfolk. Noget tyder på, at armeniske biskopper eller præster har fungeret på Island i den sidste halvdel af Harald Hårdrådes herskertid. Byzantinsk indflydelse på vejen dertil - på Gotland og Bornholm samt i Skåne er stadig synlig.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #194 skrivet: september 22, 2013, 21:42 »
En forholdsvis ny bog (2005) har titlen Från Bysans till Norden, er redigeret af Henrik Janson, og der er betydeligt mere substans i den end i de utallige og alenlange indlæg, der mest af alt minder om vidtløftige forsøg på selvbeskæftigelse, og som aldrig henviser til verificerbare kilder. Det virker som Sisyfos om igen. Læs f.eks. kapitlet Armeniske biskopar i Norden på 1000-talet af Jan Hagnar Hagland. Mio har fat i noget af det samme i en anden tråd. Hvis folk ville holde sig til fakta, ville alt være anderledes, men påstand efter påstand uden belæg. Fører ikke til noget.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #195 skrivet: september 22, 2013, 22:36 »
Efter at have set filmene af Gunnar Iversen er jeg nødt til at skrive, at han er galt på den. I de seneste år har jeg ikke lavet andet end at studere engelsk, irsk, svensk, norsk, russisk og polsk historie. Der er tale om en skrøne, pyntet med god kameraføring og musik, men et falsum. Hans informationer har ikke rod i historien om de gamle engelske konger, det er digt. Punktum. Det betyder ikke, at her ikke er spor af irske og keltiske symboler. Naturligvis er der det, da det var irske munke, der udbredte kristendommen til det vestlige Europa.
 

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #196 skrivet: september 23, 2013, 10:25 »
Bornholm og Emund. Jeg skal ikke gøre mig klog på de personalhistoriske forhold som Iversen taler om, men jeg stoler på jer når I siger det er skrøner, han kommer med.
Men efter min mening er det værre endnu, for en skrøne kan da udmærket gå i den rigtige retning. Men det synes jeg ikke er tilfældet med Iversens film. Den vægt han lægger på det keltiske gør mig mistroisk. Han kommer overhovedet ikke ind på hvilke bøger den irske kristendom baserede sig på. Måske vil han dermed antyde at denne kristendom kunne være oral eller skrevet på Gælisk. Ligesom der - måske - var en arianistisk oral kristendom engang. (Det ved jeg ikke). Men med hensyn til irerne er det jo dokumenteret at disse mennesker skrev og læste og havde eksemplarer af kristendommens kanoniske værker.
At man er uvidenskabelig er én ting. At være populistisk er noget andet og værre. Nemlig at fordreje kendsgerningerne i en retning, som man vælger, fordi den har vind i sejlene.
At Iversen understreger kristendommens sandsynlige tilstedeværelse i Danmark, længe før den blev katolsk statsreligion - det er udmærket. Men når han siger den kom med vestenvinden fra Irland, så vil jeg mene, at det kun er en mulighed ud af flere og at den mest sandsynlige er skandinavernes samkvem med det østromerske kejserrige.
Når Bornholm skriver Island et par gange, så læser jeg Irland og tror det er en tastefejl?
Tilfældigvis ved jeg, at Iversen ikke er udstyret med en computer. Han læser os altså ikke. 

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #197 skrivet: september 23, 2013, 10:58 »
Når jeg skriver Island, mener jeg Island.
 
I øvrigt skriver wikipedia dette, som man kan arbejde videre ud fra:
"The Íslendingabók of Ari Thorgilsson claims that the Norse settlers encountered Gaelic monks from a Hiberno-Scottish mission when they first arrived in Iceland. There is some archaeological evidence for a monastic settlement from the British Isles at Kverkarhellir cave, on the Seljaland farm in southern Iceland."

Den irske St. Patrick, der var aktiv i Irland i 400-tallet er i overleveringen omtalt som ham, der fik slangerne væk. Det kan betyde så meget og måske har de ikke haft slanger nogen sinde på den ø, det har jeg ikke boret i. Men litteratur om hedensk religion i Irland ** fortæller om dyr, herunder slanger, slanger med vædderhoveder og hjorte. For mig at se kan Jelling-stenen være farvel til den gamle religion, med hjort og slange, og goddag til den nye. Hvorfor er der slanger på så mange runesten? Hvor kommer det fra? Ja, der er både hjort og slange på Gundestrupkarret.
 

** f.eks.
http://www.amazon.co.uk/Pagan-Celtic-Britain-Iconography-Tradition/dp/0351180516/ref=sr_1_11?ie=UTF8&qid=1379926575&sr=8-11&keywords=pagan+irish+religion

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #198 skrivet: september 23, 2013, 11:15 »
Jeg bliver altid mistænksom, når jeg hører noget som dette fra Iversens mund: "den fortrængte historiske sandhed (noget som andre har villet fortrænge eller skjule, sensationsmageri, har vi hørt om mange gange) ... "I første afsnit fik vi fastslået ..." --- nej, vi hørte hans påstande ... han siger selv:
"man kan afvise hele denne slægtssaga som uhistorisk, ren legende ... senere: beviser har vi ikke ... al sandsynlighed taler for ... jeg kan godt selv høre, at det lyder helt utroligt, ... kan det virkelig lade sig gøre?"
Gentagelse på gentagelse ... Ja, når noget gentages og gentages, ender det med at lyde sandt, som han selv bemærker i sin omtale af Jelling-stenen og Harald Blåtand o.s.v. 

Da jeg ikke har det geometriske blik, som Niban har, har jeg ikke bemærket de former, han henviser til, men jeg ser efter mønstre. Jeg har brugt alt for megen tid til at sammenligne mønstre og ornamenter i stenhuggerarbejder fra middelalderen. Men selv uden mønstre kan religion naturligvis være kommet til Jylland, især Vestjylland, fra De Britiske Øer, ligesom den kan være kommet til Norge. Flere tidlige norske konger var i Irland, og i Norge har man bl.a. kendt Sunniva. Det, som Iversen kalder en keltisk døbefont, er for mig at se bare en døbefont fra før de blev fint pyntet med ornamentering o.s.v. og de findes andre steder i jylland, har været på Bornholm og er i SKåne. Skal vi så tro, at kelterne har beboet hele middelalderens Danmark? Det har ingen gang på jorden.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #199 skrivet: september 23, 2013, 11:25 »
Dette debatforum er meget langsomt om at reagere (hos mig) og jeg får fejlmeddelelser, når jeg sender svar.
Forhåbentlig er administratoren klar over det, hvis systemet er ved at bryde sammen.
På gensyn om et par dage.