Författare Ämne: Grönland  (läst 4408 gånger)

Utloggad eostnas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 36
Grönland
« skrivet: december 09, 2014, 14:26 »
Varför försökte man egentligen kolonisera Grönland? Vad var det som lockade? Det måste ha varit oerhört kargt och svårt att överleva. Men ändå ville man leva där?
Någon som har en teori?
Jag hörde i en annan tråd att naturen i Sverige/Danmark i mycket påminde om naturen på Island/Grönland, med nästan ingen skog och mycket hedmark under den här perioden. Kan det vara en bidragande orsak?

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Grönland
« Svar #1 skrivet: december 09, 2014, 21:58 »
Därom tvista de lärde.  :) Det var nog samma anledning som förde nordbor till Island. Erik Röde var tydligen inte populär på Island. Kanske blev han fördriven.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Grönland
« Svar #2 skrivet: december 09, 2014, 22:30 »
Erik var så våldsam, så att t o m blev för mycket för den tidens stormän. Nu var hans släkt (fadern) så mäktig att landstinget inte kunde döda honom, så det blev förvisning istället. Och då hade Thorleif stött på landet i väster några år innan.

Men historien om upptäkten av Grönland och senare av Vinland mm kan mycket väl ha helt andra bakgrunder. Kanske fanns det redan sporadiska kontakter i dessa riktningar, även om inget av detta hamnade i några texter. T ex hamnade grönländska Inuiter (de hade vid tiden eg ännu inte nått Grönland) ganska ofta på norra Irland och i norra Skottland enligt prästers anteckningar (de flesta dog av sjukdom några veckor efter mötet med européer). Hur många som hamnade i övärldarna norrut, återhämtade sig, och sedan återvände kommer vi aldrig att få veta.
Viktigt att minnas är att handelsmän, som kunde hålla en möjlig handelskontakt hemlig, blev rikare än om alla andra handelsmän fick kännedom om en möjlighet. Fenicierna dolde på sin tid handeln mot Atlantkusterna. Rutter för inlandshandel hölls dold i det längsta. En vanlig metod var att beskriva förekomsten av vansinniga och farliga monster i den riktning man ville behålle ensamrätt.
Men i längden gick det inte att undanhålla informationer.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Grönland
« Svar #3 skrivet: december 10, 2014, 09:09 »
Det handlade nog om politik och markbrist i Norge. Norrmän sökte ju sig till en rad öar som inte kan ha varit helt lockande, men de satsade förmodligen på fiske i första hand.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Grönland
« Svar #4 skrivet: december 10, 2014, 11:04 »
Apropå Grönland, så har denna rapport kommit för ett par veckor sedan. Evidence of Early Metalworking in Arctic Canada Man kan säga att nu finns det utmärkt stöd för Kåre Prutz teorier enligt "Westwards before Columbus". Han kan i o f s snokat rätt på informationerna i ett tidigt skede innan undersökningarna hunnit analyseras i alla detaljer och avrapporterats.

Det är inte bara mark utan även ren girighet. Ett narvalshorn värderades ju till ungefär 2 medelstora gods. Den nordbo, som alltså kunde slakta en sådan val blev alltså förmögen. Många samverkande faktorer alltså.


Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Grönland
« Svar #5 skrivet: december 10, 2014, 11:50 »
Huvudorsaken är nog möjligheten att få en bit eget land (eller vatten) att bruka. Ursprungsbygden är säkerligen relativt fulletablerad och om det fanns en befolkningstillväxt, vilket är naturligt att anta, så behöver tillväxten någons stans att att vägen.  Detta resulterade säkert i kontroverser om arv och tillgångar och för vissa var det nog en god lösning att starta om på annat ställe.


Till detta har nog kommit politiska intriger på det högre planet, där endera sidan sett det som bäst att ge sig av. Jag tvivlar dock att den stora merparten skulle gett sig av på grund av sådana omständigheter. Det råkar nog bara vara dessa pampar som fastnar i våra källor....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad eostnas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 36
SV: Grönland
« Svar #6 skrivet: december 10, 2014, 11:54 »
Tack allihop! Många kloka svar. Tror ni att Grönland (som Island) kändes någorlunda "hemma"? Att man kände att man kunde bruka jorden och jaga som man gjorde hemmavid?
Och hur var det egentligen med inuiterna som dök upp, man kallade dem för skrälingar och dödade dem har jag för mig, men är det också en förenklad myt?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Grönland
« Svar #7 skrivet: december 10, 2014, 22:52 »
Citera
Huvudorsaken är nog möjligheten att få en bit eget land (eller vatten) att bruka. Ursprungsbygden är säkerligen relativt fulletablerad och om det fanns en befolkningstillväxt, vilket är naturligt att anta, så behöver tillväxten någons stans att att vägen.  Detta resulterade säkert i kontroverser om arv och tillgångar och för vissa var det nog en god lösning att starta om på annat ställe.
Hur arv skiftades var så reglerat att det inte borde bli några större stridigheter. Äldsta barnet fick överta brukandet av hemgården och syskonen skulle lösas ut i lika delar, arvtagaren inräknat.
Som jag har uppfattat det, så är det ofta sådana utlösta "syskon", som med sitt kapital etablerar sig på nya platser inom egna landet eller i helt nya regioner utomlands. Alternativet är att ta ny mark i anspråk hemmavid och nyodla och under tiden få hjälp från hemgården.



Citera
Och hur var det egentligen med inuiterna som dök upp, man kallade dem för skrälingar och dödade dem har jag för mig, men är det också en förenklad myt?
Indianerna kallade de skrälingar. Vad de kallade Inuiterna är svårt att säga, för de kom relativt sent i medeltiden till de regioner där norborna bosatt sig, och då bara ett begränsat antal familjegrupper. En familjegrupp kan hålla 50-100 individer, vuxna, barn, gamla, unga. Nordborna bör också mött Dorsetfolket eftersom några jaktbaser för nordbor hittats relativt nära Dorsetboplatser.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Grönland
« Svar #8 skrivet: december 10, 2014, 23:11 »
Hur arv skiftades var så reglerat att det inte borde bli några större stridigheter. Äldsta barnet fick överta brukandet av hemgården och syskonen skulle lösas ut i lika delar, arvtagaren inräknat.
Som jag har uppfattat det, så är det ofta sådana utlösta "syskon", som med sitt kapital etablerar sig på nya platser inom egna landet eller i helt nya regioner utomlands. Alternativet är att ta ny mark i anspråk hemmavid och nyodla och under tiden få hjälp från hemgården.



Hur man ärvde under vikingatid ska vi kanske lämna därhän, det är ju inte riktigt klarlagt utom allt tvivel.... Ägandeformerna verkar ju aningen komplexa där brukaren av en gård kanske bara förvaltar släktens äganderätt...


Att ta upp ny mark hemmavid är inte helt enkelt heller, det funkar bara några generationer och för varje led blir marken sämre och sämre....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Grönland
« Svar #9 skrivet: december 10, 2014, 23:24 »
Citera
Ägandeformerna verkar ju aningen komplexa där brukaren av en gård kanske bara förvaltar släktens äganderätt...
Det är jag medveten om. Använde ordet "bruka". Jord fick inte avhändas en släkt, vilket gällde innan kyrkan förmådde driva igenom den "romerska rättsordningen" inom ett antal viktiga lagbalkars områden. Här är t ex donation omdefinierad. Likaså kan jord säljas. Lagarna visar på olika övergångsregler, t ex att släkten skall ha hembudsrätt om en gårdsbrukare kommer på obestånd.
Amatör! Skåning i Norrland!