Nu är det ju inte frågan om en "sörja" när det gäller templet utan om en unik och djup lagerföljd med klart avskiljda lager och nedgrävningar i olika faser för stolpar som ersatts under årens lopp.
Men vad jag förstår så har huset byggt upp igen på samma plats i ett antal generationer. Jag antar att man då varit tvungen att stolpa om många gånger. Hur mycket har dessa omstolpningar stört de tidigare stolphålen? Eller har lagren mellan faserna varit så djupa att man till största delen grävt sig ner genom ett nytt lager för varje generation stolpe, ungefär som på södra platån i Gamlis? Jag förstår att golvlagren kan ha varit tydligt avskiljda, men det är svårare att föreställa sig hur sex generationer av stolphål på varandra kan ha varit så lätt att reda ut.
Vad gäller tiden för att avtäcka ett område kan det tyckas mycket, speciellt i den moderna arkeologin där det gäller att skuffa undan jord så snabbt som möjligt för att tillfredsställa länsstyrelser och byggherrar som ofta hellre ser till att hålla ner exploateringarnas ekonomi än att skapa så bra förutsättninar som möjligt att säkra spåren efter vårt gamla kulturarv. Istället för att låta en grävskopa dra av ytlagret till ett speciellt djup har man valt att frilägga försiktigt så att man inte förlorar något i de övre, bevarade lagren. Det om något visar skillnaden på en exploateringsgrävning och en helt och hållet vetenskapligt upplagd utgrävning.
Visst, håller till stor del med. Sen tror jag att det är orimligt att man ska kunna gräva på det sättet på exploateringsgrävningar, även om man hade mer pengar och tid. Ytorna är ofta helt enkelt alldeles för stora. Många boplatsgrävningar täcker ju 50 000, 80 000, 100 000 m
2 eller mer. Om man skulle gräva sig ner genom ploglagren för hand över en sådan yta skulle varje undersökning ta flera år att slutföra.
Sen låter en vecka för att ta sig ner igenom ploglagret mycket för mig oavsett utgrävningsmetod. Säg att man gräver i m
2-rutor. Även med ett tjockt ploglager om säg 40 cm så borde en person kunna gräva ett par sådana rutor ner till orörd nivå för hand på en dag. Med sållning så dras väl takten ner lite, men det är mest om samma person både ska gräva och sålla.
Har dock själv grävt m
2-rutor i 5 cm-stick på en mesolitisk boplats på en seminariegrävning, och det tog en jäkla tid har jag för mig. Det faktum att alla fynd skulle mätas in med latta och varje stick skulle ritas i plan snabbade ju inte upp processen...