Författare Ämne: Intressanta nya fynd i Uppåkra  (läst 260702 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #160 skrivet: juni 28, 2012, 16:36 »
Enligt "Uppåkra-Lund för Lund" är det ombyggt sex gånger  under denna period. Man har även hittat rester av ett tidigare hus på samma plats. Om det tidigare husets funktion står det inget. Efter att templet försvann byggdes ett nytt hus ovanpå. Man har hittat nio husnivåer på denna plats.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #161 skrivet: juni 28, 2012, 17:20 »
Yngwe och AndreasE: En sen kommentar kanske men det är inte jag som skrivit eller hävdar att Uppåkra är: "Skandinaviens största, fyndrikaste och mest långvariga järnåldersstad"

Det är ledningen för utgrävningar som man skall vända sig till med klagomål.
Lars Larsson kan kanske vara en kontakt i frågan?

Jag har inte kompetens att avgöra detta utan försöker bara bidra med vad jag har läst.

Skjut inte budbäraren!

Haha, jag vet att det inte är du som sagt det. Och jag tänker då inte höra av mig till de som håller på med Uppåkra. De får säga vad de vill om platsen, gör inte mig någonting. Att jag sen sitter här och tycker att det låter som ett vågat uttalande är ju en helt annan sak. Vem är jag i det här sammanhanget liksom?

Enligt "Uppåkra-Lund för Lund" är det ombyggt sex gånger  under denna period. Man har även hittat rester av ett tidigare hus på samma plats. Om det tidigare husets funktion står det inget. Efter att templet försvann byggdes ett nytt hus ovanpå. Man har hittat nio husnivåer på denna plats.

Det skulle varit kul att ha varit med och grävt ut det där huset. Låter som ett jäkla pussel att få ihop det till sex olika hus på samma plats, som haft samma form, och sen dessutom få fram pålitliga dateringar från den sörjan. Har själv nyligen grävt ut en sörja av sju överlappande stolphål och det var något av en mardröm.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #162 skrivet: juni 28, 2012, 20:35 »
AndreasE. Arkeolgerna i Uppråkra verkar ha ett ännu tuffare läge med rikemanshuset som de gräver i sedan några år tillbaka. Många lager och bränder.

Grävdagboken uppdateras flitigare nu eftersom man har mycket folk på plats. Några arkeologistudenter från USA har börjat gräva i ett förmodat hantverksområde och har nu kommit ner under plogskikten. Tittar ni i dagens notis i grävdagboken kan ni se en välbevarad järnålderskam.

www.uppakra.se

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #163 skrivet: juni 28, 2012, 21:40 »
En vecka för att gräva igenom ploglagret? Herrejösses. Visst, forskningsgrävningar går långsamt men hjälp... Lyxigt att kunna gräva i den takten :)

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #164 skrivet: juni 28, 2012, 21:47 »
AndreasE

http://www.uppakra.se/gravdagbok/2012-06-28-kam-lagas-for-andra-gangen/

Citera
De amerikanska studenterna som gräver söder om tältet har under veckan arbetat med att gräva ut det översta lagret matjord, som i århundraden rörts om genom plöjning. Idag verkar de dock ha nått en yta där karaktären på jorden skiftar en aning vilket kan antyda att man funnit kulturlager som inte vidrörts av en plog

Jag är inte mer korkad än att jag fattar att dom tar en liten bit i taget!

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #165 skrivet: juni 28, 2012, 21:53 »
Jag är inte mer korkad än att jag fattar att dom tar en liten bit i taget!

Thomas I

Eh, jag försökte inte antyda någonting sådant. Menade bara vad jag skrev, att nästan en vecka att gräva sig igenom ett ploglager är lång tid. Nu vet jag ju inte hur stor yta de arbetar på, men ändå. När man är inne i exploateringsarkeologi så glömmer man bort hur annorlunda forskningsgrävningar är. 

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
« Svar #166 skrivet: juni 28, 2012, 21:57 »
Nu är det ju inte frågan om en "sörja" när det gäller templet utan om en unik och djup lagerföljd med klart avskiljda lager och nedgrävningar i olika faser för stolpar som ersatts under årens lopp. Vad gäller tiden för att avtäcka ett område kan det tyckas mycket, speciellt i den moderna arkeologin där det gäller att skuffa undan jord så snabbt som möjligt för att tillfredsställa länsstyrelser och byggherrar som ofta hellre ser till att hålla ner exploateringarnas ekonomi än att skapa så bra förutsättninar som möjligt att säkra spåren efter vårt gamla kulturarv. Istället för att låta en grävskopa dra av ytlagret till ett speciellt djup har man valt att frilägga försiktigt så att man inte förlorar något i de övre, bevarade lagren. Det om något visar skillnaden på en exploateringsgrävning och en helt och hållet vetenskapligt upplagd utgrävning.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #167 skrivet: juni 29, 2012, 01:11 »
Nu är det ju inte frågan om en "sörja" när det gäller templet utan om en unik och djup lagerföljd med klart avskiljda lager och nedgrävningar i olika faser för stolpar som ersatts under årens lopp.

Men vad jag förstår så har huset byggt upp igen på samma plats i ett antal generationer. Jag antar att man då varit tvungen att stolpa om många gånger. Hur mycket har dessa omstolpningar stört de tidigare stolphålen? Eller har lagren mellan faserna varit så djupa att man till största delen grävt sig ner genom ett nytt lager för varje generation stolpe, ungefär som på södra platån i Gamlis? Jag förstår att golvlagren kan ha varit tydligt avskiljda, men det är svårare att föreställa sig hur sex generationer av stolphål på varandra kan ha varit så lätt att reda ut.

Vad gäller tiden för att avtäcka ett område kan det tyckas mycket, speciellt i den moderna arkeologin där det gäller att skuffa undan jord så snabbt som möjligt för att tillfredsställa länsstyrelser och byggherrar som ofta hellre ser till att hålla ner exploateringarnas ekonomi än att skapa så bra förutsättninar som möjligt att säkra spåren efter vårt gamla kulturarv. Istället för att låta en grävskopa dra av ytlagret till ett speciellt djup har man valt att frilägga försiktigt så att man inte förlorar något i de övre, bevarade lagren. Det om något visar skillnaden på en exploateringsgrävning och en helt och hållet vetenskapligt upplagd utgrävning.

Visst, håller till stor del med. Sen tror jag att det är orimligt att man ska kunna gräva på det sättet på exploateringsgrävningar, även om man hade mer pengar och tid. Ytorna är ofta helt enkelt alldeles för stora. Många boplatsgrävningar täcker ju 50 000, 80 000, 100 000 m2 eller mer. Om man skulle gräva sig ner genom ploglagren för hand över en sådan yta skulle varje undersökning ta flera år att slutföra.

Sen låter en vecka för att ta sig ner igenom ploglagret mycket för mig oavsett utgrävningsmetod. Säg att man gräver i m2-rutor. Även med ett tjockt ploglager om säg 40 cm så borde en person kunna gräva ett par sådana rutor ner till orörd nivå för hand på en dag. Med sållning så dras väl takten ner lite, men det är mest om samma person både ska gräva och sålla.

Har dock själv grävt m2-rutor i 5 cm-stick på en mesolitisk boplats på en seminariegrävning, och det tog en jäkla tid har jag för mig. Det faktum att alla fynd skulle mätas in med latta och varje stick skulle ritas i plan snabbade ju inte upp processen...     

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #168 skrivet: juni 29, 2012, 07:12 »
Sedan kan ju också en lång tid motiveras av att det är oerfarna arkeologer, (praktikanter), från utlandet som är med. Tiden åtgår kanske till en del undervisning också.

Vad gäller templet följde jag utgrävningen av detta i många år och har också utifrån mina byggnadsarkeologiska erfarenheter rekonstruerat det på ett helt annat sätt än vad "Lundamodellen" anger, se här: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_tempel_of_Uppakra_Sweden.jpg. Jag publicerade detta redan 2004, och kunde redan då i det då tillgängliga grävningsmaterialet på plats se två-tre stora ombyggnadsfaser. Intressant är t.ex. hur man behandlat de fyra väldiga mittstolparna som måste ha burit upp tornet. När man vid reparation ersatt dessa har man varit tvungen att gräva sidrännor i vilka de nya, enorma stolparna kunde glida ner. Man har då skonat just det parti där man hittat bägaren och glasskålen vilket fått mig att anta att här stått en gudaskulptur som man, trots ombyggnaden, inte velat rubba. Du kan läsa mer på sidorna 155-156 här:

http://www.fotevikensmuseum.se/pdf/Skanes historia 2.pdf

Utloggad liothida

• Stammis
  • Antal inlägg: 433
« Svar #169 skrivet: juni 29, 2012, 13:45 »
Blev nyfiken och läste runt lite mer och blev då förvirrad. I Svens bok, som återges på Fotevikens hemsida, står att templet uppfördes på "400-500-talet" (alltså inte 200-talet) och varade till vikingatidens slut (alltså senare än 800-talet) och att huset har "minst tre golvlager" (inte sex). Vad är rätt här? Vet du Thomas, varifrån du fått uppgiften om att templet daterats till perioden 200-tal till 800-tal och att det varit så mycket som sex lager? Vet du Sven, var uppgifterna i boken kommer ifrån? Är det olika motstridiga uppfattningar om hur resultaten ska tolkas eller har tolkningarna ändrats över tid? (Eller är det ett simpelt faktafel som smugit sig in någonstans?)

En annan fråga, de rekonstruktioner som gjorts av tempelbyggnaden - dels i Lundaforskarnas version, dels i Fotevikens version - vilken av byggnadsfaserna avser de? Hur har templets utseende skilt sig genom de olika ombyggnationerna?

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #170 skrivet: juni 29, 2012, 13:57 »
liothida: Mina uppgifter kommer från boken Uppåkra-Lund före Lund från 2007 som Lars Larsson, den nuvarande utgrävningsledaren är medförfattare i. Du måste kunna hitta den i ett bibliotek.

Uppgiften om templets ålder står också i Uppåkra-foldern som du kan ladda ner från www.uppakra.se

http://www.uppakra.se/wp-content/themes/uppakra/UAC_2012_LR.pdf

Thomas I

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #171 skrivet: juni 29, 2012, 14:00 »
Nej, det är inte motstridiga uppgifter. Det beror på att jag återgett situationen som den förelåg 2003. Sedan dess har man grävt vidare och fått fram mer information. Templet har med stor sannolikhet stått till vikingatidens slut men genom modern plöjning har de yngre lagren försvunnit.

Utloggad liothida

• Stammis
  • Antal inlägg: 433
« Svar #172 skrivet: juni 29, 2012, 14:32 »
Bra, tack. Vid de första utgrävningarna hittades flera golvlager som gav en datering bak till 400-500-tal. Fortsatta utgrävningar har visat på ytterligare golvlager, från ännu äldre versioner av templet, varför grundläggandet kunnat flyttas tillbaka 200-talet. De yngsta fynden bekräftar att huset stått kvar på 800-talet men eftersom de översta lagren är bortplöjda kan det mycket väl stått kvar i ytterligare ett par hundra år. Har jag förstått det rätt då?

Min andra fråga, hur templets utseende har förändrats under ombyggnationerna. Är det något ni har koll på? Och, rekonstruktionerna som man ser, är det templet som det såg ut på 400-talet, 600-talet eller 900-talet?

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #173 skrivet: juni 29, 2012, 16:11 »
Men, Upåkratemplet borde rimligen ha upphört senast kort efter kung Harald Blåtans dop kring 973. Varken Saxo,
Snorre eller Adam av Bremen nämner något tempel i Skåne.-

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #174 skrivet: juni 29, 2012, 16:29 »
liothida. Din andra fråga överlämnar jag med stort förtroende till Sven Lagman.

Den första frågan stämmer med vad jag har läst. Intressant är att templet haft samma grundplan under hela sin livstid. Det har reparerats under åren.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #175 skrivet: juni 29, 2012, 16:31 »
Tydligen har man hittat något spännande idag:

http://www.uppakra.se/gravdagbok/2012-06-29-nygraddade-vafflor-i-gamla-prastgarden/

Citera
I nästa inlägg kommer Ulrika att uppdatera våra läsare om de nya fantastiska fynd som dykt upp under dagen

Thomas I

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #176 skrivet: juni 29, 2012, 17:36 »
Haha! Jag trodde de hittat ett våffeljärn eller nåt. Tack för det skrattet.  :lol:

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #177 skrivet: juni 29, 2012, 17:58 »
Sindre: Hade varit kul med ett våffeljärn från järnåldern. :lol:

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #178 skrivet: juni 29, 2012, 18:16 »
Sedan kan ju också en lång tid motiveras av att det är oerfarna arkeologer, (praktikanter), från utlandet som är med. Tiden åtgår kanske till en del undervisning också.

Så kan det förstås vara. Sen är väl de amerikanska studenterna vana vid handgrävning av lager, det är ju så väldigt mycket arkeologi i USA utförs.

Själv måste jag erkänna att jag finner lagergrävning högst omotiverande i de flesta fall. Blir snabbt väldigt rastlös.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #179 skrivet: juni 29, 2012, 18:27 »
Det är fynd av glaspärlor:

http://www.uppakra.se/gravdagbok/2012-06-29-fler-parlor-och-ytterligare-en-spelpjas/

Citera
Det faktum att vi har hittat en degel med spår av smält glas kan tyda på pärltillverkning på platsen men det är inget vi kan säga med säkerhet

Thomas I