Omröstning

Vilken Indiana Jonesfilm är bäst? ;)

Jakten på den försvunna skatten
De fördömdas tempel
Det sista korståget
Kristalldödskallens rike

Författare Ämne: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?  (läst 12473 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« skrivet: september 04, 2005, 14:32 »
Som titeln antyder, vilken Indianafilm föredrar du? ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad trillian

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #1 skrivet: september 05, 2005, 11:52 »
De fördömdas tempel...såklart!!!
KALI MA!!!

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #2 skrivet: september 18, 2005, 12:52 »
Den första är bra men den andra är bättre, den sista är dock inte så bra.. känns lite krystad tyvärr - den verkar mest fokusera på att Sean Connery är med... Däremot så har Trean den klart mest intressanta handlingen så det är synd på produktionen.. Men rösten blir: KALI MA!
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Reidar

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2008, 16:11 »

En röst så här några år senare, Det sista korståget, återkommer efter den 22:a, kanske den 4:e är bättre.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2008, 16:59 »
Trodde inte det fanns någon som på allvar kunde påstå att tvåan är bäst!? Var är arkeologin, jag bara frågar? ::)

Naturligtvis är ettan bäst! Det är vetenskapligt bevisat.  ;)
Mayatempel, hemliga egyptiska kammare, smältande nazister...och en kvinnlig hjältinna som dricker yak-herdar under bordet och inte springer omkring och skriker i högklackat.

Trean har jag för dåligt minne av - vilket nog säger en del om var den hamnar på skalan. Än en gång en irriterande kvinnlig blondin - och lite för mycket nassar.

Fyran bådar gott än så länge: Cate Blanchett som iskall kommunist och the return of Marion Ravenwood.

Just nu har institutionen en liten inofficiell Indiana Jones-festival, med samkväm under det att vi ser filmerna igen och fräschar upp kunskapen. Imorrn är det dags för tvåan.  :)


Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #5 skrivet: maj 13, 2008, 21:09 »
Naturligtvis är ettan bäst! Det är vetenskapligt bevisat.  ;)

Jag instämmer med Åsa (det är inte så konstigt alla experter är överens).  :)

/Micke

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #6 skrivet: maj 13, 2008, 21:13 »
Ettan är klart bäst, tätt följt av trean. Tvåan är bara utdraget seg och platsar inte bland de övriga.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #7 skrivet: maj 13, 2008, 22:18 »
Ja, ettan är självklart bäst. Men jag känner att jag måste återuprätta tvåans heder lite. Den klarar sig ändå bra tack vare själva plotten, att rädda tillbaka Shivas penisar från den otäcka Kali-kulten till den lilla oskyldiga byn är ju ett helt fantastiskt uppslag. Det kan såklart inte tävla med smältande nazister (vad kan det?), men ändå. (Sen innehåller tvåan en ford-trimotor också, det kan jag inte stå emot.)

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #8 skrivet: maj 13, 2008, 22:36 »
Jag gillar nog allesammans - var och en på sitt sätt.
Kanske 1:an vinner i längden, men det odödliga konstaterandet i 3:an om att "archaeology is about facts..." värmer åtminstonne den här gamle empirikerns hjärta tillräckligt för att han skall ha överseende med flertalet av de överspelade nassekaraktärerna... 

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #9 skrivet: maj 14, 2008, 21:10 »
Nu har vi haft "filmvisning" i seminarierummet av tvåan. Har sina pinsamma moment, men också odödliga citat: "I'm just a professor, trying to get back to my University".

På måndag är det dags för trean, och på torsdag...bokade platser mitt i salongen på världspremiären för fyran!!! Ett halvdussin doktorander kommer sabba hela filmen för stackars Uppsalabor genom att heja och tjoa sig igenom hela filmen.  ;D


Utloggad wirsen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 45
    • Fokus Arkeologi
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #10 skrivet: maj 14, 2008, 21:11 »
Är egentligen inget stort fan av Indiana, men om jag måste välja får det bli ettan.
Orginalet är oftast bäst.
Besök Fokus Arkeologi
& håll dig uppdaterad!

http://Http://www.fokusark.se

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #11 skrivet: maj 21, 2008, 19:21 »
Gillar trean skarpt, ettan kommer tvåa och tvåan sist. Läste att fyran fått bra kritik och längtar till närmaste bio, ska ta med hela familjen och bara mysa  ;D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #12 skrivet: maj 26, 2008, 13:52 »
Efter att ha sett fyran är min rankning som följer:
1. Ettan
2. Fyran
3. Trean
4. Tvåan

Ettan är fortfarande milsvida bäst, men fyran står sig mycket bra i den övriga konkurrensen. Mer action än trean, mindre våpiga fruntimmer än tvåan.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #13 skrivet: maj 26, 2008, 17:14 »
...mindre våpiga fruntimmer än tvåan.

Är det verkligen så? Jag tycker att Elsa i trean är rätt ball, dessutom är hon Indys intelektuelle jämlike, och tillräckligt kall för att lura honom att tro att hon faller för honom. Detta tillskillnad för Marion som uppenbarligen blivit övergiven vid altaret, men som genast faller efter en simpel komplimang. Sedan är det en annan sak att Elsa, tillskilnad från Marion, inte tål fältarbete (jag kan ha viss sympati för att man inte gillar Dr Jones fältarbeten), jag är osäker på om jag verkliget tycker att det utgör grunden för ett våp.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #14 skrivet: maj 26, 2008, 18:34 »
Jag har lagt till Indy 4 som val i omröstningen och gett möjligheten att ändra sin röst. Kan fyran gå om tvåan? :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #15 skrivet: maj 27, 2008, 15:11 »
1
3
4
2

Gillade inte slutet i fyran
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #16 skrivet: maj 28, 2008, 10:28 »
...mindre våpiga fruntimmer än tvåan.

Är det verkligen så? Jag tycker att Elsa i trean är rätt ball, dessutom är hon Indys intelektuelle jämlike, och tillräckligt kall för att lura honom att tro att hon faller för honom. Detta tillskillnad för Marion som uppenbarligen blivit övergiven vid altaret, men som genast faller efter en simpel komplimang. Sedan är det en annan sak att Elsa, tillskilnad från Marion, inte tål fältarbete (jag kan ha viss sympati för att man inte gillar Dr Jones fältarbeten), jag är osäker på om jag verkliget tycker att det utgör grunden för ett våp.

Jag angav att det var tvåan som hade våpiga fruntimmer (nattklubbssångerska), inte trean. Elsa är okej, framförallt som hon är lite komplex som skurk/hjältinna. Sen är hon tyvärr ganska tråkig där hon trippar fram i sina fina dräkter.
En fältarkeolog som Marion som kan dricka en jak-herdar under bordet och slåss med Gestapo är helt enkelt det närmsta man kan komma en kvinnlig IJ.
Visst, 4:an lägger ingen speltid på stora uppgörelser mellan de två, men det har å andra sidan gått närmare 20 år - ungdomstidens heta vrede har övergått till medelålderns svaga glöd i den frågan - hon gick vidare och skaffade ett eget liv. Liksom Jones känner hon väl av sin ålder. Mer makalöst är att IJ förlåter henne för vad hon gjorde. Men jag gillade slutet.


Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #17 skrivet: maj 28, 2008, 16:37 »
Jag angav att det var tvåan som hade våpiga fruntimmer (nattklubbssångerska), inte trean.

Det har du ju rätt i, jag hade nog snarare din tidigare kommentar i denna tråd om "irriterande kvinlig blondin" i tankarna när jag kommenterade det där. Själv tycker jag hon har snygga kläder, så mig stör det inte. Annars håller jag med om att Indiana tar besynnerligt lätt på att hans faderskap blivit fördolt i alla år, i synnerhet när han själv saknade en närvarande pappa. Men nåja, antagligen kan man inte förvänta sig mer av folk som gräver ut med piska...

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #18 skrivet: maj 29, 2008, 08:41 »
Annars håller jag med om att Indiana tar besynnerligt lätt på att hans faderskap blivit fördolt i alla år, i synnerhet när han själv saknade en närvarande pappa. Men nåja, antagligen kan man inte förvänta sig mer av folk som gräver ut med piska...

Ni vet om att det inte är på riktigt va?  ;D
Qui tacet, consentit

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Vilken Indiana Jonesfilm är bäst?
« Svar #19 skrivet: maj 29, 2008, 09:22 »
Ni vet om att det inte är på riktigt va?  ;D

la la la la la la la la nu rubbar du min världsbild la la la la la la la la la la la
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/