Författare Ämne: Vad innebar [i][heljarskinns?/i]  (läst 1356 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vad innebar [i][heljarskinns?/i]
« skrivet: mars 19, 2012, 16:08 »
Vad innebar [heljarskinns?/i]
Bokstavligen "med hud svart som helvetet", men vad innebar detta? Sydeuropé, afrikan eller..?

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Vad innebar [i][heljarskinns?/i]
« Svar #1 skrivet: mars 19, 2012, 19:13 »
Hur får man det till "svart" skulle väl lika väl vara en beskrivning av det obehag man får av skabb?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad innebar [i][heljarskinns?/i]
« Svar #2 skrivet: mars 19, 2012, 19:54 »
Snarare tvärt emot:

I den profana ('icke-religiösa') kultur som rådde innan kristendomen var uttrycket 'hel' ett hedersord med sakralt värde, förknippad med uttryck som häll, helhet, helst, hälsa, 'hel-och-säl' (lycklig/salig), helig, helg, helga, helgedom.

I endera dialekter används ordet för 'vit' och/eller 'ljus' - jmfr. ty: helle, hell, hellblau. Ordets primära associationer går alltså mot sakrala värden, som kan förstås på bakgrund av brons- och järnålderns fornfädradyrkande fruktbarhetskulturer.

Roten till ordet finns alltså som 'hel/helhet' - vilket i biologisk mening har en rad synonym - som 'hälsosam', 'vid sina fulla fem', 'frisk och from', sund, vital, livsglad, livskraftig, etc. Uttryck som "hel ved" (konsistent, ärlig, pålitlig)
utgår i princip från samma kärnmening.
 
Som namn finns Heljar/Helju fortfarande kvar i nord-väst, medan man öster om Kölen enbart använder Helge/Helga. Grundbetydelsen blir alltså: Hel+jar = Hel+lik, helgad, ljusande, sakral. I forn-nordisk tid betydde alltså "Heljar-skin" ett "sken av Hel".

http://no.wikipedia.org/wiki/Heljar

Från forn-nordisk tid finns uttrycket också i ortnamn, som Helstad, Helheim, Helgheim, Hellem. I historien om Asarna beskrivs dessutom Helheim  som den (mest) sakrala delen av Asgård, där dom döda 'hade sin boning'.

Inom denna kultur rådde tydligen en form av 'holism' - där man ansåg att människan efter döden bör 'återgår' till den större Hel-heten'. Liknande filosofi levde förövrigt i större delar av Eurasien innan religionernas framväxt. Bland indier och indianer i Nord-Amerika finns versioner av denna filosofi fortfarande.

När militarismen och det nya prästerskapet tog över blev den gamla kulturform förlöjligad, stigmatiserad och erövrad. I processen blev hedningarna till 'dödsfiender' och 'omänniskor' - och deras centrala livsvärden gjort till 'ondska', 'anateman' eller 'anti-värden'. (Det hör tydligen kleptokratin och den aggressiva imperialismen till.) Under och efter vikingatiden blev dom gamla koncept och uttryck vänd på huvudet - där plus blev minus. Hädanefter blev döden mörk, Helheim en brännande pina och heljarskin(n) ett uttryck för 'bannlyst', 'svart' eller 'fördömd'. Av samma orsak blev sägnen om bröderna Gudmund och Geirmund Heljarskinn omskriven - från att vara ljusa, ståtliga asa-ättlingar (alvingar/alfer) som inte orkade med krig och kristendom - till att bli 'mörka' och 'fördömda' varelser som fick rymma landet.   

I den gamla livsfilosofin fanns tydligen asarna, Asgård och Helheim ('Heljuheim') som ett historiskt och filosofiskt mittpunkt. Plockar man sen bort den religiösa eftertidens tolkningar av dom forn-nordiska vittnesmål - från Geijer till Steinsland - står vi kvar med beskrivningar av Asgård och Helheim som det främsta och mest betydande kulturcentrum i det hedna N-Europa. Vart detta centrum sen fanns - och när det försvann - har ju endera forskare frösökt ta reda på, fast utan större framgångar...  :-X             

Ordet finns dock kvar i dom nordiska språken och uttrycker fortfarande dom samma centrala värden, även om begreppets historiska kontext gick förlorad i den mörka högmedelåldern. I existerande ortnamn, som Helsingör, Helsingborg, Helsingtuna, Helsingland, Helsinge och Helsingfors kan man fortfarande se hur detta 'heliga' begrepp levt kvar i namnskicket bland dom folkgrupper som lyckats bevara sina språk relativt intakt, från forn-nordisk tid. Att morfemen 'As-Hel' också återfinns i begreppet 'Hel-As' kan iofs. vara ett moment av intresse i ett indo-europeiskt perspektiv.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”