Författare Ämne: Innna och Skandinavien  (läst 2290 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Innna och Skandinavien
« skrivet: mars 01, 2012, 14:54 »
Jag läser nu Inanna-skymningens drottning. Den skall vara skriven av världens första kända författare- överprästinnan Enheduanna av Mesopotamien 2330 f Kr (översatt av Lennart Warring&Tania Kantola 2011)
Hon brukar jämföras med Freya - undrar om de ursprungliga myterna om Freya kan ha haft någon likhet med Inannamyterna?
Hon reser bland annat till dödsriket och talar med gudar och du sju demonerna.
Gudinnor är väl rätt naturligt för de äldsta religionerna - kvinnor föder ju barn och ger nytt liv. Hon var även rätt sexuellt frispråkig - det finns tydligen en koippling till sex och tidig religion & liv.
Sedan kom krigsgudarna - Oden & co, Mars hos romarna.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Innna och Skandinavien
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2012, 18:36 »
Först kom livsfröet, med honom som bar det fram - till henne som kunde låta sej befruktas och nära det levande fröets växt - till fullbordan och blomning.

Fröy/Frej och Fröya/Freja, han och hon, kan alltså ses som namn på dom dom två första människor - varifrån man fick den första familj och kulturform. Bland deras barn kunde man göra det första pantheon - och en 'fruktbarhetskultur' med dom 'godarna' varifrån alla människor tillkommit.

På olika kontinent hittar man olika, mytologiska versioner av denna familjstruktur - där manliga 'godar' och kvinnliga 'godinnor' uppmärksammas likvärdigt, som komplementära delar av ett och samma, konstituerande pantheon.

En civil fruktbarhetskultur har nödvändigtvis fått bestå relativt orubbat över längre tid - intill den spridits till olika kontinent och olika 'folk och kungadömen' fått utvecklats och 'befruktat landen'.

Krig och krigarideal fick man långt senare, då 'något' gått snett och ett större antal människor börjat berika sej på grannarnas land och resurser. Dom tidigaste vitnesbörd vi har om denna typ konflikter - och en kultivering av dödandets ideal - hittar vi först med Mabaharata och dom arkeologiska fynd från Persiska viken. Med erövrarnas krigiska ideal kom dom kvinnliga värden i bakgrunden - och med erövring och underkuvande fick dom överlevande kvinnorna lära sej leva under förtryck.

En utveckling av krigaridealen gav dessa samhällen en rigid struktur - och ett allt mer rigoriöst innehåll. För att systematisera och formalisera denna struktur fick man tydliga 'meningsmonopol' - som under tiden utvecklades till monomana kulturformer, typ diktatur, demagogi och monoteism. Därmed undermineras kvinnornas självständighet  och makt över eget permanent. Eftersom monoteismen tog över utrotades, som vi vet, antikens kvinnliga lärosäten, tempel, helgedomar och festivaler.     

Sumerernas historier om Inanna och Dumuzi framstår närmast vara en re-kapitulation/re-introduktion av den gamla fruktbarhetskulturen, i efterkant av Sargons ödesdigra invasioner och härjande, ca. 4300 år före nutid.

Lägg förövrig märke till att Inanna har samma plats i Sumers pantheon som Nanna har i det nordiska...  :-\
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”