Arkeologi > Bronsålder

Bronsåldersmänniskornas sexliv

<< < (2/7) > >>

sockerfri:
Jag tror - utan att ha några som helst "bevis" att stöda mig på - att synen på sex var fri, men att man gärna beskyddade sina döttrar så mycket man kunde. De unga pojkarna/männen fick såklart knulla bäst de ville, de var ju män och hade behov!

Castor:
I en kultur där religionen har ett starkt inslag av fruktbarhetskult sågs nog samlaget närmast som en religiös akt. Jag tror att man såg sexualiteten som en magisk kraft som alstrar nytt liv, men samtidigt som något man måste hushålla med och som inte fick missbrukas.

Moraliska regler kring äktenskap, äktenskapsbrott och avvikande sexuellt beteende var nog minst lika stränga som under den kristna tiden. Äktenskapet och den reglerade sexualiteten var ju själva förutsättningen för ättens fortlevnad. På denna punkt gjorde nog det kristna syndabegreppet varken till eller från.

supergeten:

--- Citat från: Castor skrivet februari 18, 2012, 09:58 ---I en kultur där religionen har ett starkt inslag av fruktbarhetskult sågs nog samlaget närmast som en religiös akt. Jag tror att man såg sexualiteten var en magisk kraft som alstrar nytt liv, men samtidigt som något man måste hushålla med och som inte fick missbrukas.

Moraliska regler kring äktenskap, äktenskapsbrott och avvikande sexuellt beteende var nog minst lika stränga som under den kristna tiden. Äktenskapet och den reglerade sexualiteten var ju själva förutsättningen för ättens fortlevnad. På denna punkt gjorde nog det kristna syndabegreppet varken till eller från.

--- Slut citat ---

Med tanke på hur ofta vi kan se tidelag på hällristningar osv, så - nej, syndabegreppet har definitivt ändrats.

Castor:

--- Citat från: supergeten skrivet februari 18, 2012, 10:03 ---Med tanke på hur ofta vi kan se tidelag på hällristningar osv, så - nej, syndabegreppet har definitivt ändrats.

--- Slut citat ---

Tidelag var kanske en religiös akt som endast utfördes av prästerskapet.

Det jag närmast tänkte på var synen på äktenskapsbrott, incest och sex före äktenskapet. Här hade nog mellanösternreligionerna inget nytt att komma med.

supergeten:

--- Citat från: Castor skrivet februari 18, 2012, 10:12 ---Tidelag var kanske en religiös akt som endast utfördes av prästerskapet.

Det jag närmast tänkte på var synen på äktenskapsbrott, incest och sex före äktenskapet. Här hade nog mellanösternreligionerna inget nytt att komma med.

--- Slut citat ---

Så kan det ju vara.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion