Författare Ämne: Stora trindyxor, funktion  (läst 2638 gånger)

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
Stora trindyxor, funktion
« skrivet: februari 07, 2012, 23:29 »
Trindyxor kan som bekant ibland vara ganska stora, 20-30 cm eller kanske t o m mer. Då och då hör man ståndpunkten att dessa stora yxor skulle ha haft rituella funktioner snarare än de varit arbetsredskap. Men efter idogt bläddrande i böcker verkar det svårt att finna denna ståndpunkt i tryck. Jag kan ju förståss ha letat i fel böcker, men är det någon som vet om detta är något som diskuterats vetenskapligt? Finns det någon som skrivit om saken? Eller har någon synpunkter i ämnet?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Stora trindyxor, funktion
« Svar #1 skrivet: februari 08, 2012, 19:00 »
Ur arbetssynpunkt kan en yxa på 30 cm vara bra att ha för avbarkning  av fällda träd. Tvåhandsfattning och tyngd medför att det är ”bara” att sätta fart på yxan, dess tyngd medför att den skulle barka av bra. Kanske satt den monterad på ett skaft i sin längdriktning?

Som fällyxa tror jag att den för tung och för ohanterlig och krafterna som behövs för att hantera den skulle medföra snabb trötthet hos den som höll i den – och frågan är också om eggen skulle hålla för en sådan användning? Krafterna blir ju rätt stora med ett så tungt yxhuvud. Tyngden + farten skulle ju innebära flera hundra kilos tryck mot eggen där den träffar trät…

Yxor verkar ju ha varit en symbol för någonting under mycket lång tid, jämför bronsålderns ”leryxor” som var klädda med ett tunt lager brons. Alltså en yxa som inte ens skulle hålla att tappa i marken.

Yxor och spjut är ju de vanligaste vapnen avbildade på våra hällar – så visst kan deras ursprung vara rent religiöst. Men på vilket sätt? Vad hade yxor för betydelse?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Stora trindyxor, funktion
« Svar #2 skrivet: februari 15, 2012, 14:05 »
Trindyxor har jag aldrig hört talas om. Vill någon lägga ut en bild på en sådan? (eller finns det andra namn på denna yxmodell)