Författare Ämne: Rätt tråkiga tjärgropar  (läst 10253 gånger)

Utloggad The Brimstone Cowboy

• Medlem
  • Antal inlägg: 35
Rätt tråkiga tjärgropar
« skrivet: maj 03, 2004, 13:06 »
Är det någon som kan nåt om datering på tjärgropar? Grävde en förra sommaren som nu är daterad till Vendel/Vikingatid 680-890 eKr cal 2 sigma. Vad jag känner till är ganska få tjärgropar undersökta, men de flesta som har undersökt har daterats till romersk jäå. Är det någon som kan mer så säg till  :D
hen the going get weird, the weird go professional!
Well, we do. But the weirdness do not seem to get the upper hand of the
topics. And so topics resluts in bullshit.

-Buy the ticket, take the ride-

Utloggad Sibiriska tigern

• Stammis
  • Antal inlägg: 112
Re: Rätt tråkiga tjärgropar
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2004, 14:40 »
Citat från: "The Brimstone Cowboy"
Grävde en förra sommaren som nu är daterad till Vendel/Vikingatid 680-890 eKr cal 2 sigma.

Vad användes tjära till under äldre järnåldern?
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

• Medlem
Rätt tråkiga tjärgropar
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2004, 15:04 »
Täta tak, bygga båtar eller nåt?

Utloggad hsu

• Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Rätt tråkiga tjärgropar
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2004, 18:09 »
Om jag inte minns fel grävdes en i Lunda, Strängnäs, 2001. Men jag tror den var medeltida.

/H

• Medlem
Rätt tråkiga tjärgropar
« Svar #4 skrivet: juni 21, 2004, 14:40 »
Ja, det finns många medeltida tjärgropar, men de brukar vara större.

Utloggad FoxTox

• Medlem
  • Antal inlägg: 21
Rätt tråkiga tjärgropar
« Svar #5 skrivet: augusti 20, 2004, 21:27 »
Hur såg det ut? Fanns det tjära bevarat? Hur fick man ut tjäran ur gropen?

• Medlem
Rätt tråkiga tjärgropar
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2004, 22:44 »
ett runt hål, vertikalt, cirka 80 cm djupt 75-80 cm i diameter, med uppskottade sluttande kanter runt omkring och kol av tall i botten.
Hur man fick ut tjäran har jag ingen aning om faktiskt, kanske man använde en spade.

Utloggad Sibiriska tigern

• Stammis
  • Antal inlägg: 112
Rätt tråkiga tjärgropar
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2004, 11:48 »
Tjärbränning är väl en form av torrdestilation, så själva tjäran finns väl i rökångan? (I moderna fiskrökerier har jag sett att något tjärliknandne kommer ur enris-ångan från rökeri-kammaren (ugnen).) Jag kom på följande naiva likhet: om man sätter in tjärgaddar i köksugnen kommer nog tjäran ut på spishällen från det där hålet som brukar sitta där. :-)
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad FoxTox

• Medlem
  • Antal inlägg: 21
Rätt tråkiga tjärgropar
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2004, 21:18 »
I en sentida tjärdal rinner tjäran neråt och ut åt sidan genom ett rör. Den där tjärgropen verkar mera vara en kolningsgrop, som man gjorde träkol i för smidesändamål t ex. Även för järnframställning användes sådant. Denna efterföljande verksamhet torde inte ha bedrivits särskilt långt därifrån.

Utloggad Soe

• Medlem
  • Antal inlägg: 33
Rätt tråkiga tjärgropar
« Svar #9 skrivet: oktober 05, 2004, 00:46 »
Vad är det som skiljer en tjärgrop från en kolargrop, eller vad är det som kännetecknar just en tjärgrop?

Utloggad lopt

• Novis
  • Antal inlägg: 3
Rätt tråkiga tjärgropar
« Svar #10 skrivet: mars 22, 2005, 12:58 »
Man kan placera ett kärl under för att samla upp tjärnan vid små produktioner, storleken som beskrivs här liknar den när jag brännt björknävertjära (för antiseptiskt bruk eller lädervård) och är i minsta laget för tjära eller träkolsframställning (om de sluttande kanterna inte är några meter i diameter)

Vanligast är ett avrinningsrör ner till en tunna så tjärdalar bör placeras i/ovanför sluttningar. För om man har den under så riskerar man bränna bort delar av tjäran (blir för varmt) samt den blir ännu smutsigare då aska faller ner i den. Riktigt bra brännd bjärknävertjära var ljus som linolja...

Det blir kol kvar vid tjärframställning men inte ett lika stort utbyte, kol kan framställas av allt trä men tjära är egentligen bara tall och hellst sk töre, dvs gammalt skadat vike som har en upparbeted tjock (inre) "sårskorpa" av kåda och terpentin.

Utloggad Anders Strinnholm

• Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Rätt tråkiga tjärgropar
« Svar #11 skrivet: april 12, 2005, 11:56 »
Hej

Man bränner fortfarande tjära på traditionellt vis på Gotland under sommarhalvåret (tjärdal
=soijde på gotländska) metoden är snarlik en kolmila men man samlarupp tjäran i botten genom en ränna som leder den ut till ett kärl/tunna. Jag tror att del har undersökts ett antal tjärdalar i Småland under det senaste tio åren, om jag även minns rätt så sker en ökning av bränningen under medeltid när det blir en viktig exportvara.

Anders

Utloggad andreas

• Novis
  • Antal inlägg: 3
tjärframställning
« Svar #12 skrivet: juni 28, 2005, 15:18 »
Upplandsmuseet har grävt rätt mycket tjärframställning under de senaste åren. det kommer en rapport i september. här är det både romersk järnålder och vikingatida tjärframställning som undersökts

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Rätt tråkiga tjärgropar
« Svar #13 skrivet: september 07, 2005, 12:52 »
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Kunew

• Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Rätt tråkiga tjärgropar
« Svar #14 skrivet: september 01, 2007, 10:14 »
I princip hittar man tjärgropar av två olika slag, i två olika lägen och i två olika dateringsgrupperingar:

Dels är det en trattformad grop, ungefär metern djup, med en bredd på något under metern i botten och med en diameter i överkant på dryga metern i typfallet. Verkar förekomma i utkanten av boplatserna, gärna i små grupper. De flesta ligger dateringsmäsigt kring folkvandringstid, men det verkar dyka upp en del äldre också. Man har knappast någon möjlighet att se och hitta de här om men inte her en utgrävning på gång

Dels är det en likadeles trattformad grop, 6-10 meter i diameter totalt,  inklusive en vall som omger den. De har i stort sett samma profil som de mindre tjärgroparna, men med mera kon s.a.s. De ligger i rena utmarkslägen, någon eller några kilometer från järnåledersbebyggelse.
De från Uppsala län som jag känner till, som daterats, ligger i vikingatid +/- 100 år
De som påträffats ligger ensamma eller parvis i skogsmark, gärna där grundvattnet är ganska ytligt - botten på groparna är ofta under grundvattennivan.
Inventeringen kommer in med nya sådana här kontinuerligt, i Uppsala län finns det väl ett nittiotal kända idag. Det fanns inga kända alls för fem år sen.
Fornminnesregistret har ändå en del såna här anläggningar, men då är de registrerade med tveksam tolkning, en del har trotts vara fångstgropar, en del her tolkats som runda kolningsgropar (en fornlämningskategori som jag är tveksam till om den finns i verkligheten)
Jag har sett någon som tolkats som plundrad stensättning.

Den principiella skillnaden mellan en tjärdal och en tjärgrop är att man i en tjärdal under bränningsprocessen tappar ut tjäran mer eller mindre kontinuerligt genom ett rör eller en träränna som går från spetsen på en konfornad grop, medan man i en tjärgrop bränner törveden på samma sätt som i en tjärdal, men låter tjäran rinna ned i en grop under en likadan konisk grop, varifrån man sedan kan skopa upp den efter att man kolat ut törveden.
Hmm.. det där förklarar sig nog bättre i en bild. kolla Upplandsmuseets rapport, där finns det väl några vill jag minnas.

Annars är det ju rätt stor regional variation vad gäller tjärproduktion och anläggningar för det. Benämningarna varierar också för anläggningarna så det är ganska knepigt att tolka historiskt källmaterial, om det inte beskriver processen också - och de gör de sällan.

Men läs museets rapport, så får får man väl svar på en del frågor.
Fast det dyker förstås alltid upp nya...

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #15 skrivet: september 01, 2007, 16:42 »
har ändå en del såna här anläggningar, men då är de registrerade med tveksam tolkning, en del har trotts vara fångstgropar, en del her tolkats som runda kolningsgropar (en fornlämningskategori som jag är tveksam till om den finns i verkligheten)

Det där måste du förklara tydligare. Menar du runda kolningsgropar av den större storleken (6 -10) meter eller runda kolningsgropar överhuvudtaget? Här nere i västsverige har vi mängder av registrerade runda kolningsgropar, men de är ju förstås rätt små (någon meter i diameter).
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Kunew

• Novis
  • Antal inlägg: 2
« Svar #16 skrivet: september 01, 2007, 17:28 »

Vid en fältbedömning är kolningsgroparna vidare i botten än tjärgroparna och man kan nästan alltid konstatera ett djupt humuslager med mycket kol i botten i den centrala "cylinderdelen" av tjärgropen.

Enligt min erfarenhet av kolninggropar - och det ska villigt erkännas, den är inte fullständig, jag har mest erfarenhet från östra och norra sverige - så kan anläggningen i sin helhet vara rund, men själva gropen (eller i alla fall bottenplanet) är rektangulär eftersom kolveden har bränts liggande.  Ibland kan kolningsbroparna vara ganska formlösa om man kolat många gånger på samma ställe och då tenderar formen attt rundas också. Men jag tror inte man ska räkna med att man kolat med stående ved, vilket väl närmast är en förutsättning för en (primärt) rund kolningsgrop.

Riktigt små kolningsgropar har jag nog inte sett i fält, så jag har ingen uppfattning om hur man ska tolka sådana, men liggande kolved är nog ett förstahandsalternativ även där, tänker jag