Författare Ämne: Arkeologernas önskelista  (läst 5597 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Arkeologernas önskelista
« skrivet: januari 04, 2012, 17:49 »
En reklam återger "arkeologernas önskelista":
Citera
1. Eldorado
2.Den heliga graal
3.Förbundsarken
4.Djingis Khans grav
5.Aristoteles skrifter
6.Amelia Earhars plan
7.Filmen Metropolis
8. Vita skeppet
Jag undrar, hur ser en nordisk arkeologs önskelista ut, om vi håller oss på hemmaplan? Givetvis finns det en och annan arkeolog på forumet som skulle önska att hitta någon av ovanstående.

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Arkeologernas önskelista
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2012, 18:20 »
Min lärare Anders på SU sa att efter Teutuburgskogen så erövrades en av romarnas guldörnar, denna skulle enligt någon myt ha kommit till norden. Den örnen borde kvala in på en sådan önskelista ;)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologernas önskelista
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2012, 20:42 »
Om någon hittade resterna efter den danske kungen Knut den stores skepp som enligt somliga skall ha varit ca 70 meter långt. På grund av storleken avfärdar många det som en myt, därför vore de roligt om det gick att bevisa att det verkligen har existerat.

Enligt Saxo är Bråvalla slag det största slag som utkämpats i Norden. Många avfärdar även detta som en myt. Därför vore det trevligt om någon hittade bevis för att slaget faktiskt ägt rum (en samtida runsten som omtalar slaget till exempel).

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Arkeologernas önskelista
« Svar #3 skrivet: januari 05, 2012, 08:40 »
Min lärare Anders på SU sa att efter Teutuburgskogen så erövrades en av romarnas guldörnar, denna skulle enligt någon myt ha kommit till norden. Den örnen borde kvala in på en sådan önskelista ;)

Jan Mårtensson skrev en gång en deckare där denna örn figurerar. Boken utspelar sig under en arkeologisk utgrävning på Gotland. Boken heter Caesars Örn och utkom 1996.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Arkeologernas önskelista
« Svar #4 skrivet: januari 07, 2012, 10:21 »
Filmen Metropolis återfanns i Brasilien och restaurerades för inte så länge sen om jag inte missminner mig, så den kan vi stryka från listan.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Arkeologernas önskelista
« Svar #5 skrivet: januari 07, 2012, 15:46 »
Det finns en annan  bok från 1957;  "De förlorade örnarna"   av Ralph Graves.

Mycket  kul att läsa när jag var barn,  med en helt annan  historia.   Förmodligen svår att hitta,  kanske finns den på nåt loppis.  (eller på   UB1  i  Lund )

Utloggad esil87

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
SV: Arkeologernas önskelista
« Svar #6 skrivet: mars 12, 2012, 10:56 »
Jan Mårtensson skrev en gång en deckare där denna örn figurerar. Boken utspelar sig under en arkeologisk utgrävning på Gotland. Boken heter Caesars Örn och utkom 1996.


Tack för boktipset! Jag har tur som har en pojkvän som är Jan Mårtensson-tokig och tillika Homan-fantast, så jag sätter igång med det samma. Även fast jag borde plugga till franskaprovet jag har ikväll..   ::)

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Arkeologernas önskelista
« Svar #7 skrivet: mars 13, 2012, 11:03 »
Jag läste någonstans en engelsk arkeologs svar på just frågan vad han helst av allt skulle vilja hitta.

Hans svar var:

"A Late Roman sword inscribed "ARTORIUS DUX" on the Somerset Levels". ;D

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Arkeologernas önskelista
« Svar #8 skrivet: mars 13, 2012, 21:54 »
Jag har funderat litet på platser/saker som faktiskt finns eller har funnits, men som ännu inte har hittats. Så här ser min "önskelista" ut:

Agade (Sargon av Akkads huvudstad)
Wassukkanni (Mitanni-rikets huvudstad)
Apasa (Arzawas huvudstad)
Tartessos

Och så till sist något som man vet precis var det finns, men som är helt otänkbart att få gräva ut:

De japanska kejsargravarna i Kyoto och Nara

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Arkeologernas önskelista
« Svar #9 skrivet: mars 14, 2012, 13:33 »
Alariks grav i floden Busento med skatter från Roms plundring 210  ::)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Arkeologernas önskelista
« Svar #10 skrivet: mars 14, 2012, 13:59 »
Jag vill hitta lite riktigt gamla kläder! Den förhistoriska garderoben behöver lixom fyllas ut rätt ordentligt!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Arkeologernas önskelista
« Svar #11 skrivet: mars 14, 2012, 15:46 »
Jag vill hitta lite riktigt gamla kläder! Den förhistoriska garderoben behöver lixom fyllas ut rätt ordentligt!
På tal om graven, är den myten inte väldigt lik en myt om Djingis Kahns grav?

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Arkeologernas önskelista
« Svar #12 skrivet: mars 14, 2012, 17:40 »
Tyvärr är det väl så att arkeologi handlar i mångt och mycket om sannolikhets-principer när det gäller (händelser)  Allt vi har att gå på  brukar vara källorna som väldigt sällan kan sägas vara 100% trovärdiga. Därmed kan ju väldigt mycket misstänkas vara myter tills dess bevisen har uppdagats genom fysiska lämningar, vilket i dessa sammanhang sker alltför sällan.  Tråkigt nog så kan man ju sällan ens vid dessa tillfällen med 100% säkerhet säga att det hela gått till  just som det återgetts i källorna.

Men allt behöver ju inte från början vara kristallklart och uppenbart eller bevisat för då försvinner ju också arkeologins magi och skimmer som fått så många framstående forskare att dedikera sina liv åt denna vetenskap. Utan gåtorna, frågorna och luckorna att fylla med vår egen fantasi skulle historierna vara stendöda.  Det är just denna lockelse som varit drivkraften hos vissa klassiska arkeologer och resulterat i fantastiska upptäkter och fynd.
Vad säger att just denna lockelse inte också i framtiden skulle kunna leda till upptäkten av Djingis Kahns grav? Han har ju uppenbarligen levt, dött och blivit begraven någonstans, precis som goten Alarik.  ;)