Bilder vi ser från andra kulturer kan avbilda verkliga händelser – de kan även vara bilder från religiösa sagor. Om man hittar John Bauers tavlor om 1000 år – fanns det verkligen troll i vår tid då?
Avbildningar kan alltså vara rent religiösa avbildningar av någonting som aldrig hänt i verkligheten.
Gravar med offer är något annat, då står vi inför fakta – men det gäller då att tolka dessa fakta med stor ömhet. Skärmärken behöver inte nödvändigtvis vara kannibalism, osv.
Jag kan tänka mig att när ett människooffer till Gudarna inträffade så tog man även väl hand om liket efteråt som en hedersbetygelse till Gudarna, man slängde det alltså inte på soptippen. Därmed bör offer kanske begravas lite mer omsorgsfullt, eller annorlunda, än vanliga normala döda – vilket bör öka chanserna att offer kanske är bättre bevarade än normala döda, kanske även lättare att hitta?
Jag såg ett reportage från trakten runt Tibet (tror jag det var) där de döda bars upp på ett berg av den dödes son som sedan styckade kroppen och kastade ut mjukdelarna till gamar. Det var, och är fortfarande, deras begravningsritual. Då uppstår också skärmärken på skelettet. Jag kan tänka mig ett antal andra alternativ där skärmärken också uppstår på skelettdelar.
Kristus korsfästes för 2000 år sedan. Hur många avbildningar av denna händelse finns det i världen? 1,2,3 -10 miljoner? Hur såg det verkliga korset ut? Var det ett kors eller var det ett T? Hur framställs det vanligast idag? Om 1000 år, när vår kultur grävs ut – och man hittar kanske hundratusentals krucifix – vilka slutsatser drar man om vår tid? Att vi spikar upp miljontals människor på kors?
Thomas