Författare Ämne: Reportage om Runsa fornborg  (läst 6934 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Reportage om Runsa fornborg
« skrivet: november 01, 2011, 11:41 »
I Vetenskapens värld från den 24 oktober finns ett reportage om de fortsatta undersökningarna vid Runsa fornborg vid Mälaren. Reportaget börjar 40 minuter in i programmet.

http://svtplay.se/v/2576721/vetenskapens_varld/varfor_vill_sa_manga_byta_kon_?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2584153/sb,p102815,1,f,-1
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Reportage om Runsa fornborg
« Svar #1 skrivet: november 01, 2011, 20:19 »
Fint program om en högintressant utgrävning!  :)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Reportage om Runsa fornborg
« Svar #2 skrivet: november 01, 2011, 21:12 »
Håller med. Det var ett intressant reportage. Tråkigt bara att Vetenskapens Värld enbart prioriterar arkeologi runt Mälaren, trots att programmet sänds i en public service kanal.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Reportage om Runsa fornborg
« Svar #3 skrivet: november 01, 2011, 21:40 »
Va? Nu för tiden tittar inte jag på vetenskapens värld särskilt ofta (har ingen fungerande tv för närvarande), men jag har aldrig märkt någon sådan snedvridning i den arkeologiska rapporteringen. Jag har sett reportage om västgötska megalitgravar, Alvastra pålbyggnad osv. Det enda jag egentligen har sett om Mälardalens arkeologi är en rad program om Birka på 90-talet (Bo G. Erikson var drivande när det gällde programmen om Birka för han var visst väldigt intresserad av platsen) och förra årets korta reportage om Runsa.   

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Reportage om Runsa fornborg
« Svar #4 skrivet: november 02, 2011, 08:45 »
Roligt att se att Michael Olausson fortsätter på sitt fornborgsspår och är ute och gräver.
Ja, utgrävningen av Runsa känns viktig för att få ordentlig kläm på åtminstone en fornborg, med datering, funktion osv. Kul med benverkstaden där på gården. Ändå är kanske inte Runsa inte så representativ, jag har svårt att tänka mig sådana storgårdar på många av de fornborgar man varit uppe och klivit på. Ofta ser man ju inte spår av kulturlager alls uppe på hällmarkerna, men det kan ju ändå ha stått byggnader av mer tillfällig karaktär. Ibland finns dock terrasseringar/husgrunder, t.ex. på en fornborg i Bromsten i norra Stockholm, likaså i Gåseborg där man också fann rester av bronsgjutning.

Såg förresten att wikipedia-sidan om fornborgar i Uppland är otroligt genomarbetad, här har någon/några lagt ned ett fint (obetalt) jobb.

Den där diskussionen om Mälarens ev. prioritering i media passar jag på, tycker sådana här konspirationsteoretiska inslag (eller vad det är) har blivit otroligt tröttande här på forumet.

/Mats

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Reportage om Runsa fornborg
« Svar #5 skrivet: november 02, 2011, 11:23 »
Ja, forskningsprojektet om Runsa fornborg är verkligen jätteintressant (själv så växte jag upp bara några minuter därifrån så lite extra kul för mig därför). När det gäller dess representativitet så tror jag att man måste skilja på fornborgar som Runsa, med husgrunder och stora aktivitetsytor, och de i antal vanligare bebyggelselösa fornborgarna. De utgör nog två olika kategorier (även om de ingår i samma ideologi). När det gäller de med bebyggelse så är Runsa kanske något mer monumental och rik än de flesta, men samtidigt vet vi så lite om dem att det är svårt att säga.

I östra Mälardalen så finns det åtminstone åtta fornborgar med tecken på bebyggelse eller hantverk, enligt Olausson i [urlhttp://www.stockholmslansmuseum.se/site_media/files/makt-kult-plats2.pdf][/url] 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Reportage om Runsa fornborg
« Svar #6 skrivet: november 02, 2011, 12:56 »
Mats. Hittade följande citat som du kanske kommer ihåg från denna tråd:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3733.20.html

Citera
Vidare håller jag med er andra om att det var lite väl Skåne-orienterat

Jag tyckte att inslaget om Runsa var bra. Tydligen har jag missat de tillfällen när inslag från andra områden visats, trots att jag är en flitig tittare av detta program.

Thomas I

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Reportage om Runsa fornborg
« Svar #7 skrivet: november 02, 2011, 14:15 »
Mats. Hittade följande citat som du kanske kommer ihåg från denna tråd:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3733.20.html


Vet inte vad du vill visa med det lösryckta citatet, men jag utgår från att läsarna följer länken så man får en helhetsbild av vad det var vi diskuterade där.

/Mats

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Reportage om Runsa fornborg
« Svar #8 skrivet: november 02, 2011, 14:22 »
Jag tyckte att inslaget om Runsa var bra. Tydligen har jag missat de tillfällen när inslag från andra områden visats, trots att jag är en flitig tittare av detta program.

Tydligen. Nu har ju Vetenskapens Värld ganska sällan inslag om svensk arkeologi över huvud taget. Själv har jag under de senaste åren bara hört om/sett inslaget om Runsa som visades förra året. Vilka andra inslag från Mälardalen har visats som jag kanske missat?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Reportage om Runsa fornborg
« Svar #9 skrivet: november 02, 2011, 16:11 »
Vi har ju haft mycket intressanta diskussioner om fornborgar, där Michael Olaussons tidigare studier varit centrala referenser. Det omfattande arbetet med Runsa fornborg har väl redan gett denna debatten nya och väsentliga bidrag - eller hur? 

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,807.0.html
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3655.0.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Reportage om Runsa fornborg
« Svar #10 skrivet: november 02, 2011, 19:45 »
Mats. Tråden visar väl att det alltid gnabbas om för lite eller för mycket av vissa platser?

Jag skrev att jag tyckte att Runsaborgen var ett intressant inslag i Vetenskapens Värld.

Gillar bara konspirationsteorier som Fotbolls-VM 1958 och om den första månlandningen ägt rum eller inte ;-)

Bara att applådera Runsagrävningarna att man lyckats få dit SVT.

Thomas I

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Reportage om Runsa fornborg
« Svar #11 skrivet: november 02, 2011, 20:57 »
Mats. Tråden visar väl att det alltid gnabbas om för lite eller för mycket av vissa platser?

OK, där håller jag med dig. Så då kan vi alla kanske försöka lämna sådant gnabbande bakom oss, och diskutera arkeologi istället, var det än ligger i vårt land.  ;)

/Mats

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Reportage om Runsa fornborg
« Svar #12 skrivet: november 02, 2011, 21:47 »
Mats, Jag skall lova att bättra mig ;-)

Min utgångspunkt är att vi skall se Skandinavien som en helhet under forntiden utan att det betyder stater eller folk.

Thomas I