Finns det inte en överhängande risk för att det handlar om "interpretatio romana" där renässansforskare likställde de fornnordiska gudarna med de bättre kända romerska gudarna? Medeltiden och renässansens författare såg nog ingen störra skillnad mellan olika sorters hedniska gudar.
Ja, man kan jämföra med vad Ynglingatal säger om offrandet av Domalde:
Hitt vas fyrr,
at fold ruðu
sverðberendr
sínum dróttni,
ok landherr
af lífs vönum
dreyrug vópn
Dómalda bar,
þás árgjörn
Jóta dolgi
Svía kind
of sóa skyldi.
Tolkat av Emil Olson:
Det hände fordom,
att svärdbärarna
färgade jorden
med sin herres blod
och männen lyfte
blodiga vapen från den fallne
Domaldes lik,
då Svearnas folk,
efter äring begärligt,
grymt offrade
jutarnas ovän
Det anges alltså inte till vilken gudom Domalde offrades. Inte heller den annars så påhittige Snorre (vars kungasagor är yngre än Historia Norvegie) skriver något om till vem man offrade Domalde.
http://cornelius.tacitus.nu/heimskringla/ynglingasagan/11-20.htm#15 Att Historia Norvegies författare uppgav att det skulle ha rört sig om ett offer till just Ceres (jordbrukets gudinna) grundar sig bara på att syftet med offrandet var att få slut på missväxten. Vet inte om det finns några romerska källor som berättar om människooffer till Ceres.
När det gäller Adils så säger Snorre att han föll av hästen när han red omkring "tempelsalen" i samband med "disernas offerfest".
http://cornelius.tacitus.nu/heimskringla/ynglingasagan/21-30.htm#29I Ynglingatal kan man dock inte utläsa något om att Adils skulle ha dött vid någon "tempelsal" (om man nu inte ska tolka "Uppsölum" som en sådan) under någon religiös högtid, bara att något ondskefullt kvinnligt väsen (?) skulle ha fått honom att falla av hästen och spräcka skallen.