1. Hljóðs bið ek allar helgar kindir,
meiri ok minni mögu Heimdallar;
viltu, at ek, Valföðr! vel framtelja forn spjöll fíra,
þau er fremst um man.
2. Ek man jötna ár um borna,
þá er forðum mik fœdda höfðu;
níu man ek heima, níu íviði,
mjötvið mœran fyr mold neðan.
3. Ár var alda þar er Ýmir bygði,
vara sandr né sær né svalar unnir,
jörð fannsk æva né upphiminn,
gap var ginnunga, en gras hvergi.
4. Áðr Burs synir bjöðum um ypðu,
þeir er Miðgarð mœran skópu;
sól skein sunnan á salar steina,
þá var grund gróin grœnum lauki.
http://www.voluspa.org/voluspa.htm
I Voluspaa beskrivs en ursprungstid - då dom första människor anlände till ett öde landskap, knappt på växtjord, jmfr. "mold nedan mjotvid mæran" i vers 2 och "jord fanns knappt under himlen, gräs ej häller" i strof 3. När Heimdal föds - efter "nio mödrar" - byggs också Midgård, där Bur söner och döttrar föds. "Burs söner" är en 'kenning' för dom första Aserna, vilka sen bebor Midgård där dom planterar dom första, gröna lökar...
Sen beskriver Vavtrudnesmål och andra hur vanerna blir gjort av (dvs. avlade från) aserna och asynjorna. Sen ger aserna liv åt en gren till, vilka befolkar 'Manhem' och omtalas som 'Män'/'Kvinnor' och 'Människor'. När man söker asernas ursprung får man m.a.o. leta efter dom fakta som geologi och arkeologi beskriver, vad gäller ursprungsbefolkningen i Östersjön.
Det är - hursomhelst - enbart i detta område vi kan ha möjlighet hitta såväl aser som vaner och (andra) 'män-i-.skor'. Om man skal tro på dom mäst grundläggande delar av den forn-nordiska kosmologi så får vi även utgå från att dessa folkgrupper bodde sida om sida under hela historiens gång - intill det berömda Ragnaròk, där aserna utrotades och med dom den traditionella (hedna) kulturformen, där ens historiska ursprung - biologiskt och kulturellt - var en integrerad del av allmogens historiska medvetenhet. Antikens pantheon, ideal och övriga kulturtraditioner vilade alltså på en rationell uppfattning av historien och världen. Den verklighetslösa övertron kom först med monoteismen, där kuriösa dogman fick gå före förstånd. När völvan beskriver att "Himin klovnar" är det efter att 'Surt' under Ragnarök tagit livet av nordbornas gemensamma 'allfader' - och lagt deras historiska ursprung (Heimdals Asgård) i kol och aska.
Vill man sen TRO på Gylfaginning till punkt och prick får man gärna göra det - men versjonen om 'Othin' som en vandrande stamhövding stämmer tyvärr INTE med alla andra lkällor från för-kristen tid. Dom nordiska "godarna" beskrivs av allt från romerska och frankiska till engelska, norska, isländska, danska och tyska källor - men det är ingen annan än dom frankiska makthavarna som företräder Gylfaginnings versjon av et Asarnas exodus" - från "Troja i Turkland". (Gylfaginning är förövrigt ett av Snorres verkliga mästervärk, fast man för tolka hans känningar med fin hand för att riktigt fatta hans 'omskrivningar och förstå vad dom syftar till...)
Det blir därmed onödvändigt att införa 'asarna' som ett fenomen från yngre järnålder - för sen spekulera på att 'vanerna' tillhör en annan och "äldre" kultur. Dom frodiga kvinnor, potenta hövdingar och rullande solvagnar som smyckar Nordens grottor,bergsidor och stenhällar är lika gamla som dom äldsta skandinaver. Dom TRE huvudgodarna i Asgård - Oden (Hög), Tor (Jamhög) och Balder (Frej/Tredje) - finns avbildat i skandinavisk stenkonst som bedöms vara ca. 5.000 år gammal.
http://www.ticrk.ru/en/regions/region_8074/sights/8288.html