Författare Ämne: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?  (läst 9092 gånger)

Utloggad Forntidsdeckaren

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
  • http://www.belindaarchaeology.n.nu/
    • Belindaarchaeology- youtube
Inom Länsstyrelsen håller man just nu på med ett projekt där man utvärderar infoskyltarna som sätts upp; deras innehåll, antal, placering och hållbarhet.
Vi är säkert många som kommit till en fornlämning och sett en skylt som antingen varit otillfredsställande informationsmässigt, eller där texten är nästan helt bortblekt av solen. Ibland ser man skyltar som man tycker är riktigt bra för den delen också.

Vad tycker ni? Hur ska skyltarna utformas?
Delge er av era synpunkter och erfarenheter!
För förmedling och bevarande av Kulturarvet

Utloggad Forntidsdeckaren

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
  • http://www.belindaarchaeology.n.nu/
    • Belindaarchaeology- youtube
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #1 skrivet: oktober 22, 2011, 08:46 »
Själv har jag sett skyltar där jag känner att de utelämnat en del av platsens historia och fokuserar för mycket på en viss tidsaspekt. Saknar helheten. Och jag har sett allt för många skyltar där det inte går att läsa någon text alls för att den är sönder eller solblekt. Jag förstår att det är en ekonomisk sak och tidskrävande dessutom. Men bör man då kanske istället förändra "skyltpolitiken" på något vis så att de skyltar som finns är färre?...

Är tekniken en lösning? Som en fornminnes-app i mobilen eller ett nummer, som anges på en enklare mindre skylt intill,  vilken man kan ringa upp för audoguide etc.
För förmedling och bevarande av Kulturarvet

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #2 skrivet: oktober 22, 2011, 11:52 »
Själv har jag sett skyltar där jag känner att de utelämnat en del av platsens historia och fokuserar för mycket på en viss tidsaspekt. Saknar helheten. Och jag har sett allt för många skyltar där det inte går att läsa någon text alls för att den är sönder eller solblekt. Jag förstår att det är en ekonomisk sak och tidskrävande dessutom. Men bör man då kanske istället förändra "skyltpolitiken" på något vis så att de skyltar som finns är färre?...

Är tekniken en lösning? Som en fornminnes-app i mobilen eller ett nummer, som anges på en enklare mindre skylt intill,  vilken man kan ringa upp för audoguide etc.

Jag gillar appen Kringla jättemycket - helt suveränt att ha dessa interaktiva hjälpmedel.
Men; "riktig" info måste även finnas - fina skyltar är alltid bra/ett måste. Det är rätt sorgligt beställt med den varan anser jag. Förstår att det är en gigantisk kostnad att hålla Sverige med det, men det är en kostnad som bör tas anser jag.


Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2011, 16:07 »
Om jag måste välja tycker jag att en fornminnesskylt med en identifikation kan räcka om det erbjuds en bra app eller utförlig information på Länssyrelsens webbsida. Jag brukar läsa in mig på ett fornminne innan jag besöker det. Lägg istället pengarna på bättre skötsel och underhåll.

Texterna på webben behöver finnas på fler språk än svenska.

Thomas I

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #4 skrivet: oktober 23, 2011, 12:08 »
Svår fråga då ingen egentligen äger frågan. Den digitala tekniken erbjuder nya lösningar men samtidigt finns det begränsningar i bristande täckning och bristande tillgänglighet (alla har inte en smartphone eller ens en mobiltelefon). "Digitala skyltar" har dock fördelen att det är lätt att göra ändringar, tillägg och översättningar. Det ena behöver inte utesluta det andra.


En alternativ lösning är att museer, länsstyrelserna m fl tillgängliggör digitala pedagogiska texter, bilder mm i öppna format och för fri återanvändning och remixande via öppna API:er så att informationen enkelt kan bygggas in i guider, digitala turistguider mm utvecklade av tredje part.


/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2011, 09:01 »
Magnus Reuterdahl skrev en uppsats 2005 om skyltningen av fornlämningarna på Visingsö, innehåller en del tänkvärda synpunkter på skylttexter och bilder:
http://inventerare.files.wordpress.com/2008/04/visingso-skyltning.pdf

(Länkas från denna blogg)

/Mats


Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2011, 10:13 »
Här i nordöstra skåne är det skillnad

Inne i vår by, där vi har en hel del fornlämningar har vi informationskyltar på "vissa" platser som kommunen är tycker intressanta, typ kistgravar, och en del byggnader ifrån medeltid-1800 talet. men glömmer andra minst lika betydelsefulla platser. I vår kommun har vi över 40 av  Lämningstypen "HÖG", men vad jag vet inte en enda informationskylt om detta. Vi har ett par "kringlor" i kommunen, men dessa pekar oftast på gamla kyrkor eller på gamla byggnader & monument

Det är klart att jag inte begär att vi skall ha informationstavlor på alla 1200+ fyndplatser i vår kommun, men det skulle ändå vara trevligt om det fanns ett par fyndplatser utmärkta med informationsskyltar ifrån varje period av vår forntid, och inte bara favorisera vissa av dem 

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #7 skrivet: oktober 24, 2011, 11:40 »
Magnus Reuterdahl skrev en uppsats 2005 om skyltningen av fornlämningarna på Visingsö, innehåller en del tänkvärda synpunkter på skylttexter och bilder:
http://inventerare.files.wordpress.com/2008/04/visingso-skyltning.pdf

(Länkas från denna blogg)

/Mats

Intressant att konstatera att Reuterdahl vid några tillfällen kritiserar skyltarnas brist på genuskritiskt förhållningsätt. Bl a nämns en tidslinje med tillhörande människor som utför olika sysslor. Reuterdahl skriver på sidan 9 :
Citera
På just denna tidsaxel kan man dock lägga en genuskritisk aspekt då det tillsynes endast figurerar män utförande arbete som traditionellt ansetts vara manliga.

vidare skriver han:

Citera
Ur ett genuskritiskt resonemang är den (tidsaxeln inte oproblematisk utan befäster mannen som norm.


Man kan fråga sig om man på en skylt med dess begränsade utrymme bör försöka täcka in den här typen av genusaspekter och liknande. Leder det inte för långt?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #8 skrivet: oktober 24, 2011, 12:39 »
En rejäl metallskylt som inte oxiderar och som sitter fast ordentligt är att föredra.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #9 skrivet: oktober 24, 2011, 12:53 »
Man kan fråga sig om man på en skylt med dess begränsade utrymme bör försöka täcka in den här typen av genusaspekter och liknande. Leder det inte för långt?

Ja, det kan man ju tycka. Å andra sidan tror jag inte sådana här bilder är helt betydelselösa. Tänk kringboende som kanske inte är så intresserade att de läser annat om forntiden, och skippar dokumentärerna på TV. Eller barnen som leker i området. Vilket intryck förmedlar bilderna om vår forntid?
Har själv tecknat en rekonstruktion av en vikingatida strandnära by, som pryder en fornlämningsskylt vid ett gravfält (törs inte säga var). Inte utan en viss bävan man medverkar till att skapa en föreställning hos de förbipasserande om hur det såg ut under forntiden vid deras dagliga hundpromenad.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #10 skrivet: oktober 24, 2011, 13:25 »
Ja, det kan man ju tycka. Å andra sidan tror jag inte sådana här bilder är helt betydelselösa. /Mats

Nej det är de ju förstås inte. Frågan är väl bara hur många aspekter man skall eller kan ta hänsyn till när man presenterar en sådan här bild. Man skall ju förstås försöka få till en någorlunda representativ bild samtidigt som man får försöka undvika att bli alltför PK.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #11 skrivet: oktober 24, 2011, 13:58 »
Intressant är ju också att diskutera vilka mer språk än svenska man skall ha på skyltarna. Skall man ta med till exempel arabiska och persiska som Reuterdahl nämner på sidorna 39 och 40? Om man inte gör det exkluderar man då "människor som påverkas av vår lagstiftning"? Detta leder onekligen in på djupare frågor som i vilken mån invandrare är skyldiga att lära sig svenska och om utländska texter ändå inte främst bör rikta sig till turister, varav flertalet kanske inte har arabiska och persiska som modersmål (?).
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #12 skrivet: oktober 24, 2011, 15:34 »
Man kan ju inte - främst av utrymmesskäl - tillfredställa alla på den punkten. Folk som bor här har väl i första hand ett eget ansvar för att lära sig svenska, och de flesta turister torde klara sig med engelska.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #13 skrivet: oktober 24, 2011, 16:45 »
Inom Länsstyrelsen håller man just nu på med ett projekt där man utvärderar infoskyltarna som sätts upp; deras innehåll, antal, placering och hållbarhet.
Vi är säkert många som kommit till en fornlämning och sett en skylt som antingen varit otillfredsställande informationsmässigt, eller där texten är nästan helt bortblekt av solen. Ibland ser man skyltar som man tycker är riktigt bra för den delen också.

Vad tycker ni? Hur ska skyltarna utformas?
Delge er av era synpunkter och erfarenheter!


Är detta något som görs av Länsstyrelserna samlat eller är det en eller flera som driver detta projekt?


/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #14 skrivet: oktober 24, 2011, 18:56 »
Intressant är ju också att diskutera vilka mer språk än svenska man skall ha på skyltarna. Skall man ta med till exempel arabiska och persiska som Reuterdahl nämner på sidorna 39 och 40? Om man inte gör det exkluderar man då "människor som påverkas av vår lagstiftning"? Detta leder onekligen in på djupare frågor som i vilken mån invandrare är skyldiga att lära sig svenska och om utländska texter ändå inte främst bör rikta sig till turister, varav flertalet kanske inte har arabiska och persiska som modersmål (?).

Det är inte hållbart!

Engelska är nog det enda språk jag accepterar utöver Svenskan. Orsaken är ganska uppenbar.

Annars får vi ha en skylt på arabiska då vi har många invandrare som talar arabiska, en på persiska. Ännu en skylt på samiska, och finskan får vi inte glömma förstås. Vi får ju inte diskriminera någon enligt vår lag

och en för..
Tyska turister
Franska turister
Japanska turister
...
För att inte tala om våra Bulgariska och Polska arbetare som under sommartid håller oss svenskar med både jordgubbar och gurkor.

Kanske en för våra danska och norska vänner..

Hur många skyltar är vi uppe i nu? 12 skyltar?? 

Ja ni förstår själva... Det blir nästan en sevärdhet att titta på alla skyltar

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #15 skrivet: oktober 25, 2011, 21:42 »
Fint exempel på en fornlämningsskylt, eller hur? Från Borgboda på Åland.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #16 skrivet: oktober 26, 2011, 13:57 »
Fint exempel på en fornlämningsskylt, eller hur? Från Borgboda på Åland.
Mycket fin skylt.  Men i detta fall kan man nog med fog pasta att kostnaden blir en viktig aspekt.

For en enklare variant kan jag dock inte se att kostnaden skulle kunna anses som en allvarlig belastning. Det maste ga att producera for nagra enstaka hundralappar.
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Forntidsdeckaren

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
  • http://www.belindaarchaeology.n.nu/
    • Belindaarchaeology- youtube
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #17 skrivet: oktober 28, 2011, 10:11 »

Är detta något som görs av Länsstyrelserna samlat eller är det en eller flera som driver detta projekt?


/Johan

Det är några få som sitter och utreder detta. Man har sökt projektpengar för detta. Det är kanske främst tänkt som ett första steg att utveckla den här debatten.
För förmedling och bevarande av Kulturarvet

Utloggad Forntidsdeckaren

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
  • http://www.belindaarchaeology.n.nu/
    • Belindaarchaeology- youtube
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #18 skrivet: oktober 28, 2011, 10:13 »
Fint exempel på en fornlämningsskylt, eller hur? Från Borgboda på Åland.

ja verkligen en mycket vacker skylt! Nog den finaste jag har sett. Vem bär ansaret att ha satt upp den och designen?
Jag tror dock inte att det är något Tex Länsstyresen skulle ha råd att göra till standard. Det trista med den är att den ju är byggt i ett mycket mer förgängligt material
För förmedling och bevarande av Kulturarvet

Utloggad Forntidsdeckaren

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
  • http://www.belindaarchaeology.n.nu/
    • Belindaarchaeology- youtube
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #19 skrivet: oktober 28, 2011, 10:15 »
Det stora problemet är att det är så kärvt med både pengar att göra skyltarna och som sagt det innehåll man får plats med. Då vorde det bättre om skylten bara hade basinformation och "länkar" till vidare djupare kunskap- anpassat för tex olika språk. Med den nya tekniken som blir allt vanligare att kunna få tag på info via mobilen och allt fler som går runt med sådana alltid, kan det ju vara en möjlighet.
För förmedling och bevarande av Kulturarvet