Författare Ämne: Sverigedemokraterna och museerna  (läst 4078 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Sverigedemokraterna och museerna
« skrivet: oktober 18, 2011, 14:02 »
Sverigedemokraterna har gått ut i pressen med sina förslag till kulturpolitik; mindre pengar tull "osvenska" museer som medelhavsmuseet och etnografiska museet.
Här måste jag markera en annan uppfattning - svensk forskning har i högsta grad varit engagerade på båda områden under många år.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sverigedemokraterna och museerna
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2011, 14:34 »
Sverigedemokraterna har gått ut i pressen med sina förslag till kulturpolitik; mindre pengar tull "osvenska" museer som medelhavsmuseet och etnografiska museet.
Här måste jag markera en annan uppfattning - svensk forskning har i högsta grad varit engagerade på båda områden under många år.

Hur ser förslaget ut? Vill de omfördela, och till vad i så fall.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sverigedemokraterna och museerna
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2011, 14:48 »
Maja Hagerman skrev en kolumn om detta i gårdagens DN.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/kulturskymningens-parti

/Mats

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sverigedemokraterna och museerna
« Svar #3 skrivet: oktober 18, 2011, 15:45 »
Maja Hagerman skrev en kolumn om detta i gårdagens DN.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/kulturskymningens-parti

/Mats

Hmm, ett vanligt, och rätt urvattnat svar måste jag säga. Att dra upp köttbullar och Lucia känns oerhört märkligt, men typiskt svenskt... ;)


Rent generellt har vi väl på detta forum efterlyst en satsning på vårt eget kulturarv och kulturhistoria?Gör det oss till rabiata rasister?

Och: frågan som hon tar upp om att vi skall fastslå "Du Gamla..." till nationalsång har SD motionerat om många ggr - alltid avslagits. Nu skall Sven-Erik Österberg (S) lägga samma motion. Skall bli spännande att se om våra politiker alltså dömer utifrån vem som lägger förslag.


...sen anser jag, för att förtydliga: vi skall självklart satsa pengar på kulturhistoria och medelhavsmuseer för den delen, men vi skall INTE slänga pengar på PK:utställningar inom dito byggnader.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sverigedemokraterna och museerna
« Svar #4 skrivet: oktober 18, 2011, 16:12 »
PK, detta mångtydiga begrepp. Vad är egentligen PK? Hur förändras begreppet? Vad är PK idag? Vad är PK imorgon?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sverigedemokraterna och museerna
« Svar #5 skrivet: oktober 18, 2011, 17:20 »
PK, detta mångtydiga begrepp. Vad är egentligen PK? Hur förändras begreppet? Vad är PK idag? Vad är PK imorgon?

PK är för mig när, låt säga, historiska museét har en utställning om svenskhet. Absurt, felanvändning av pengar och säkerligen kontraproduktivt.
Jag inbillar mig att många aldrig reflekterat över köttbullar eller Lucior. När PK-eliten anser att vi skall göra det så är risken stor att man omedvetet SKAPAR den skillnad man vill motverka.

Titta på kampanjerna "non smoking generation" och andra antidrogkampanjer i skolan - forskning visar att dessa ÖKAT rökning och droganvändning. Sorgligt nog.


Museér driver inte politik. Skall iaf inte göra det.


Och: det jag finner otroligt intressant i debatten om svenskhet: om nu inget är egentligt svenskt - finns det då någon annan kultur som är genuint egen? Fransk kultur? Italiensk? Samisk? Tysk? Är dessa kulturer egna och utan påverkan utifrån?
Om inte... kan man då säga att man åker till frankrike för deras kultur? Elller annat valfritt lands "kultur".

Kort sagt: denna debatt är helt korkad. Och då blir det mest intressanta med detta konstaterande...

Att den är verkligen typiskt svensk! :) Finns det månne något annat land i världen som ger skattepengar till att säga att dess egen kultur minsann inte egentligen finns?


Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sverigedemokraterna och museerna
« Svar #6 skrivet: oktober 19, 2011, 08:54 »
Samtidigt är ju muséer och liknande institutioners existens bestämda, eller åtminstone godkända, av politiker och har redan från början haft politiska syften (ta bara institutioner som Nordiska museet eller Nationalmuseum som från början var till för att visa upp en tänkt gammal svensk kultur i ljuset av stora samhällsförändringar). så  ifall de blir arenor för politiska budskap så är det ju inte så konstigt. Det var ju delvis deras syfte från början. Eftersom de politiska budskapen förändras så kommer ju också museernas gestaltande av dessa att förändras. Man kan väl säga att museerna (de offentliga) är en mix mellan vetenskap och politik. De avspeglar den tid de är en del av. Eftersom det numera är mångkultur som gäller så kommer också museerna att avspegla detta. Också HBTQ-frågor som också är på den politiska dagsagendan (överdrivet mycket tycker jag personligen) avspeglas i museernas verksamhet.
Man kan ju fråga sig hur mixen mellan vetenskap och politik skall kunna balanseras så att man åtmintone dämpar ned den politiska retoriken något och framhäver de vetenskapliga resultat som museerna också är satta att illustrera.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Sverigedemokraterna och museerna
« Svar #7 skrivet: oktober 19, 2011, 10:02 »
Nu tänkte jag inte på den infekterade debatten om "svenskhet" - utan på att till exempel en viktig svensk kulturinsats som Cypernutgrävningen som osvensk och ointressant. Självklart har de historiska och arkeologiska museerna som huvuduppgift att visa svensk historia och kultur.  I den svenska historien ingår ett antal personer i svensk eller dansk (=skånsk) tjänst med utländsk bakgrund, tyskar,holländare och finnar,till exempel. Jag ser ingen motsättning här.
Utländska utställningar ingår ju även, Pompejiutställningen, Inkaindianerna,Tuthankamon mm. Jag tror endast extrema nationalister har problem med detta.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Sverigedemokraterna och museerna
« Svar #8 skrivet: oktober 19, 2011, 12:14 »
Jag försöker komma på något annat land där historielösheten breder ut sig snabbare än i Sverige, men jag går bet. Kulturen kryper på knäna och då är, enligt mitt förenande, alla bidrag välkomna, oavsett var de kommer ifrån.
Hell thir regin donaraz!