Författare Ämne: Myten om vårt ursprung - vid Svarta Havet  (läst 4983 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Myten om vårt ursprung - vid Svarta Havet
« skrivet: oktober 17, 2011, 18:43 »
I början av "Kringla Heimsins" beskrivs Europas geografi:   

Citera

1. Hér segir frá landaskipan.
Kringla heimsins, sú er mannfólkit byggir, er mjök vágskorin; ganga höf stór or útsjánum inn í jörðina. Er þat kunnigt, at haf gengr frá Nörvasundum ok alt út til Jórsalalands. Af hafinu gengr langr hafsbotn til landnorðrs, er heitir Svartahaf; þat skilr heimsþriðjungana: heitir fyrir austan Asía, en fyrir vestan kalla sumir Európa, en sumir Enea. En norðan at Svartahafi gengr Svíþjóð hin mikla eða hin kalda; Svíþjóð hina miklu kalla sumir menn eigi minni en Serkland hit mikla, sumir jafna henni við Bláland hit mikla. Hinn nörðri hlutr Svíþjóðar liggr úbygðr af frosti ok kulda, svá sem hinn syðri hlutr Blálands er auðr af sólar bruna.

Kapitel 1
Om ländernas fördelning på jordytan.
Den runda jordskivan, som bebos av människorna, är mycket sönderskuren av vikar; stora havsbukter gå från världshavet in i jorden. Det är bekant, att ett hav går in från Norvasund1 ända till Jorsalaland; från detta hav sträcker sig åt nordost en lång havsvik, som kallas Svarta havet. Där går gränsen mellan de tre världsdelarna; den östra heter Asien, den västra kalla somliga Europa, andra Enea. Men norr om Svarta havet utbreder sig Svithiod det stora eller kalla. Svithiod det stora anses av somliga vara lika stort som det stora Serkland; somliga jämföra det till och med med det stora Blåland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ynglingasagan

Förövrigt beskriver Ynglingatal det som tolkats som de europeiska kulturfolkens ursprung - i ett forntida 'Trojaborg', varifrån 'Oden och hans stam vandrat' ut och via Svarta havet nått NV Europa och Skandinavien.

Ett antal litterära, genetiska och arkeologiska spår berättar om regelbundna kontakter genom järnåldern. Denna reguljära kulturkontakt fortgår fram till vikingatidens slut, varefter den avbröts - synnerligen snabbt och brutalt - och en religös/politisk och ekonomisk järnridå skapades mellan öst och väst.

För ett år sen anordnade ryska och norska arkeologer ett seminarium om kontakten mellan Svarta havet och Skandinavia. Nyligen kom rapporten:   

http://arkeologi.blogspot.com/2011/09/inter-ambo-maria-between-scandinavia.html 

Lotte Hedeagers senaste bok, «Iron Age Myth and Materiality — an Archeology of Scandinavia AD 400-1000»,  behandlar samma tematik genom att jämföra myter, mytologi och figurativ konst:

http://www.dagbladet.no/2011/09/29/kultur/litteratur/anmeldelser/bok/bokanmeldelser_fra_dagbladet/18351245/
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Myten om vårt ursprung - vid Svarta Havet
« Svar #1 skrivet: oktober 17, 2011, 20:38 »
Hallå där..kan det helt enkelt inte vara så att det som Snorre skriver om gällande Oden m fl är minnen från folk/kulturflyttningen under den neolitiska jordbrukets expansion från Svarta havet åt nordväst?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Myten om vårt ursprung - vid Svarta Havet
« Svar #2 skrivet: oktober 17, 2011, 21:25 »
Det är en intressant tanke, som jag har tror att jag har hört spekuleras om tidigare. Men tidsdjupen på dessa "minnen" (som man väl då får tänka sig har förmedlats via myter och historier) blir ju otroligt stora - minst 5-6000 år. Som alternativ så har jag för mig att man har pratat om att dessa myter snarare ska ha sitt ursprung i bronsåldern, vilket var en tid med starka kulturella kontakter över stora delar av Europa och östasien. Å andra sidan har ju många forskare haft åsikten att just kulten av Oden och Tor skulle ha dykt upp ganska sent, under romersk järnålder eller folkvandringstid, och ersatt/kompletterat ett "äldre" skikt fornnordiska gudar.

Som du ser så finns det inga klara svar eller ens teorier i frågan...   

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Myten om vårt ursprung - vid Svarta Havet
« Svar #3 skrivet: oktober 17, 2011, 21:44 »
Den där tidsrymden du nämner är nog inget problem i skriftlösa samhällen. Tänk på istids-Ymer m m. Jag tror att många myter är betydligt äldre än vad vi anar.

Har heller aldrig förstått tesen att de nyare asarna "ersatte" de äldre vanerna. Vad tyder på det, de var ju samtida i sagorna?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Myten om vårt ursprung - vid Svarta Havet
« Svar #4 skrivet: oktober 17, 2011, 22:55 »
Den där tidsrymden du nämner är nog inget problem i skriftlösa samhällen. Tänk på istids-Ymer m m. Jag tror att många myter är betydligt äldre än vad vi anar.

Kanske. Förstås väldigt svårt att undersöka hur länge en myt kan föras vidare muntligt utan att helt transformeras till oigenkännlighet. Å ena sidan så finns det vissa som tror att sagoväsen som troll skulle kunna gå tillbaka på minnen av möten med neanderthalare, och därmed vara en 25 000 år eller så. Å andra sidan så finns det de som anser att sådana myter är svåra att uppehålla mer än något årtusende, om ens det. Det är ju ett väldigt svårt ämne att forska i.   

Utloggad Stfan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 72
SV: Myten om vårt ursprung - vid Svarta Havet
« Svar #5 skrivet: oktober 18, 2011, 00:12 »
Ett par tusen års kontakt är ju ganska lång tid men att man hade kontakter från ca år 100ek  och framåt ett par hundra år är nog ganska klart.

Jag har ett roligt exempel. Den gotiska trekanten med ring ovanför som finns på olika smycken och på en grav.

http://www.muzarp.poznan.pl/archweb/gazociag/title5.htm
(klicka på tredje bilden på höger sida) Den är från ca 100 ek  tror jag gotiskt "urområde" Polen.

http://www.panoramio.com/photo/25858058
(ni måste ev bläddra till mausoleumsymbolerna) Teoderiks mausoleumsymbol , han dog 526 ek.

Om ni kikar genom Finnestorpsidan så finns den på något fynd där med samt på en del fibulor och
spännen från olika fyndplatser bla denna på Öland
http://ahimkar.blogspot.com/2010/09/fina-fynd-fran-sandby-borg-oland.html
(klicka på bilden, tredje från vänster med guldfärg trekant med ring igen)

Att symbolen  finns på Teoderiks grav, i Polen samt på smycken i norden är nog inte en tillfällighet.
Mot dumheten kämpa även gudarna förgäves

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Myten om vårt ursprung - vid Svarta Havet
« Svar #6 skrivet: oktober 19, 2011, 11:07 »
Ett exempel på folk med gott minne är Hopi-indianerna, som (enligt dem själva) berättar historier från människans begynnelse. Olika tidsepoker/världar som var och en slutade med en katastrof. Den första världen avbröts av ett vulkanutbrott, som kanske avspeglar det gigantiska Toba-utbrottet ca 70 000 f Kr. Sen har vi efterföljande istid och därefter översvämning (ca 10 000 f kr?). Den senare kanske kan jämföras med isjätten Ymers död inom fornnordisk mytologi? Men visst bleknar detaljerna med tiden.

Om Oden, Njord och Frej hamnar i Uppland ca år 0 i Ynglingasagan, borde det väl i så fall finnas spår efter något religionsskifte. Det var tydligen Oden som införde likbränningen, och den går väl tillbaks mycket längre än så? Att gå över från jordbegravning till likbränning (under bronsåldern?) måste ha varit ett stort steg för det dåtida samhället. Vem började?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Myten om vårt ursprung - vid Svarta Havet
« Svar #7 skrivet: oktober 21, 2011, 00:48 »
Vilket är det äldsta belägget för asatro i Skandinavien?

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Myten om vårt ursprung - vid Svarta Havet
« Svar #8 skrivet: oktober 21, 2011, 00:56 »
Ljung talar ju om nedärvda minnen, arketyper. Berättelser om drakar skulle då ha sitt ursprung i tidiga däggdjursminnen av dinosaurier........ (Låter nästan troligare att drakar funnits på riktigt.) ;)
Hell thir regin donaraz!