Författare Ämne: Vikingafilmen "Den röda kappan" har nypremiär  (läst 3710 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Vikingafilmen "Den röda kappan" har nypremiär
« skrivet: oktober 07, 2011, 08:10 »
Den 15 oktober 16.00 är det dags för premiärvisningen av den nyrestaurerade kopian - på Cinomateket i Malmö.
Filmen, från 1967, var den då dyraste satsningen inom historisk film i Norden. Nu har Filmarkivet vid Svenska Filminstitutet restaurerat denna film och jag har blivit ombedd att ge ett inledningsanförande.

"Den röda kappan" var en stor nordisk satsning på att filmatisera ett dramatiskt kärleksdrama under vikingatiden. Själv såg jag den i Norrtälje 1968 och det var med spänning jag för första gången sedan dess nu tog del av filmen inför mitt anförande. Då var jag en ung värnpliktig med historiskt intresse men utan några egentliga djupare kunskaper. Nu har man så att säga facit, både den historiska faktadelen men också den personliga bilden av utvecklingstrenden inom historisk filmgenre under femtio år. Det hela är mycket intressant. Det visar tydligt hur vår uppfattning om historia och arkeologi hela tiden förändras och pendlar fram och tillbaka.

Historien utgår från Saxo Grammaticus kärlekshistoria om Hagbard och Signe.

Det märkliga är att samtidigt som jag fick förfrågan att inleda filmvisningen, blev jag ombedd av en ung filmproducent att släppa till Fotevikens vikingastad för inspelning av en trailer till en planerad modern långfilm på just samma saga. Det kommer att bli mycket intressant att i framtiden jämföra dessa två filmer. Det om något kommer att visa att historiebegreppet inte är statiskt.

Läs mer om "Den röda kappan" här:
http://www.facebook.com/event.php?eid=154025341358887

Vill ni läsa vad filmen handlar om i detalj (vilket kanske inte rekommenderas om ni ska se den) finns det här:
http://www.sfi.se/sv/Cinemateket/Stad/Malmo/?date=2011-10-15&title=Den+r%c3%b6da+kappan,+Gabriel+Axel

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vikingafilmen "Den röda kappan" har nypremiär
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2011, 12:49 »
Märkligt ändå att man aldrig har hört talas om filmen ifråga. Kommer den månne att släppas på DVD?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vikingafilmen "Den röda kappan" har nypremiär
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2011, 14:35 »
Nej, någon dvd det tror jag inte det blir.

Ämnet är faktiskt mer intressant än jag kunde ana innan jag fördjupade mig i det. Just den här kärlekssagan startade ju en oerhörd het debatt bland de lärda alltsedan 1600-talet. Den stora stridsfrågan gällde var någonstans händelserna en gång utspelats. I stort sett alla orter med självaktning har en Hagbard eller Signe-kvarleva. Ta bara Hagbards galje i Halland och ett tjugotal platser bara på Själland samt platser i Jylland, Närke, Uppland, Blekinge för att inte tala om Norge vid Stavanger och ända uppe vid Lofoten. Det har tydligen alltid varit intressant med  ett häftigt kärlekstema.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vikingafilmen "Den röda kappan" har nypremiär
« Svar #3 skrivet: oktober 13, 2011, 19:47 »
Synd om den inte kommer på dvd, den hade varit rolig att se.

Hur kommer det sig egentligen att en sådan storsatsning nästan totalt fallit i glömska? Är filmen så dålig, eller vad beror det på?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vikingafilmen "Den röda kappan" har nypremiär
« Svar #4 skrivet: oktober 13, 2011, 22:13 »
Nej, filmen är inte dålig men den är annorlunda. När jag såg den på en förhandsvisning var det givetvis ett flertal faktasaker i miljöerna och rekvisitan som gav mig ett gott skratt men sådana skrattattacker har jag haft både under Arn och Snapphanarna för att ta några moderna filmexempel.

En sak som är frapperande är att det är förvånansvärt lite statister med i filmen trots att en del av handlingen tilldrar sig i en kungsgård. Jag tror emellertid att producenten medvetet försökt att fokusera på huvudpersonerna för att få den där väldigt nära kontakten människor emellan som ofta kommer fram i de gamla isländska sagorna. En annan sak är att filmen är utpräglat "ren". Den är i inomhusmiljöerna väldigt steril vilket jag faktiskt också tror är medvetet gjort för att bättre fokusera på personerna.

Att sedan producenten är dansk förklarar kanske det något märkliga att man uppfört en kungsgård på Island i dansk korsvirkesteknik. Det om något torde vara unikt.