Författare Ämne: Digital bibliografi  (läst 3002 gånger)

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Digital bibliografi
« skrivet: oktober 04, 2011, 09:53 »
Det finns en bibliografi från 1987 om fornnordiska källor, där såväl placering av orginalkälla som utgivna översättningar liksom ett sammandrag av innehållet på tyska finns med.
Men nu skriver vi Anno domine 2011 - är det inte dags för en digetal version som även anger vilkja som finns på nätet?

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Digital bibliografi
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2011, 22:54 »
Det skulle förvisso vara mycket bra, men att lägga upp och framför allt underhålla en sådan bibliografi är ganska jobbigt - tro mig, jag har erfarenhet.

Rent generellt skulle jag tro att nästan alla översättningar äldre än 1870 nu finns på nätet, plus en del från perioden 1870-1920. Nästan inga yngre. Huvuddelen av originaltexterna finns också på nätet, dock även här främst äldre textutgåvor p g a copyrightproblemet.

Utloggad Jan Owe

• Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Digital bibliografi
« Svar #2 skrivet: oktober 05, 2011, 19:32 »
I sammanhanget vill jag peka på en bibliografi som täcker in svenskt material, nämligen Fornsvensk bibliografi som utarbetas av inst. för nordiska språk i Stockholm.
Andra källor för vårt äldre språk är exempelvis Fornsvensk lexikalisk databas där man kan söka på ord ur Söderwalls Ordbok över svenska medeltidsspråket (1884-1973) och Schlyters Ordbok till Samlingen af Sweriges Gamla Lagar (1877).
Se också Fornsvenska textbanken (ej uppdaterad på flera år).
På nordisk nivå finns Arkiv för nordiska medeltidstexter, där dock en del länkar inte verkar fungera.
Är man intresserad av Sankta Birgitta, rekommenderar jag Birgittabiblioteket.

Men mer finns att hitta, t.ex. min egen runbibliografi.
/Jan