Författare Ämne: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?  (läst 7893 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« skrivet: september 23, 2011, 11:02 »
När jag letar efter källor om skånsk medeltid ser jag irriterande nog att många bokverk om såväl Sveriges som Danmarks historia inte nämner Skåne. Nu senast om ´nunnekloster, många fina böcker om danska och svenska kloster; tyvärr utelämnar båda rubrikerna Skåne. Inte heller finns mycket nyutgiven litteratur endast om skånska nunnekloster.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #1 skrivet: september 23, 2011, 12:36 »
Kan  bara instämma. Skåne faller mellan stolarna. 
 Av någon konstig anledning gör inte Gotland det trots att Gotland tillhört Danmark lika länge. 

 Sverige  har glömt de delar av norra Tyskland som en gång tillhört Sverige (trots att dom tillhört Sverige längre än Tyskland).  Men de  delarna har Tyskland tagit bättre hand om. 

Men fakta kvarstår, - Skåne faller alltid mellan stolarna.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #2 skrivet: september 23, 2011, 12:46 »
Hur är det med Halland och Blekinge som också tillhörde Danmark länge?

En professur i Skånsk-Dansk historia hade inte varit fel.

Thomas I

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #3 skrivet: september 23, 2011, 13:12 »
..och Finska, Estniska, Lettiska och Ingermanländska..

Fast de är ju till 3/4 egna länder som kan fokusera på sin egen historia 

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #4 skrivet: september 23, 2011, 13:15 »
Kan  bara instämma. Skåne faller mellan stolarna. 
 Av någon konstig anledning gör inte Gotland det trots att Gotland tillhört Danmark lika länge. 

Nja, skillnaden där är väl att Gotland anses ha ingått i den "svenska" sfären under järnåldern och första delen av medeltiden. Det blev väl inte taget av danskarna förrän på 1300-talet?

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #5 skrivet: september 23, 2011, 14:16 »
Sindre
Detta fick mig att tänka på Dick Harrisons  inlägg i  SVD kring John Chrispinssons nya bok  ”Den glömda historien”

http://www.svd.se/kultur/understrecket/ostsverige-drankt-i-ett-hav-av-glomska_6447094.svd

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #6 skrivet: september 23, 2011, 17:44 »
AndreasE. Om det du säger om Gotland stämmer så sitter du på information som inte nått in i Dick Harrisons Sveriges Historia.

Svear eller svenskar är ett senare begrepp.

Thomas I

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #7 skrivet: september 23, 2011, 17:58 »
Sindre
Detta fick mig att tänka på Dick Harrisons  inlägg i  SVD kring John Chrispinssons nya bok  ”Den glömda historien”

http://www.svd.se/kultur/understrecket/ostsverige-drankt-i-ett-hav-av-glomska_6447094.svd

Ja, jag har läst inlägget.

Eftersom min bror är gift med en finlandssvenska och jag har flera bekantskaper från Estland och tidigare Ingermanland så har jag fått höra en del av deras syn av historien, och den skiljer sig ju ganska mycket från gemene "Svenssons" uppfattning. Det är tragiskt hur litet vi vet om vår historia österut. Speciellt politiker.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #8 skrivet: september 23, 2011, 18:21 »
Sindre & Vinstorparen. Ett sidospår kanske men viktigt.  Huvudfrågan är väl hur de gamla danska provinserna som Skåne, Halland och Blekinge behandlas i forskningen om "Sverige".

Något som katten släpat hem?

Jag är inte glad för allt för nationalistiska perspektiv utan jag vill gärna se Skandinavien som en helhet innan nationsgränserna blev klara vid 1200-talet.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #9 skrivet: september 23, 2011, 19:03 »
AndreasE. Om det du säger om Gotland stämmer så sitter du på information som inte nått in i Dick Harrisons Sveriges Historia.

Svear eller svenskar är ett senare begrepp.

Jag har inte läst Dick Harrisons del av Sveriges Historia. Är nog fortfarande lite irriterad över att en medeltidshistoriker tog och skrev om största delen av yngre järnålder.

Anledningen att jag satte "svenska" inom citattecken var ju förstås för att jag är väl medveten om att Sverige inte fanns på järnåldern. Däremot så kan man ju diskutera begreppet Svear som utan tvekan har ett äldre ursprung än medeltiden (har dock inget intresse av att göra det här).

Däremot så är det ju arkeologiskt tydligt att i den mån Gotland ingått i någon skandinavisk region rent materiellt så är det östra Mellansverige och inte Danmark. Kopplingarna mellan Mälardalen (och även sydligare delar av Sveriges östkust) och Gotland i fyndmaterialet är tydligt och svårt att argumentera mot. Som ö har ju Gotland, som stora öar har en tendens till, särdrag som är specifikt Gotländska, men ön ingick i ett Östskandinaviskt kulturellt sammanhang.

Att Gotland sen blev en ständig slagpåse under medeltiden och bytt händer fler gånger än man orkar räkna är en helt annan sak. Min punkt var att Gotland verkligen inte tillhörde Danmark lika länge som Skåne (1361-1645/79 är bra mycket kortare tid än slutet av 900-talet -1658), och att Gotland setts som svenskt på ett helt annat sätt.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #10 skrivet: september 23, 2011, 19:12 »
AndreasE. Som student i statsvetenskap har jag svårt för allt för lösa statsbildningar baserat på tveksamma skriftliga källor och runstenar men dina kommentarer är mycket seriösa.

Arkeologiska kopplingar är alltid intressant att läsa om.

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #11 skrivet: september 24, 2011, 12:54 »
Om Gotlands förhållande till svear har jag kort skrivit om i min bok på sidorna 23-24.
http://www.fotevikensmuseum.se/pdf/Skaneshistoria2.pdf

Mig veterligen finns det inga äldre källor att basera vår kunskap på än de jag tagit upp, Wulfstan och Gutasagan. Vad Dick skrivit om vet jag inte, han tillhör inte de författare som jag omhuldar i mitt bibliotek.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #12 skrivet: september 24, 2011, 13:02 »
Gutarna behöll mycket av sin självständighet under Danmark; så gällde t.ex. Gutalagen fram till att svenskarna kom (tillbaka).
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #13 skrivet: september 24, 2011, 16:44 »
OK   -  vilken landskapslag är äldst?    Skånelagen, Västgötalagen eller Gutalagen? 

Utloggad mof

  • Stammis
  • Antal inlägg: 184
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #14 skrivet: september 25, 2011, 03:55 »
Man tror att Skånelagen är äldst.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #15 skrivet: september 26, 2011, 00:32 »
Exakt,  men kolla vad det står i svenska  OCH danska läroböcker. 

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #16 skrivet: september 26, 2011, 07:57 »
Vad är argumentet för att den skall vara äldre?

Utloggad mof

  • Stammis
  • Antal inlägg: 184
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #17 skrivet: september 26, 2011, 09:12 »
Sindre & Vinstorparen. Ett sidospår kanske men viktigt.  Huvudfrågan är väl hur de gamla danska provinserna som Skåne, Halland och Blekinge behandlas i forskningen om "Sverige".

Något som katten släpat hem?

Jag är inte glad för allt för nationalistiska perspektiv utan jag vill gärna se Skandinavien som en helhet innan nationsgränserna blev klara vid 1200-talet.

Thomas I

Det har ändå blivit avsevärt bättre - jämför Norstedts historia med Bonniers - man märker att det är över 40 år mellan verken.

Jag kan bara hålla med om att det är bättre att se saker i sin helhet och är säker på att vi allt mer rör oss mot ett sådant synsätt.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #18 skrivet: september 26, 2011, 09:26 »
Mitt nationalistiska perspektiv är att se Skandinavien som en enhet; tycker vi borde återupprätta Kalmarunionen.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Skånsk historia före 1660,dansk eller svensk ?
« Svar #19 skrivet: september 26, 2011, 12:07 »
Jag anser också att det bästa vore att behandla hela Skandinavien/Norden som en enhet.  Då skulle man få ett bredare perspektiv på många saker.
Tyvärr har ju politiker många gånger missbrukat historia och arkeologi.
Även tidningar  skriver  "Sveriges äldsta  xxxxx "