Författare Ämne: Vikingatida handelsplats vid Göta Älv hittad  (läst 13571 gånger)

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
Vikingatida handelsplats vid Göta Älv hittad
« skrivet: augusti 31, 2011, 17:55 »
Sensationella fynd vid Älven. Tur att vi har seriösa amatörer som driver på..

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4671152

MVH/Marty

Utloggad Vinstorparn

• Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Vikingatida handelsplats vid Göta Älv hittad
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2011, 18:47 »
Citera
Skrivet av: Marty
« skrivet: Idag kl. 17:55 »Infoga citat

Tur att vi har seriösa amatörer som driver på

Jag tar av mig hatten för Frank Leverin från Trollhättan  :)

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2011, 21:31 »
Och många detektor-idealister med honom... 8)

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #3 skrivet: augusti 31, 2011, 22:18 »
Ser att det är dirhems/dirham. Tror att dessa var vanligast under 800/900 talet. På slutet av vikingatiden är de tyska mynten dominerande. Sländtrissor=byggnader!!

MVH/Marty

Utloggad Sven-Åke

• Veteran
  • Antal inlägg: 652
« Svar #4 skrivet: augusti 31, 2011, 23:11 »
Hur lyckades han få ett tillstånd?  Man kan bara gratulera,  + att han gjort en riktig rapport.

Utloggad Vinstorparn

• Stammis
« Svar #5 skrivet: augusti 31, 2011, 23:47 »
Detta är samme man som 2009 gjorde fyndet av "Venus från Trollhättan"  Finns att läsa om på finnestorps hemsida.

http://www.finnestorp.se/aktuellt.aspx

Utloggad Vinstorparn

• Stammis
« Svar #6 skrivet: september 01, 2011, 00:48 »
Det skall tilläggas att mitt påstående (om Venus-upphittaren) kommer från tidningsblaskan GP, så man vet ju aldrig ;)

Står att läsa längst ner i artikeln.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.711209-fynd-under-skattjakt-i-fors-utanfor-lilla-edet

Utloggad Stfan

• Medlem
  • Antal inlägg: 72
« Svar #7 skrivet: september 01, 2011, 20:49 »
En bit söder om denna fyndplats finns en sak på google earth, en cirkelformad ring i åkern lite svartare än
omgivande jord ungefär "fyrkattstorlek" cirkeln bryts en bit av älven. På andra sidan älven finns på en lustig svartjordad halvoval. Det ser ut som någon tidigare tomtgräns eller avgränsning från tiden före skiftena. Jag har var där och tittat och pratat med bönderna för några månader sen, de bekräftade att det är svartjord. I denna halvoval finns en "skumm" yta som ser ut som en tomt med hus på eller något liknande. Den ser likadan ut om man backar ett par år i tid på google earth. Hoppas verkligen denna plats undersöks ordentligt :).
Mot dumheten kämpa även gudarna förgäves

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #8 skrivet: september 01, 2011, 21:29 »
Stfn

Jag har sett den med (cirkeln). Den är ca 120m i diameter (Löddeköpinge är exempelvis ca 150m). Den ser oerhört spännande ut med en "öppning" innåt land. Någon på listan som vet diametern på vallarna i exempelvis Lomma och Paviken?

MVH/Marty

Utloggad fleverin

• Novis
  • Antal inlägg: 2
« Svar #9 skrivet: september 01, 2011, 22:41 »
Tack för era kommentarer! Det var undertecknad som hade förmånen att undersöka denna plats med metalldetektor och göra dessa fantastiska fynd! Har haft tillstånd av Länsstyrelsen att använda metalldetektor i området. Hade nog en väldig tur att min tillståndsansökan gick igenom...

Vi får hoppas att Länsstyrelsen kommer överens med markägaren om ordentliga efterundersökningar av fyndplatsen. Sländtrissorna är ju en boplatsindikering och arkeologerna har planer på att gräva några schakt för att närmare undersöka kulturlagren.

Intressant är ju också den runda formation som ni nämner att man kan se på satellitbilder strax söder om Torpa säteri, har varit strax intill med metalldetektorn men hann inte avsöka denna plats riktigt innan markägaren drog tillbaka sin tillåtelse att undersöka platsen med metalldetektor...

Detta område har ju en fantastisk historia och här finns mycket kvar att undersöka. Hittade också ett stort antal muskötkulor och ryttarpistolkulor från 15-1600-talets fejder med Danskarna. En Dansk Klipping i silver från 1564 ingick också bland mina fynd från denna tidsepok.  Förmodligen tappad av en dansk soldat under nordiska sjuårskriget.

Hälsningar
Frank Leverin

Utloggad mof

• Stammis
  • Antal inlägg: 184
« Svar #10 skrivet: september 02, 2011, 08:32 »
En bit söder om denna fyndplats finns en sak på google earth, en cirkelformad ring i åkern lite svartare än
omgivande jord ungefär "fyrkattstorlek" cirkeln bryts en bit av älven. På andra sidan älven finns på en lustig svartjordad halvoval. Det ser ut som någon tidigare tomtgräns eller avgränsning från tiden före skiftena. Jag har var där och tittat och pratat med bönderna för några månader sen, de bekräftade att det är svartjord. I denna halvoval finns en "skumm" yta som ser ut som en tomt med hus på eller något liknande. Den ser likadan ut om man backar ett par år i tid på google earth. Hoppas verkligen denna plats undersöks ordentligt :).

Jag tittade runt i maps google och eniro.

Hur stor är denna oval på västra sidan? Jag tycker mig kunna skapa en, men den är kanske över en kilometer från norr till söder och många hundra meter bred i sitt bredaste. Uppe i nordväst av den ligger kanske något som kan vara ett större hus. Den mindre cirkeln tror jag också att jag har hittat.

Jag har ingen arkeologisk skolning alls så jag gissar ju bara :D men om det med ovalen skulle stämma är det en inte väldigt liten handelsplats - och då också med verksamhet på båda sidor älven.

På ett annat forum sades det förresten att där tyvärr har gått ett antal skred genom århundradena.

Det är nästan lite roligt att läsa om markägaren, som om han tyckte att det fick vara nog med lite myntfynd och annat. Arkeologerna får väl övertyga honom om att det är bra för växtligheten ifall någon kommer och gräver lite mer på djupet :)

Vad kul att man har hittat något sådant här. Tänk om där finns hus och annat så att det inte bara är en form av sommarmarknad.

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
« Svar #11 skrivet: september 02, 2011, 09:01 »
Om jag tolkat rätt plats Stefan, så är det ju ett ställe som varit uppe till diskussion i ett annat forum tidigare.
Heter inte tomten "köpingen" eller liknande? Intressant är också att längst ned på näset finns vad som ser ut att vara en rad tomtningar allldeles i strandkanten. Det finns ett svartjordsområde med samma namn på Kålland vid Sunnerbergs kyrka. Kan väl vara en plats där man haft kreatursmarknad? Jag har inte kollat närmre.

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #12 skrivet: september 02, 2011, 09:16 »
Här är bilder på hur platsen ser ut på östra sidan, och min tolkning av vad vi pratar om, rött = ovalen, blått = svartjord.

Svartjorden kan ju vara större, men det är vad jag kan se.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #13 skrivet: september 02, 2011, 09:29 »
Tack Sindre! Då är jag rätt ute :).
Jordstycket på tången här heter ju faktiskt "köpingen" och har diskuterats som ev handelsplats
för många år sedan men avfärdades då med att "köpnamnet" hade med sentida jordbyte att göra.
Det här är ju riktigt roligt om det utvecklar sig!

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #14 skrivet: september 02, 2011, 09:30 »
Är det här området väster om älven Stfan? I så fall är det ett stort område.

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #15 skrivet: september 02, 2011, 09:34 »
Är det här området väster om älven Stfan? I så fall är det ett stort område.

Det kan ju vara så att flodfåran bara ändrat riktning? Men det ser ändå ut som att det finns strukturer inom detta område. Har det varit en ö? Eller har det blivit en massiv översvämning som fått flodfåran att byta plats, och kanske orsakat flytt från detta område?

Edit: Suck, går det inte ens att ta bort sina egna inlägg efter några sekunder nu?

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #16 skrivet: september 02, 2011, 09:37 »
Cirkelformationen är en bit söder om fyndplatsen, vilket inte gör saken sämre!. Platsen Köpingen ligger ett par hundra meter uppströms. Jag tycker mig se att cirkeln fortsätter ut i älven. Det lär ha funnits någon form av spärr i älven vid denna plats. Kan cirkelformationen ha med en spärr att göra? Jag tror saker kan ha stor omfattning här då Edsvägen passrade förbi, vilken var Sveriges mest trafikerade väg under medeltiden.

MVH/Martin

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #17 skrivet: september 02, 2011, 09:40 »
Ja, den exakta platsen för namnet köpingen idag har ingen betydelse i sammanhanget. Det är nog att betrakta som en liten rest av ett begrepp för ett stort område. Tidigare vet jag att området söder om ringen diskuterats. Där finns en del intressanta grejor också;)

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #18 skrivet: september 02, 2011, 17:24 »
Har det sett ut så här tidigare?

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #19 skrivet: september 02, 2011, 17:47 »
Det här är en viktig diskussion om både fyndet i sig och vad man kan se med bilder från Google Maps, Hitta och Bing Maps(Eniro). Har själv gått i några fällor som icke skolad i branschen men här kan kanske vi glada amatörer hjälpa till.

Thomas I