Författare Ämne: Stungna b-runor i Närs kyrka  (läst 2731 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Stungna b-runor i Närs kyrka
« skrivet: augusti 23, 2011, 01:43 »
I Närs kyrka på Gotland finns det stungna b-runor inristade i väggarna (i kalksten). Jag har foton på två men jag tror att det fanns åtminstone en till. De sitter där ensamt utspridda på ett sätt som påminner om stenhuggarmärkena i Linköpings domkyrka (Ög SvK200;87 M), vilka dock alla består av minst två runor.

Dessa runor tycks inte finnas med i Samnordisk runtextdatabas och såvitt jag lyckats se inte heller i Gotlands runinskrifter band I eller II (där Närs socken behandlas). Är det månne så att inskrifter i Samnordisk runtextdatabas måste bestå av minst två runor? Eller är det så att runorna i det fallet bedömts vara sentida? Någon som vet om dessa runor nämns i Gotlands runinskrifter III (som inte finns på mitt bibliotek) eller om jag missat dem i del I eller II?

/Tomte

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Stungna b-runor i Närs kyrka
« Svar #1 skrivet: augusti 23, 2011, 12:02 »
Gotlands runinskrifter del III hittar man här. Och specifikt om nyfynd från När (sid. 57ff.).
Men jag hittar inget där om stenhuggarmärkena(?). De bör rimligen omnämnas i Gotlands runinskrifter, men får knappast ett eget nummer då det, som du skriver, enbart rör sig om en runa. Kontakta gärna Runverket om det.
När du ändå är i Närs socken så föreslår jag att du letar reda på Raä 164:1 i Bosarve, det vore intressant att få se bilder av stenarna.
/Jan

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Stungna b-runor i Närs kyrka
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2011, 22:51 »
Tack för svar! Jag skrev ett litet mejl om saken till Runverket. Tyvärr är jag inte kvar på Gotland och såg aldrig Raä 164:1. (Jag åkte runt med en kompis som inte är likad road som jag av sådana här saker, så jag fick försöka begränsa antalet runstopp på våra utflykter.)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Stungna b-runor i Närs kyrka
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2011, 09:08 »
(Jag åkte runt med en kompis som inte är likad road som jag av sådana här saker, så jag fick försöka begränsa antalet runstopp på våra utflykter.)

Vet hur det är. Vad får vi inte stå ut med när det gäller våra oförstående medmänniskor!   ;D

/Mats