Författare Ämne: Tidsresenärerna på kanal 9  (läst 40129 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #60 skrivet: december 05, 2011, 23:12 »
Historiska dokumentära produktioner för TV är det bara TV4 som satsat på. Hur är det med statstelevisionen som har ett folkbildningsuppdrag? Magert!

Ja, det är lite sådär med SVT. Samtidigt så skulle jag säga att TV4 inte är så mycket bättre. Deras storsatsning på "Sveriges historia" var trots allt till stor del en engångsgrej. SVT har i alla fall "Vetenskapens värld" som har inslag om svenska arkeologi och historia ett par gånger per säsong, liksom riktigt bra dokumentärer om arkeologi utomlands med jämna mellanrum. Jag har även för mig att Nova på sin tid visade lite inslag om arkeologi, och Kunskapskanalen som ju drivs av statstelevisionen brukar visa ganska mycket om historia och arkeologi.

Däremot så behövs det eldsjälar för att riktigt bra dokumentärproduktioner om svenska utgrävningar eller historiska perioder ska bli av. På 90-talet gjordes ett antal dokumentärer om Birka för "Vetenskapens världs" räkning, men det var till stor del Bo G. Erikssons förtjänst, då han hade ett starkt personligt intresse i just Birka.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #61 skrivet: december 05, 2011, 23:31 »
Visst, men vi arkeologer jobbar ju inte primärt med informationsflöden. Det är liksom en extra uppgift som tillkommit i och med att kravet på förmedling, med all rätta, har blivit starkare. Tyvärr så är det ju någonting som både kompetens och tillgänglig tid saknas för från arkeologernas sida, vilket är helt naturligt. För att uppnå det som många här verkar efterfråga så tror jag att det skulle behövas insatser specifikt riktade mot det, tex från RAÄ:s sida, drivna av folk som har just sådana frågor som sitt arbete.

Och självklart är hela samhället målgruppen. Det betyder dock inte att alla i samhället kommer ha samma intresse, och det måste man nog acceptera.

Nja, jag skrev faktiskt att många inte är så intresserade, vilket inte alls är samma sak som att inte så många är intresserade. Jag håller med om att många tycker att historia är väldigt intressant, har själv stått vid schaktkanten och berättat om vad vi håller på med för hundratals människor under loppet av olika utgrävningar. Bara på arkeologins dag i somras kom det ett par hundra personer och varje grupp hade massor av spännande frågor.

Däremot så tror jag att vi får acceptera att alla inte har samma intressen. Vi kan inte tvinga på folk information om de inte är intresserade. Däremot så kan vi försöka göra materialet så tillgängligt som möjligt för den stora grupp som tycker att det är intressant.

Håller som sagt hel med dig om att det är andra som ska syssla med den mediala biten. Arkeologen ska ju producera en vetenskaplig rapport, och i sådana vill vi egentligen inte alls ha något medialt tänkande. Det får nästa "gubbe" ta hand om.

Självklart är det som du säger stora skillnader i folks intresse. Att göra material tillgängligt är ju jättebra, särskilt om man som förmodat kan väcka en del individers intresse så pass mycket att de börjar söka information själv.  Om det då också finns bra museer så kommer de att gå dit och på så sätt faktiskt generera inkomster, vilket borde resultera i att både forskning och information blir ännu bättre, och väcker ännu flers intresse....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #62 skrivet: december 06, 2011, 00:11 »
Jag tror att många arkeologer gärna skulle vara med och generera material riktat mot en bredare allmänhet. Det stora problemet från de flesta arkeologers sida med "Sveriges historia" var ju trots allt att den vetenskapliga stringensen inte var så hög, och att man uppenbarligen inte hade brytt sig om att låta folk med specialkunskap titta över tex speakermanus innan programmen producerades.

Nu har kanske inte alla arkeologer talang för att skriva engagerande för en publik, men det finns absolut de som har både den akademiska kompetensen och talangen att förmedla kunskap. Om man kunde para ihop dem med folk duktiga på media (tv, radio, böcker) och gav dem tillräckligt med medel för att kunna lägga ner lite tid och arbete, så tror jag att man skulle kunna producera fantastiskt mycket spännande material om allt möjligt inom svensk arkeologi och historia.

Sen får pengarna gärna komma från både privata och statliga källor, kan tänka mig att i många fall så skulle en kombination kanske vara mest realistiskt. 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #63 skrivet: december 06, 2011, 07:06 »
AndreasE. Jag tror att enbart svensk arkeologi blir för lokalt och tråkigt för dokumentärer. Det behövs Nordiska samproduktioner inom ämnen som kan intressera omvärlden.

TV4 har sänt båda Guillous dokumentärer om häxprocesser och i Arns fotspår samt två säsonger av Sveriges Historia. De små snuttarna man ser i Vetenskapens Värld ger jag inte mycket för.

Thomas I

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #64 skrivet: december 06, 2011, 11:14 »
Kanske kunde man tänka t ex sig en TV-motsvarighet till Maja Hagermans bok Försvunne värld som sammanställer och förmedlar en hel mängd arkeologiska resultat på ett begripligt och tilltalande sätt utan att ge för mycket avkall på det vtenskapliga innehållet.

Viktigt är ju också i en TV produktion att låta vetenskapsmän och forskare själva komma till tals och inte bara någon hipp programledare med "allvetande" populärhistoriker i släptåg som i TV 4:s Sveriges Historia.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #65 skrivet: december 06, 2011, 12:58 »
Men det får samtidigt inte bli en massa "surt sa räven"  TV 4 Sveriges Historia fick massor av kritik här på forumet, men det säger nog för att citera inblandad profil "mer om forumsdeltagarna än något annat"  ;D

Ur vetenskaplig synvinkel fanns givetvis en del att anmärka på, men det finns det väl i ärlighetens namn på i stort sett allt som publicerats i ämnet, och allt som kommer att publiceras i ett publikt format.
Här får nog proffisionella slappna av lite och faktiskt bedömma det totala värdet istället, och inte låta detaljdiskussionerna mynna ut i en sågning av allt.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #66 skrivet: december 06, 2011, 14:10 »
Själv tycker jag nog att en serie som Stenristarna var bättre. Visserligen var den ibland något rörig, och ibland något för spekulativ, men ända fick flera forskare uttala sig om sina specialområden. Den kändes överlag mer vederhäftig och mycket mindre flåshurtig än Sveriges Historia.

Riktigt bra var ju annars den franska serien Europeernas ursprung, den var stringent, full med intressanta fakta och här fick också en rad forskare inom olika områden komma till tals.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #67 skrivet: december 06, 2011, 15:14 »
AndreasE. Jag tror att enbart svensk arkeologi blir för lokalt och tråkigt för dokumentärer. Det behövs Nordiska samproduktioner inom ämnen som kan intressera omvärlden.

Det tror jag verkligen inte. Självklart så skulle nordiska samproduktioner vara jättebra också, men visst kan vi göra intressanta inhemska produktioner också. Lokalt behöver inte betyda "tråkigt", och det finns positiva aspekter med att inte alltid vara så bred och försöka få med allt för mycket. Sen kommer förstås inte alla vara intressanta utanför Sverige eller Norden, men då det inte behöver vara jättedyrt att producera snygga dokumentärer så tror jag inte att internationell potential alltid behövs.

TV4 har sänt båda Guillous dokumentärer om häxprocesser och i Arns fotspår samt två säsonger av Sveriges Historia. De små snuttarna man ser i Vetenskapens Värld ger jag inte mycket för.

TV4 vinner kanske i ren kvantitet, men SVT håller nästan alltid högre kvalité, tyvärr. Jag vet att många klagat på både "I Arns fotspår" och "Sveriges Historia", och att det kan bli tröttsamt, men tyvärr så är jag böjd att instämma i klagomålen. Jag tycker att det är jättekul att satsningarna gjordes, men tyvärr var inte genomförandet så bra som man hade kunnat hoppas.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #68 skrivet: december 06, 2011, 15:29 »
Själv tycker jag nog att en serie som Stenristarna var bättre. Visserligen var den ibland något rörig, och ibland något för spekulativ, men ända fick flera forskare uttala sig om sina specialområden. Den kändes överlag mer vederhäftig och mycket mindre flåshurtig än Sveriges Historia.

Riktigt bra var ju annars den franska serien Europeernas ursprung, den var stringent, full med intressanta fakta och här fick också en rad forskare inom olika områden komma till tals.

Stenristarna var mycket snyggt producerat tycker jag!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #69 skrivet: december 06, 2011, 16:50 »
När det gäller TV producerade dokumentärer får man kanske titta lite på målgrupperna. Sveriges Historia är knappast producerat för heltidsproffs inom arkeologi eller historia. Jag tycker att den första delen var helt OK och tappade intresset i den andra delen som gick i höstas. De två första böckerna är också bra som populariserade referensverk men jag tror att vi är en liten skara icke proffs som läst Stig Welinders bidrag.

Guillous "I Arns Fotspår" var en godkänd uppföljare till Dag Stålsjös omdiskuterade serie. Viktiga grundfrågor fanns med i serien och fick väl hyfsade svar?

Time Team är mer en blandning av underhållning och kunskap och jag tycker man lär sig ganska mycket på 50 minuter som de brukar köra. Man varierar de äldre tidsepokerna med modern arkeologi. Man skämtar med varandra och ger kärvänliga tjuvnyp när något gått snett.

Lokalt har vi skåningar Sven Lagman som kan göra akademiska fakta till spännande historiska berättelser.

När SVT gör något blir det tyvärr ofta knastertorrt. Undantag är miniserien "Hemliga Svenska Rum" som var mycket spännande.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #70 skrivet: december 06, 2011, 19:23 »
Självklart var inte "Sveriges historia" producerad för proffs, däremot så lanserades den som en del av samma satsning som Nordsteds nya samlingsverk vilken var skriven av professionella akademiker som ett populärvetenskapligt översiktsverk över Sveriges forntid och historia. Tyvärr så brydde man sig inte om att använda sig av folk inom branschen när man gjorde serien (varken Stig Welinder eller Dick Harrison fick möjligheten att komma med åsikter om manus) och den vetenskapliga kvalitén fick lida. De första avsnitten led av några riktigt grova faktafel.

Jag var inte så förtjust i "I Arns fotspår", men det är inte min tidsperiod och jag inser att min allmänna irritation på Guillou nog färgat min åsikt om det programmet. Har dock för mig av de som kan perioden bättre än jag att faktadelen även där var svajig, och de spekulativa slutsatserna mångtaliga.

Däremot så gillar jag som sagt verkligen Time Team. Har själv sett alla 18 säsonger plus de flesta av deras specialsvsnitt. Väldigt underhållande och välgjort, med duktiga människor framför kameran, både programledare och akademiker. Ibland kan man ha åsikter om hur våldsamt fort de går fram och att deras slutsatser och rekonstruktioner ibland känns väldigt spekulativa, men sammanlagt så tycker jag att det är ett jättebra program.

Vet dock inte om jag tycker att det skulle vara värt att ändra i svenska fornskyddslagen för att kunna göra ett liknande program möjligt här.   

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #71 skrivet: december 06, 2011, 20:21 »
AndreasE. Du menar att böckerna(Sveriges Historia) är OK men du är mindre förtjust i TV-Serien? Det finns en lång tråd här på forumet om faktafel i den serien så vi behöver inte gå in på detta.

Guillou gjorde intervjuer i kölvattnet efter Dag Stålsjös TV-serie men jag tyckte att han skötte det ganska bra när det gäller Västgöra-skolans överdrifter. Konkret, vad tycker du som skolad i ämnet, var de största felaktigheterna med serien?

Svenska fornskyddslagen ger ett byråkratiskt skydd men tyvärr inte alltid ett parktiskt. Jag har inget emot att man tillåter spektakulära grävningar med proffs som Time Team. Jag föredrar detta framför passivitet och fortsatt förstörelse.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #72 skrivet: december 06, 2011, 21:08 »
AndreasE. Du menar att böckerna(Sveriges Historia) är OK men du är mindre förtjust i TV-Serien? Det finns en lång tråd här på forumet om faktafel i den serien så vi behöver inte gå in på detta.

Ja, ungefär. Egentligen så tycker jag nog att en arkeolog även borde ha tagit det mesta av del två också, Dick Harrison må vara vår mest namnkunniga medeltidshistoriker just nu, men det betyder inte att han har kompetens att skriva om i stort sett hela yngre järnålder. Däremot så gjorde Stig Welinder ett bra jobb med tanke på det beränsade utrymme han fick.

Guillou gjorde intervjuer i kölvattnet efter Dag Stålsjös TV-serie men jag tyckte att han skötte det ganska bra när det gäller Västgöra-skolans överdrifter. Konkret, vad tycker du som skolad i ämnet, var de största felaktigheterna med serien?

Medeltiden är som sagt inte min period, och det var länge sedan jag såg serien. Det som ligger kvar skarpast i mitt minne är delen om slaget vid Gestilren, där Guillous egna teorier framstod som tvärsäkra trots att det är en inom forskningen ej klarlagd fråga. Framför allt så kommer jag dock ihåg att flera duktiga medeltidare som jag känner inte var så förtjusta i serien.

Jag har inte heller någonting emot professionellt genomförda forskningsgrävningar, och jag tycker att det är tråkigt att så många platser antingen utsätts för kontinuerlig förstörelse eller helt enkelt förblir okända. Men problemet är väl dock att formatet för just Time Team-konceptet kräver så väldigt mycket slappare lagar än vad vi har idag. När man genomför en traditionell forskningsgrävning har man tid och ansöka om grävtillstånd, och det finns möjlighet för länsstyrelserna att vara med i processen, godkänna utvidgningar av schakt osv. När allting ska gå så fort som det måste göra under en Time Team-inspelning så utgör det här dock stora svårigheter. Det är väl det som skrämmer bort produktionsbolagen.

Sen ska man också komma ihåg att de på Time Team är duktiga att välja platser med god potential för att man ska hinna uppnå någonting på kort tid - många romerska villor, romerska bosättningar och medeltid - alltså fyndrika perioder med mycket identifierbart fyndmaterial och tydliga konstruktioner av sten och tegel. När de provar sig på bronsålder, järnålder eller anglo-saxiska perioden så brukar deras framgång variera ganska mycket. Tror att de på 18 säsonger lyckats hitta en enda anglo-saxisk bosättning. Jag tror att vi skulle få liknande problem här i Sverige, då det ofta är så vår arkeologi ser ut.


Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #73 skrivet: december 06, 2011, 21:42 »
AndreasE. Jag var kanske otydlig men var Guillous serie helt fel eller fanns det ett allvarligt fel men resten av serien var OK?

Time Team väljer nog sina mål men det är ofta de får ändra inriktning under en undersökning. Jag tycker inte att de döljer några problem som uppstår under grävningarna men deta är min åsikt som amatör. Det är en populär show som skall berätta om kulturarvet.

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #74 skrivet: december 06, 2011, 22:31 »
Bara en stilla undran. Varför skullet.ex. länstyrelsen inte acceptera att man gör en arkeologisk undersökning av ett område, förutsatt att den utförs av arkeologer och under vetenskapliga former?  Finns det egentligen någan anledning att säga nej?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #75 skrivet: december 06, 2011, 23:52 »
AndreasE. Jag var kanske otydlig men var Guillous serie helt fel eller fanns det ett allvarligt fel men resten av serien var OK?

Den var inte inte helt fel förstås, men de medeltidare som jag känner fann den lite för vinklad och tvärsäker på sina slutsatser för att kännas helt ok. Guillou fick liksom fria händer att bygga upp ett långt argument för hans teorier utan att expertkompetens fick komma till tals alls. Men återigen, vill understryka att jag inte är expert på perioden och att det har gått ganska många år sedan jag såg serien.

Time Team väljer nog sina mål men det är ofta de får ändra inriktning under en undersökning. Jag tycker inte att de döljer några problem som uppstår under grävningarna men deta är min åsikt som amatör. Det är en populär show som skall berätta om kulturarvet.

Absolut, håller med. Säger bara att det finns saker att invända mot. Men som sagt, gillar den skarpt trots några i det stora hela obetydliga invändningar.

Bara en stilla undran. Varför skullet.ex. länstyrelsen inte acceptera att man gör en arkeologisk undersökning av ett område, förutsatt att den utförs av arkeologer och under vetenskapliga former?  Finns det egentligen någan anledning att säga nej?

Oftast säger länsstyrelserna inte nej till arkeologeriska forskningsgrävningar. Däremot så krävs det en detaljerad projektbeskrivning med budget, målsättning, kompetens osv beskriven för att få ett tillstånd. I tillståndet står nästan alltid hur många m2 man får gräva, och hur undersökningen kommer genomföras (hur djupt kommer man gå? Vilka perioder/lämningar kommer man fokusera på? Kommer man torva med maskin eller för hand? Ska jorden sållas eller inte, osv).

Problemet för ett program som tex Time Team är att man under sådana förhållanden får problem om man tex råkar placera sina schakt fel. Att få tillstånd att utvidga schakten utöver de m2 man fått tillstånd till kan ta några dagar, och krav på saker som sållning och extensiv handgrävning kan göra det svårt att hinna utföra en utgrävning på så begränsad tid som Time Team-konceptet tillåter.

Ibland nekas dock tillstånd att utföra forskningsgrävningar. Tex har det inkommit förfrågningar flera gånger de senaste 15 åren om att få gräva ut Mitthögen i Gamla Uppsala, men ingen har fått tillstånd hittills. Anledning är att länsstyrelserna har i uppdrag att bevara så mycket av det arkeologiska kulturarvet som möjligt. Grundregeln är därför att så lite som möjligt ska grävas ut, då arkeologi är destruktivt till sin natur. Om en fornlämning anses hotad så är arkeologi en acceptabel skyddsåtgärd, men icke hotade fornlämningar (som tex de flesta storhögar) ska i största mån bevaras orörda.

Generellt så väger länsstyrelsen den vetenskapliga potentialen mot bevarandekravet. I Mitthögens fall så anses inte forskningspotentialen vara tillräckligt hög för att rättfärdiga ingreppet som en utgrävning skulle innebära (då två av kungshögarna redan grävts ut anser man att frågor som ungefärlig datering, social tillhörighet osv redan är kända).

De senaste åren har dock vissa arkeologer uppmärksammat det faktum att miljöförändringar som tex försurning har börjat skada fornlämningarna, och att vi kanske måste börja se arkeologin inte bara som destruktiv utan även potentiellt skyddande, även om inga direkta fysiska hot föreligger. Än så länge så har dock inga policyförändringar genomförts.   

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #76 skrivet: december 07, 2011, 00:52 »
Det låter ju som om länsstyrelsen är en byråkratisk bromskloss av stora mått.  Det är ju helt galet att behöva bestämma exakt var man gräver på förhand. Då har man ju inge möjligheter att anpassa sig till vad man faktiskt hittar, utan får fösöka fundera ut innan och sen göra en så bra story som möjligt om det.
Det kan ju göra hela grävningen till ett kostsamt spektakel utan möjligheter att verkligen föstå vad man gräver ut.  Men det går ju väl i hand med att man ska gräva ut så lite som möjligt och bara rädda det som riskerar bli förstört.  Är dom övriga högarna i Uppsala förstörda menar man. Ur vilket perspektiv då? Har svårt att tro att gemene man gör någon kvalitativ skillnad mellan högarna.
 
Du får ursäkta men det låter som värsta sortens ultra-flum för mig, blir upprörd bara jag tänker på det.
 
Då föredrar jag då rakt av Timeteam...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #77 skrivet: december 07, 2011, 08:53 »
Det låter ju som om länsstyrelsen är en byråkratisk bromskloss av stora mått.  Det är ju helt galet att behöva bestämma exakt var man gräver på förhand. Då har man ju inge möjligheter att anpassa sig till vad man faktiskt hittar, utan får fösöka fundera ut innan och sen göra en så bra story som möjligt om det.
Det kan ju göra hela grävningen till ett kostsamt spektakel utan möjligheter att verkligen föstå vad man gräver ut.  Men det går ju väl i hand med att man ska gräva ut så lite som möjligt och bara rädda det som riskerar bli förstört.  Är dom övriga högarna i Uppsala förstörda menar man. Ur vilket perspektiv då? Har svårt att tro att gemene man gör någon kvalitativ skillnad mellan högarna.

Är det inte så att man inte anser att en utgrävning av mitthögen skulle tillföra någon väsentlig kunskap som inte redan erhållits vid utgrävningarna av de andra högarna? Då finns väl ingen riktig anledning att gräva ut och förstöra mitthögen? Även om man kan återställa den så att den ser ut som en hög igen så har man ju ändå förstört en hel del vid en utgrävning (inre konstruktioner, lagerföljd, föremåls relativa position, möjligheten till provtagning m m).

Visserligen är kunskap bra, men även bevarande är bra. Framtidens forskare kanske har mycket bättre metoder för undersökning än vi har idag (t ex vad gäller icke destruktiva metoder) så att man om man gräver i onödan dels ödelägger ett kulturarv och dels också förstör potentiell framtida kunskap.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #78 skrivet: december 07, 2011, 12:29 »
Eftersom högen (och andra tänkbara platser) bara blir förstörd ur ett arkeologiskt perspektiv så underkänner man alltså dagens arkeologers förmåga att få fram relevant kunskap...  bara i de fall lämningarna hotar att bli förstörda av annan anledning är det befogat att nöja sig med dagens arkeologer....
 
 
 
Låter som en spark i skrevet på massor av ambitiösa och vetgiriga killar och tjejer tycker jag...   nu är jag ännu mer upprörd!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #79 skrivet: december 07, 2011, 13:29 »
Jag vet ingen arkeolog som tar det på det sättet.

Saken är ju den att som Piankhy säger så är arkeologi destruktivt, det ligger i vetenskapens natur. Vi måste förstöra någonting för att få kunskap om det. Det är det som är arkeologins paradox. När vi gräver så försvinner det vi gräver ut, och det kommer aldrig existera igen. De två utgrävda högarna i Gamla Uppsala är rekonstruerade så det syns inte när man är där, men deras inre konstruktion existerar inte längre. Föremålen som fanns i dem finns bevarade (till viss del), men själva begravningarna med all den kunskap de innehöll är borta.

Förhoppningsvis så är vi arkeologer idag tillräckligt duktiga på dokumentation och det praktiska grävarbetet för att mycket av den kunskap som arkeologin innehåller finns kvar även efter att vi förstör de fysiska lämningarna. Samtidigt så kommer nog aldrig dokumentation kunna ersätta den faktiska, fysiska lämningen, för alla dokumentation utgör ett urval av data - det är fysiskt omöjligt med dagens teknik att dokumentera all ner till minsta detalj.

Därför anses det vara en nödvändig kompromiss att tillåta arkeologiska undersökningar under vissa förhållanden (vid exploatering, hot om förstörelse och om det vetenskapliga värdet anses vara tillräckligt stort) men samtidigt vara så restriktiv som möjligt med hur mycket av kulturarvet som man låter grävas ut.