Författare Ämne: Tidsresenärerna på kanal 9  (läst 39845 gånger)

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #20 skrivet: december 02, 2011, 19:54 »
Jag är splittrad. Å ena sidan har Time Team skapat ett otroligt intresse för arkeologi bland den engelska allmänheten, och verkligen höjt gemene mans allmänkunskap när det gäller arkeologi och historia. På så sätt så tror jag att programmet varit väldigt positivt. Det har även lett till att massor av bortglömda eller dåligt kända arkeologiskt intressanta platser har uppmärksammats

Det är så jag med tänker. Det är på ett sätt synd att det inte skulle fungera i Sverige, då jag faktiskt tror att många fler folk hade blivit intresserade av arkeologi, vad de sysslar med, hur de går tillväga och få bort den där flumstämpeln.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #21 skrivet: december 02, 2011, 20:09 »
Webbsmurfen. Myndigheter med formellt ansvar men utan budget ställer ut fornminnesskyltar och tillkännager att fornlämningar är skyddade.

Då har har man byggt en organisation med brevlådor som kan kommunicera och hålla möten om att läget är illa och skyffla detta vidare till andra myndigheter också utan budget för att göra något åt problemen.

Det finns makt att förbjuda undersökningar av fornminnen som förfaller men ingen ekonomiskt makt att göra något åt problemen med fornminnen som förfaller.

Det finns resurser att kommunicera förfallet och skriva rapporter om det men inga pengar att göra något åt problemen.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #22 skrivet: december 02, 2011, 20:53 »
Tekniken medger idag att vi kan åka ut till intressanta fynd och fotografera med mobilen och lägga upp detta på egna bloggar med  kommentarer och analyser.

Gräva är en annan sak menatt inventera till en internetpublik utan att påverka fynden finns det inte många tekniska hinder för längre.

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #23 skrivet: december 03, 2011, 00:36 »
Som tur är så kommer det nya förslaget inte bli av så något "Peab Time Team" slipper vi nog...

Å andra sidan så har England utan tvekan en svag fornlämningslag som leder till att många platser aldrig undersöks innan de förstörs eller att undersökningarna utförs med en enorm tidspress och ett ganska hänsynslöst prioriterande, och många otroliga artifakter hamnar i privata händer istället för på museum. De lagar som gör Time Team möjligt är till stor del skyldiga till dessa förhållanden.

Du menar i museernas källare där ingen jäkel få se dom ändå. och där dera enda roll är en inbillad förhoppning att de i framtiden ska öppna kunskapen ask...  och du menar att de utgrävningar som görs där E4'ans nya sträckning dras är mer värda ur vetenskapligt perspektiv än de som görs på platser utvalda utidrån att de förmodas kunna ge intressant information?
 
Tycker man ska tänka igenom vad den statsfinasierade arkeologins och historieforskningens uppdrag faktiskt är, och sen fråga sig om man lyckas bättre än time-team med detta.... 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #24 skrivet: december 03, 2011, 00:39 »

Det finns resurser att kommunicera förfallet och skriva rapporter om det men inga pengar att göra något åt problemen.

Thomas I

Är det dyrare att gräva med spade än att skriva mail, om det är samma person som gör det? 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #25 skrivet: december 03, 2011, 11:59 »
Yngwe. I fallet med Dagshög i närheten av Torekov är det så. Att Skånes största gravhög är i bedrövligt skick noterades redan 2003.När jag var där, i höstas, var de skador som dokumenterades åtta år tidigare inte åtgärdade.

Länstyrelsen ansvara för platsen som är "skyddad" och Riksantikvarieämbetet förvaltar Dagshög och området runt platsen på Länstyrelsens uppdrag.

Det finns ett byråkratiskt och lagmässigt skydd men inget praktiskt skydd.

Thomas I

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #26 skrivet: december 03, 2011, 12:41 »
Är det någon som har en politikers öra (ja, inte som trofé alltså...) eller vet om någon dito som känner till det här forumet och lyssnar på vad indignerade/initierade har att säga i frågan. ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #27 skrivet: december 03, 2011, 13:04 »

Du menar i museernas källare där ingen jäkel få se dom ändå. och där dera enda roll är en inbillad förhoppning att de i framtiden ska öppna kunskapen ask...  och du menar att de utgrävningar som görs där E4'ans nya sträckning dras är mer värda ur vetenskapligt perspektiv än de som görs på platser utvalda utidrån att de förmodas kunna ge intressant information?

Nu gav ju faktiskt E4-grävningarna otroliga mängder fantastiskt viktig och intressant kunskap som vi nog aldrig hade fått annars, för det handlade om lokaler som vi tidigare inte ens visste existerade. Det finns ett stort värde i att exploateringsarkeologin gräver på "slumpmässigt" utvalda platser, och inte bara på redan välkända fornlämningar.

Och materialet i våra museers samlingar ger ny kunskap varje dag, så det är verkligen ingen inbillad förhoppning. Jag skulle säga att 90% av all akademisk arkeologiskt forskning som görs utförs på äldre material. Det handlar både om tekniska analyser som inte gick att utföra när materialet hittades och mer grundläggande materialsammanställningar.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #28 skrivet: december 03, 2011, 16:12 »
Det finns ett intressant  avsnitt uppe på www.kanal9Play.se som heter Glassmysteriet (Avsnitt 8, säsong 16) där den moderna tekniken inte ger några tydliga svar och där amatörer hjälpt till med att peka ut intressanta punkter i ett område med fynd från romartiden och järnåldern.

Intressant samarbete mellan lokala entusiaster, vilka jobbar på en glassfabrik, och proffsen.

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #29 skrivet: december 04, 2011, 00:31 »
Nu gav ju faktiskt E4-grävningarna otroliga mängder fantastiskt viktig och intressant kunskap som vi nog aldrig hade fått annars, för det handlade om lokaler som vi tidigare inte ens visste existerade. Det finns ett stort värde i att exploateringsarkeologin gräver på "slumpmässigt" utvalda platser, och inte bara på redan välkända fornlämningar.

Och materialet i våra museers samlingar ger ny kunskap varje dag, så det är verkligen ingen inbillad förhoppning. Jag skulle säga att 90% av all akademisk arkeologiskt forskning som görs utförs på äldre material. Det handlar både om tekniska analyser som inte gick att utföra när materialet hittades och mer grundläggande materialsammanställningar.

För att det i den del av E4'an jag tror du refererar till råkar röra ett område av högt intresse. Du kan ju knappast tillstå att modern exploatering är en bra urvalsmetod för att välja arkeologiska undersökningsområden. Inte heller kan du se platserna som slumpmässiga då exploareringstakten är högst ojämn över olika områden, och den arkeologiska "bilden" alltså blir förstärkt i just dessa områden.
 
Men mängden lagrat material är så pass stort att en förfärande stor del av det bara ligger och tar plats större delen av tiden. Jag är ingen stor fantast av att allt skulle hamna i privat ägo, men ser inte heller något egenvärde i att statens armar ska ta hand om mer än de kan dra nytta av samtidigt som komersiella eller ideella aktörer hindras.
 
Alltså, offentliga medel avsätt inte för att bara forskare skall få bättre kunskap, det ligger inte i samhällets intresse. Kunskapen måste ut i samhället, och i det avseendet har ju produktioner som timeteam oerhörda fördelar.  Men visst, hit and run metoden känns stressad, tyvärr ligger det väl i tiden att alla tv-program ska ha ett "tävlingsmoment" där man brottas med pressade tidsscheman...  det hade jag gärna klarat mig utan.  Men om man jämför med kostnader och produktionstider för en vanlig tv-produktion så har jag svårt att se att arkeologi skulle kosta så särskilt mycket mer....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #30 skrivet: december 04, 2011, 00:34 »
Yngwe. I fallet med Dagshög i närheten av Torekov är det så. Att Skånes största gravhög är i bedrövligt skick noterades redan 2003.När jag var där, i höstas, var de skador som dokumenterades åtta år tidigare inte åtgärdade.

Länstyrelsen ansvara för platsen som är "skyddad" och Riksantikvarieämbetet förvaltar Dagshög och området runt platsen på Länstyrelsens uppdrag.

Det finns ett byråkratiskt och lagmässigt skydd men inget praktiskt skydd.

Thomas I

Jag förstår helt hur jag menar, men tycker inte att man kan skylla på kostnadsfrågan. Om man slutade PM'a och gå på möten dagarna i ända kunde man hinna med lite praktiskt arbete också!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #31 skrivet: december 04, 2011, 01:33 »
För att det i den del av E4'an jag tror du refererar till råkar röra ett område av högt intresse. Du kan ju knappast tillstå att modern exploatering är en bra urvalsmetod för att välja arkeologiska undersökningsområden. Inte heller kan du se platserna som slumpmässiga då exploareringstakten är högst ojämn över olika områden, och den arkeologiska "bilden" alltså blir förstärkt i just dessa områden.

Jag tänkte specifikt på E4-grävningarna för sträckan som byggdes mellan Uppsala och Tierp. Nordupplands skogsbyggder kan ju verkligen inte kallas för ett område "av högt intresse" innan just E4-grävningarna ägde rum. Det var ju därför undersökningarnas resultat anses så revolutionerande - ingen trodde att man skulle hitta så mycket i det område och de sorters marker som man undersökte.

Jag sa inte att exploatering är en bra urvalsmetod (även om den knappast är sämre än någon annan), däremot så sa jag att det mått av slumpmässighet som den ger i vilka specifika platser man undersöker har ett värde. Om man tittar på vad för sorts fornlämningar som undersökts sedan 60-talet då exploateringsarkeologin kom igång på allvar i Sverige jämfört med vilka sorts platser som undersöktes innan då arkeologin till största delen utfördes via universitet och museer, så har antalet sorters platser man undersöker exploderat. Det är exploateringsarkeologins förtjänst att man idag faktiskt undersöker tex boplatser utan elitindikationer, hantverksplatser av mer vardaglig karaktär (tjärgropar, kolmilor mm) osv.

Att exploateringstrycket inte är jämnt spritt över landet och den snedfördelning det innebär för vår kunskap om det arkeologiska materialet är en helt annan problematik. Exploateringsarkeologin har knappast förvärrat det problemet heller, då den tidigare forskningsarkeologin var lika regionalt snedfördelad den, då närhet till universitet och andra institutioner var avgörande för hur många arkeologiska undersökningar som utfördes i ett område.

Det här är ju tyvärr en problematik som är väldigt svår att åtgärda, då den bygger på så grundläggande ekonomiska och logistiska omständigheter. Exploateringsgrad kommer alltid variera mellan regioner, och redan högt exploaterade områden drar till sig ytterligare exploatering på grund av befolkningstryck och ekonomi. Forskningsarkeologin kommer alltid vara ekonomiskt beroende av olika institutioner, och dessa är belägna på vissa platser. Dessutom kräver de nästan alltid voluntärer, vilket gör det svårt att utföra forskningsundersökningar på svårtillgängliga platser eller där det krävs inackordering av jobbstyrkan.


Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #32 skrivet: december 04, 2011, 01:35 »
Men mängden lagrat material är så pass stort att en förfärande stor del av det bara ligger och tar plats större delen av tiden. Jag är ingen stor fantast av att allt skulle hamna i privat ägo, men ser inte heller något egenvärde i att statens armar ska ta hand om mer än de kan dra nytta av samtidigt som komersiella eller ideella aktörer hindras.


Men vem ska bestämma vad som ska sparas och vad som ska slängas eller säljas? Det mesta har ju inget ekonomiskt värde i sig, och det som har ett ekonomiskt värde är även det som tenderar att dra till sig mest uppmärksamhet i forskningen. Och jag kan meddela att redan idag så håller man på med att rensa bort ganska stora mängder material från samlingarna, framför allt organiskt material från grävningar (pollenprover, makroprover osv) och smärre metallföremål som spikar och nitar. Vidare så har man sedan länge slutat konservera alla metallföremål, utan stor del av de slängs efter dokumentation (återigen framför allt spikar och nitar, men även ibland vanliga föremål som knivar och fragmentariska beslag).

Och vilka är dessa kommersiella och ideella aktörer du pratar om? Eftersom att kulturarvet ägs av hela svenska folket så blir ju det där med kommersiella aktörer problematiskt - ska ekonomiskt värdefulla fynd säljas? Till vem, och vem ska få inkomsterna? Ska privata aktörer tjäna pengar på att sälja ut vårat gemensamma kulturarv, som skattebetalarna ofta har betalat för att gräva upp? Och ideella aktörer är ju inte många i den här branschen. I många landsting så har man gott samarbete med tex hembygdsföreningar, och ofta låter man de ta hand om fynd som de vill visa upp i sina lokaler. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #33 skrivet: december 04, 2011, 03:25 »
Vad skulle vara så svårt med att sätta upp regler och villkro för hur privata aktörer får agera?
Är det skillnad ur vetenskaplig synpunkt om fyndet finns hos hembygdsföreningen eller på ett privat museum, förutsatt att det i båda fallen är tillängligt för vetenskapliga studier.
 
Om skattebetalarna står för notan för att få fram fyndet, hur menar du då att privata aktörer ska tjäna pengar på det?  Tanken är ju att de privata initiativen fiansierar utgrävning och därmed har en möjlighet till förtjänst på fynd. På så vis suppnår man ett större resultat utan att belasta skattebetalrna extra.
 
Att få fram ideella krafter är knappast ett problem, det är inte intresse som saknas, det är möjlighet.
Hur många här skulle vara intresserade av att delta och vad kan ni bidra med?

 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #34 skrivet: december 04, 2011, 10:39 »
Vad skulle vara så svårt med att sätta upp regler och villkro för hur privata aktörer får agera?
Är det skillnad ur vetenskaplig synpunkt om fyndet finns hos hembygdsföreningen eller på ett privat museum, förutsatt att det i båda fallen är tillängligt för vetenskapliga studier.
 
Om skattebetalarna står för notan för att få fram fyndet, hur menar du då att privata aktörer ska tjäna pengar på det?  Tanken är ju att de privata initiativen fiansierar utgrävning och därmed har en möjlighet till förtjänst på fynd. På så vis suppnår man ett större resultat utan att belasta skattebetalrna extra.
 
Att få fram ideella krafter är knappast ett problem, det är inte intresse som saknas, det är möjlighet.
Hur många här skulle vara intresserade av att delta och vad kan ni bidra med?

Skulle vara kul att delta, och väldigt spännande!

...men när jag läser litteratur och tolkningar av "enkla" fynd så förstår jag genast hur väldigt lite jag egentligen kan om själva hantverket arkeologi, samt hur illa det skulle kunna bli om privata grävare fick tillgång till vårat kulturarv.

Privata finansiärer för utgrävningar är en annan sak, att exempelvis betala till någon fond för gräva ut runt vissa sjöar i norra västmanland för att påvisa (mer) extremt tidig, avancerad, malmbearbetning vore trevligt... Men jag misstänker att jag vore rätt ensam om att betala till just den :)


Privata pengar, drivna ur intresse, inte avkastning - statliga grävare. Omöjligt?

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #35 skrivet: december 04, 2011, 11:37 »
Nu gav ju faktiskt E4-grävningarna otroliga mängder fantastiskt viktig och intressant kunskap som vi nog aldrig hade fått annars, för det handlade om lokaler som vi tidigare inte ens visste existerade. Det finns ett stort värde i att exploateringsarkeologin gräver på "slumpmässigt" utvalda platser, och inte bara på redan välkända fornlämningar.

Och materialet i våra museers samlingar ger ny kunskap varje dag, så det är verkligen ingen inbillad förhoppning. Jag skulle säga att 90% av all akademisk arkeologiskt forskning som görs utförs på äldre material. Det handlar både om tekniska analyser som inte gick att utföra när materialet hittades och mer grundläggande materialsammanställningar.

Det är just det som är den springande punkten.. Vi vanliga Svenssons får aldrig ta del av detta intressanta matreal. Oftast hamnar det skrivna matrealet i en dammig källare eller hos en och annan intresserad student eller professor, men knappast där den skulle göra störst nytta.. Det är ju vi skattebetalare som betalar de flesta utgrävningar via skatt till staten, och det är väl staten/samhället som vill ha den där vägen över det där gravfältet...  eller??

Samhället skulle kanske få ut mer av det där matrealet om någon presenterade det, försökte göra ämnet mer intressant för den stora massan, och det är här "Time Team" lyckas, där svenskarna misslyckas. Ett bra initiativ det senaste året/åren är att det funnits guidade turer på många utgrävningar, men jag tror inte detta räcker då de inte når ut till den stora massan. Men vad jag förstått så har dessa platser varit välbesökta. Om inte det är ett tecken på att det finns ett stort intresse hos allmänheten så vet jag inte vad man skulle behöva göra för att ruska om beslutsfattarna för att de skall förstå..

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #36 skrivet: december 04, 2011, 12:31 »
Är det skillnad ur vetenskaplig synpunkt om fyndet finns hos hembygdsföreningen eller på ett privat museum, förutsatt att det i båda fallen är tillängligt för vetenskapliga studier.

Absolut inte, och det är ju därför många hembyggdsföreningar har egna samlingar. Det är ingen som har försökt stoppa det. Privata museum är ju dock otroligt ovanliga. De flesta "samlare" gör det ju inte för att grunda museum (längre, var ju poppis på 1800-talet). Dessutom är kostnaderna svåra att bära för privatpersoner - arkeologiska lämningar drar inte jättestora skaror, samtidigt som föremålen ställer höga krav på konservering, klimatkontrollerade lokaler och andra mycket dyra tekniska lösningar.

Om skattebetalarna står för notan för att få fram fyndet, hur menar du då att privata aktörer ska tjäna pengar på det?  Tanken är ju att de privata initiativen fiansierar utgrävning och därmed har en möjlighet till förtjänst på fynd. På så vis suppnår man ett större resultat utan att belasta skattebetalrna extra.


Vilka privata initiativ skulle få för sig att finansiera utgrävningar för att försöka göra förtänst på fynden? För det första så genererar endast en otroligt liten del av de grävningar som utförs i landet fynd som har något egentligt pengavärde, och när man hittar sådana föremål så skulle de ytters sällan täcka grävningskostnaderna.

Och på vilket sätt skulle resultaten bli "större"? Om fynden försvinner ut bland privata samlare, ofta utomlands, hur hjälper det den vetenskapliga kunskapen? Hur försäkrar man sig om att de förblir tillgängliga för forskare? Sveriges lagar gäller inte ju inte utomlands, så när föremålen lämnar landet är det ju kört. 

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #37 skrivet: december 04, 2011, 12:44 »
Det är just det som är den springande punkten.. Vi vanliga Svenssons får aldrig ta del av detta intressanta matreal. Oftast hamnar det skrivna matrealet i en dammig källare eller hos en och annan intresserad student eller professor, men knappast där den skulle göra störst nytta.. Det är ju vi skattebetalare som betalar de flesta utgrävningar via skatt till staten, och det är väl staten/samhället som vill ha den där vägen över det där gravfältet...  eller??

Men E4-grävningarna publicerades i en rad fina monografier som fanns att köpa när de kom ut (är nog dock slutsålda nu), och som nu går att få tag på på större bibliotek. Om man är intresserad så finns det tusentals grävrapporter, monografier och avhandlingar tillgängliga för vem som helst via våra bibliotek. När det gäller just E4-grävningarna så tog man ju även in Maja Hagerman i projektet, som skrivit en mycket bra populärvetenskaplig bok.

Och det fysiska materialet är också tillgängligt för allmänheten. Om man hör av sig till den institution som har det i sina samlingar så kan man få titta på det. Och tvärt emot vad folk tror så ligger inte föremålen i magasinen och "samlar dam" om de inte ligger i en glasmonter på museet. För det första så måste materalet hela tiden skötas om; det behöver förvaras i ett visst klimat (luftfuktighet, temperatur osv), kontrolleras av konservator med jämna mellanrum och för att vara tillgängligt så måste det ingå i en detaljerad organisation så att alla föremål går att knyta till dess kontext (fyndplats, fyndtillfälle osv).

De stora statliga samlingarnas stora jobb är att upprätthålla den enorma infrastruktur som behövs för bevara och ta hand om den kunskap om vårt kulturarv som föremålen utgör. 

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #38 skrivet: december 04, 2011, 13:34 »
Men E4-grävningarna publicerades i en rad fina monografier som fanns att köpa när de kom ut (är nog dock slutsålda nu), och som nu går att få tag på på större bibliotek. Om man är intresserad så finns det tusentals grävrapporter, monografier och avhandlingar tillgängliga för vem som helst via våra bibliotek. När det gäller just E4-grävningarna så tog man ju även in Maja Hagerman i projektet, som skrivit en mycket bra populärvetenskaplig bok.

Och det fysiska materialet är också tillgängligt för allmänheten. Om man hör av sig till den institution som har det i sina samlingar så kan man få titta på det. Och tvärt emot vad folk tror så ligger inte föremålen i magasinen och "samlar dam" om de inte ligger i en glasmonter på museet. För det första så måste materalet hela tiden skötas om; det behöver förvaras i ett visst klimat (luftfuktighet, temperatur osv), kontrolleras av konservator med jämna mellanrum och för att vara tillgängligt så måste det ingå i en detaljerad organisation så att alla föremål går att knyta till dess kontext (fyndplats, fyndtillfälle osv).

De stora statliga samlingarnas stora jobb är att upprätthålla den enorma infrastruktur som behövs för bevara och ta hand om den kunskap om vårt kulturarv som föremålen utgör.

Du har säkert rätt.. Men du förstår inte poängen. Stora massan bor inte där utgrävningen sker, utan kanske nere i Skåne, eller i Umeå. Vanliga Svenssons vet inte om att det finns böcker eller avhandlingar eller annan dokumentation på biblioteket därför att det inte gått ut någon information till dem om detta. Gösta i Umeå har fortfarande ingen aning om utgrävningen mer än den korta notis som står i deras dagblad, om det ens nämns där.

Dessutom har du fel på ett sätt. Vanliga Svenssons kan inte komma in och begära att få se ett visst känsligt fynd (en gissning) därför att det ligger som du skrev i en speciell miljö med rätt fuktighet osov.. Jag är nästan övertygad om att det inte finns några förfrågningar att få se vissa föremål (ifrån vanliga privatpersoner då), då de faktiskt inte vet att sakerna ligger där de nu ligger (men nu spekulerar jag naturligtvis)

En annan irriterande grej är faktiskt föremålens benägenhet att flytta.  De fynd som hittades här i min del av Skåne för massor av år sedan har färdats ca 10mil till Lund av alla ställen, vad gör våra saker där?? Det vore kanske mer intressant att visa de grejer på ett museum lite närmare. typ vårt regionsmuseum som ligger tre mil ifrån där de hittades...  Likadant är det med keramik, vad jag vet har man hittat över 50 kilo keramik, det mesta ifrån Stenålden. Inte en enda skärva finns på vårt regionsmuseum. Måste jag behöva åka tio mil till Lund för att se en skärvra så blir det inte av. Bensin är dyrt..

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #39 skrivet: december 04, 2011, 14:07 »
Absolut inte...

Jag tycker att den här inställningen är just det stora problemet, att det inte finns några pengar, att ingen vill och att det är så himla svårt....     
 
Om man ger möjlighter så tror jag det skulle visa sig att det helt naturligt finns de som är betydligt skickligare på att skapa ett värde än ni arkeologer.  Vad har du själv och andra arkeologer ens för erfarenhetsbas att bedömma detta utifrån?
 
Ditt svar till webbsmurfen visar rätt tydligt att du inte har koll på hur man ska nå ut till folk. :-)
 
 
 
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"