Författare Ämne: Seminariet Kulturarv vid vatten i Jönköpings län  (läst 3822 gånger)

Utloggad Reuterdahl

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Seminariet Kulturarv vid vatten i Jönköpings län
« skrivet: augusti 22, 2011, 12:55 »
Nästa vecka är det dags seminariet Kulturarv vid vatten i Jönköpings län.

Riksantikvarieämbetet inbjuder tillsammans med Skogsstyrelsen och den regionala kulturmiljövården i Jönköpings län till ett seminarium om kulturhistoria och kulturhistoriska lämningar i och vid vatten.

Är det någon mer som kommer?

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Seminariet Kulturarv vid vatten i Jönköpings län
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2011, 13:03 »
Har du någon länk med tid, plats odyl?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2011, 13:21 »
Vore ju mycket intressant, önskar också en länk!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Reuterdahl

• Moderator
  • Veteran
    • Testimony of the spade
« Svar #3 skrivet: augusti 23, 2011, 11:45 »
Ska se vad jag kan hitta om inte annat lägger jag upp lite information på min hemsida i em eller imorgon

Magnus

Utloggad Reuterdahl

• Moderator
  • Veteran
    • Testimony of the spade
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2011, 17:20 »
Hittar inget om det på nätet - odd, förutom det jag själv skrev. Arrangörer är i alla fall Jönköpings läns museum, Länsstyrelsen Jönköpings län, Skogsstyrelsen och Riksantikvarieämbetet - så är man intresserad borde man kunna ta kontakt med någon av dem.

Program:

Onsdag 31 aug

Inledning - Landshövding Minoo Akhtarzand Länsstyrelsen Jönköpings län &  Riksantikvarie Inger Liliequist, Riksantikvarieämbetet. Moderator: Gert Magnusson, Riksantikvarieämbetet

Linnea Kallerskog, Jönköpings läns museum:  Kulturarv vid vatten i Jönköpings län

Björn Sjöberg, Länsstyrelsen Västra Götaland: Hur får vi till bättre kunskap?

Elisabet Andersson, Skogsstyrelsen: Skogsstyrelsens arbete med vattenfrågor

Programpunkten ej klar

Avresa mot Tabergsån. Kallebäcken, omlöpet (Linnea Kallerskog, Jönköpings läns museum), Månsarps hytta och Tabergs gruva (Gert Magnusson, Riksantikvarieämbetet)

Torsdagen 1 september
Töllstorps industrimuseum. Ett av vårt lands finaste exempel på hur vattenkraft brukats till olika former av landsbygdens småindustrier.

Marieholm – bruksmiljö med renoverade dammar

Valån - Ett vackert exempel på den bäckflottning, som en gång dominerade Sveriges vattendrag. ålkista (Linnea Kallerskog och Rolf Albertsson)

Jära såg - historisk vattendriven såg (Mulseryds hembygdsmuseum)

Dumme mosse - Slagfält från 1567  (Sven Engkvist, Miliseum)

Johan Rönnby, Södertörns högskola: Kulturarv under vatten. En presentation av det sjunkna kulturlandskapet på Vätterns botten från bronsåldern 1800-500 f Kr

Fredagen 2 september

Coco Dedering, Länsstyrelsen Kalmar län: Kulturmiljö och vattenförvaltning i Södra Östersjöns vattendistrikt

Serena Cinque och Annelie Sjölander, Göteborgs universitet: Att förlika miljöintressen, natur- och kulturarv, vid restaurering av vattendrag

Anders Kraft, Länsstyrelsen Jönköpings län och Linnea Kallerskog, Jönköpings läns museum: KulturAqua

Leif Gren, Riksantikvarieämbetet: Landskapskonventionen och vatten

Avslutande diskussion

Magnus Reuterdahl