Författare Ämne: Vad är det roligaste, häftigaste mest spännande ni grävt ut?  (läst 4572 gånger)

Utloggad Gyrk

• Stammis
  • Antal inlägg: 157
Som frågan lyder, vilket objekt slår ut allt annat som någon härinne nånsin grävt ut? För att själv börja: en bro. En liten bro gjord av ett fåtal stora flata stenblock över en någorlunda strid liten bäck på en gammal väg. DET tyckte jag var roligast. Tyvärr fick jag ingen exakt datering på den, men det gjorde inte så mycket, det var kul ändå.

Utloggad Gyrk

• Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Vad är det roligaste, häftigaste mest spännande ni grävt ut?
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2011, 20:12 »
tydligen hade ingen grävt ut nåt roligt...synd

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2011, 13:29 »
På tal om broar: Visserligen inget som jag grävt ut, men väl inventerat. Riktigt rolig var en bro som jag hittade på en storskifteskarta från 1780-talet. Väl på plats hittade jag och mina inventerarkollegor fästena till den gamla bron på ömse sidor av en å. Bron var troligtvis byggd i trä men fästena var i sten. Ca 100 meter från denna bro finns rester kvar av en 1800-talsbro samt en modern vägbro där en nutida väg korsar ån. 1800-talsbron kan ses på en karta från 1897, men den äldre bron finns inte med så den var tydligen redan borta då. Intressant kontinuitet.

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2011, 12:05 »
Det är inget att mäta sig med en bro, men jag var med på en utgrävning av några flatmarksgravar från järnåldern för några år sedan. Grävledaren hade sagt till oss att koncentrera oss på mitten av gravarna eftersom det var ont om tid, och jag var egentligen ditkallad för att ta upp ett preparat (en bit trä från en kista som kommit fram). Hur som helst, preparatet togs upp och lades i förvaring på mindre än en timme. Eftersom vi arbetade för samma museum, och grävledaren redan hade beställt hjälp för hela dagen så undrade jag om jag kunde hjälpa till med något annat.

Det hade inte hittats något särskilt intressant i gravarna. Skeletten var inte bevarade, och förutom träbiten, hade man än så länge enbart hittat fyra järnnitar. Jag satte mig och avslutade en av gravarna. Det var samma grav som jag tidigare hade tagit preparat från, och även om resten av träkistan hade förmultnat för länge sedan (det var en järnnit i kistan som bevarat den biten trä som jag tagit upp), så kunde man se en mörkare skugga efter det organiska materialet där kistans väggar hade varit. Grävledaren sa åt mig att jag bara behövde hålla mig inom "kistskuggans" väggar. Gjort som gjort, efter skuggan blivit dokumenterad och graven färdiggrävd undrade jag ändå om jag kunde utöka grävningen utanför skuggan. "Visst!" sa grävledaren, det var snart lunch ändå, och jag var ett par extra händer.

Snart stötte jag på lite rödare sand (det var en väldigt sandig morän vi grävde i) och bad att få låna den lilla metalldetektorn som grävledaren nyss köpt. Det var en väldigt händig liten apparat, men den enda funktionen den hade var att den pep inom några centimeter från ett metallföremål. Jag rörde den ovanför sanden en bit utanför och utmed "kistskuggan", och fick ett stadigt pip som varade ungefär en meter utmed längden på kistan.

Det visade sig vara ett svärd från vikingatiden. Petersen typ H. Efter de fyndet gick vi igenom de kvarvarande gravarna lite noggrannare. Vi fann ytterligare ett svärd och en sköldbuckla i en annan grav. Alla utanför den grop som det var bestämt att man skulle avgränsa sig till. Grävledaren blev väldigt nöjd, då det varit en väldigt fyndfattig plats innan dess, och jag fick komma tillbaka dagen efter för att ta upp svärden och sköldbucklan som preparat.

Kanske inte det mest spännande, men jag hoppas min dramatiska skildring gav lite spänning åt det.  ;)

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #4 skrivet: juli 20, 2011, 16:02 »
 :)För mig var det nog fyndet av örringar av guld med inlagda ädelstenar på "huvedstaden" på en Paros i Grekland.
Först trodde jag att jag gått på en nitlott när jag blev grävningsledare för ett gravfält som tidigare varit en soptipp, överfylld med kloakvatten med hoppande grodor.
Min assistent, Nicole från Kanada, insisterade på att rengöra dödskallarna med tandläkarverktig; gravfälter var från år 300-01 f Kr. Under dödskallarna glittrade guldet och ädelstenarna när vi sköljt bort leran.
För er verkar grävningen kanske inte spännande,men det upplevdes så på plats..

Utloggad Adils

• Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2011, 12:57 »
En stor vikingatida yxa!
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2011, 11:24 »
Jag har två saker som för mig kändes lite extra roliga:

1/ en hålväg, översandad

2/ en smedja, tidigt 1800-tal. Ett tolkningsförslag ser ut såhär
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/