Författare Ämne: Identitetslös gravhäll?  (läst 3499 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Identitetslös gravhäll?
« skrivet: juni 13, 2011, 10:31 »
Jag var i Hov (Östergötland) igår och kollade på gravhällarna där. Sedan har jag försökt identifiera runristningarna med hjälp av Samnordisk runtextdatabas, men en av de mest runrika hittar jag inte där. Inskriften lyder i translitterering, enligt min bedömning, som grundar sig på vad som är imålat: (R) iþskes * lursatin * e... ...-... ...-... ...þl--(t)-(u)... ...-... ...si.... Känner någon till om något sådant nyfynd gjorts sedan Samnordisk runtestdatabas senast uppdaterades? Finns det i så fall omskrivet någonstans? Jag såg även ett gravhällsfragment i Bjälbo kyrka med runan l ifylld. Inte heller något sådant hittar jag i runtextdatabasen, så jag undrar samma sak där.

(Ett e (16:e runan) i translittereringen av Hovinskriften kan vara i, och något skiljetecken kan vara missat. Runa 2 och kanske någon annan i-runa kan ju vara en oidentifierbar runa, så att bara en huvudstav är ifylld.)

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Identitetslös gravhäll?
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2011, 12:17 »
Fragmentet i Bjälbo är väl förmodligen detta:

http://www.christerhamp.se/runor/gamla/og/ogata3020-48.html

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Identitetslös gravhäll?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2011, 15:59 »
Ja, det är fragmentet på Christers bild jag menar. Men är det verkligen Ög ATA3020/48, som han uppger? Dels har ju det fragmentet uppfattats vara försvunnet och dels har jag svårt att se runorna iRi ¤ r på fragmentet som jag och Christer H alltså skådat.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Identitetslös gravhäll?
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2011, 22:13 »
Fragmentet med runorna ...iRi × r... är försvunnet. Däremot finns det fragment bevarat - av samma sten - som i Nordéns manus har nummer 266 (dvs som det står i Samnordisk runtextdatabas: "Ög N266"). Nordén skriver "Hällen prydes av en synnerligen fint uppdragen slingornamentik; endast linjedekor förekommer, inga försänkta ytor. Bården längs kanten är smal, endast 0.06 m., och har ingen runtext (ett par skåror, som tillsammans bilda en figur lik runan l, torde vara tillkomna genom skada). Stenen anträffades av Nordén 1946 i en berså i parken och inflyttades i kyrkans sakristia."
Men läsningen l är mer rimlig.

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Identitetslös gravhäll?
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2011, 00:15 »
Tack för den informationen! (Men finns det någon om lockhällen i Hov också?)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Identitetslös gravhäll?
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2011, 20:23 »
Jag har löst mysteriet själv. Hällen är Ög Hov88;32, om vilken Sven B F Jansson skriver: "... Det är mycket beklagligt att denna häll med sin rika ornamentik skall vara så hårdhänt behandlad. Ristningsytan flagrar och inskriften är så svårt skadad att den måste betecknas som oläslig" och "Av runorna, som ha haft sin plats i ett band längs ristningsytans sidor, kunna ett 20-tal spåras. Av dessa stå ett 15-tal i vänstra kanten, där ristningen är något bättre bevarad än i den högra."

Ristningen står därmed bara translittererad som "..." i Samnordisk runtextdatabas. Tråkigt det, för av uppmålningen att döma har ju i alla fall någon annan tyckt sig kunna identifiera åtminstone en del av runorna.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Identitetslös gravhäll?
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2011, 21:46 »
Runorna är målade redan av Run-Janne, se plansch 11 i hans Stenfynden i Hovs kyrka. Värdefullt vore om det fanns en detaljerad kommentar till hans läsning av denna och andra Hov-inskrifter, men jag har inte hittat något i ATA.