Författare Ämne: Supplementet till Upplands runinskrifter under utgivning  (läst 3142 gånger)

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Nu har de första 20 runinskrifterna i supplementet till Upplands runinskrifter publicerats. Många återstår, för under de 53 år som gått sedan arbetet med Upplands runinskrifter "tog paus" har mycket hittats eller nytolkats. Och något runstensfynd gjordes redan för 70 år sedan. Speciellt intressant blir framöver de många lösföremålen där flera är dåligt lästa eller dåligt publicerade. Läs mer här.

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Supplementet till Upplands runinskrifter under utgivning
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2011, 19:19 »
Hur är det med behov av liknande supplement för andra SRI-utgivna landskap i Sverige?

För övrigt, pågår det något arbete med Hälsinglands runinskrifter eller står det helt stilla, eller inte har kommit igång alls?

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Supplementet till Upplands runinskrifter under utgivning
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2011, 21:37 »
Behovet av supplement till andra delar av Sveriges runinskrifter är stort. Men t.ex. för Öland så gick inte en ansökan om bidrag igenom för en handfull år sedan. I och med att Runverket i alla fall nu har tre tjänster så finns det större chans att supplementen kommer att kunna ges ut under de närmsta decennierna. Gotland del tre och sedan Uppland står först på tur. När det gäller Hälsinglands runinskrifter, läs gärna motsvarande fråga och svar här.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Supplementet till Upplands runinskrifter under utgivning
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2011, 23:03 »
Vissa av dem går ju inte att öppna.
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Supplementet till Upplands runinskrifter under utgivning
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2011, 04:13 »
Det mesta i Eds socken o några till hade jag problem att öppna i Webbläsaren Firefox 4, dock kunde jag öppna dem efter nedsparning till hårddisk.
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Supplementet till Upplands runinskrifter under utgivning
« Svar #6 skrivet: juni 07, 2011, 22:50 »
Ja, det kan ibland krångla med att öppna pdf-filer direkt i några webbläsare, jfr vad UV skriver om sina rapporter.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Supplementet till Upplands runinskrifter under utgivning
« Svar #7 skrivet: juni 07, 2011, 23:53 »
Det var intressant att få se U 303 i Skånela kyrka, an av de stenar vi då letade förgäves efter. Så satt den bara där..
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Supplementet till Upplands runinskrifter under utgivning
« Svar #8 skrivet: juni 08, 2011, 00:01 »
Ett tips om man har problem med PDF-filer är att ersätta Adobe Reader med Foxit Reader. Den fungerar märkligt nog bättre än Adobes egen produkt.