Ja, rejäla stolpskott

Ja tror jag vet vad ett provschakt är.
Se karta nr 2, en bäck rinner genom en sänka där det bildats en vattensamling mitt i sänkan. Idag finns inga rester av en sänka, inte ens när det är smältvatten på våren kan en sänka ens skönjas. Detta innebär att sänkan fyllts ut så att marken blivit plan. Hur har sänkan fyllts ut?
Hur djup var då sänkan? Det är omöjligt dör oss att veta om vi inte undersökt hur djup sänkan faktiskt var, och naturligtvis, fanns det verkligen en sänka där - eller ritade rudbeck ut en bäck och en sjö (vattensamling) som inte fanns i verkligheten?
Stolpfundament finns från fotbolssplanen tvärs över där bäcken på kartan rann fram till gravfältet. Sedan finns fundament längs med gravfältet - och längs Vattlundavägen. Då har vi faktiskt tre sidor på en rektangel att resonera om.
I framtiden kanske det hittas tusentals fundament i rader i olika väderstreck, det vet vi inte. Men att ta hänsyn till vad vi eventuellt hittar i framtiden har aldrig hindrat någon diskussion här tidigare. Vad jag vill minnas gäller regeln inom arkeologin att har man hittat det så finns det. Inte hittade föremål finns alltså inte.
Som ja sagt tidigare, detta är en ren spekulation. Jag ser det inte ens som viktigt, bara som en möjlighet bland andra möjligheter. Värt att fundera på? Ja, absolut - som ett möjligt alternativ. Kartorna finns, vi har ytterst få sådana källor i det vi diskuterar.
Kvar blir då frågan, när vi för en gångs skull faktiskt har flera källor i form av tre kartor - skall vi förneka källorna, bortförklara dem, misskreditera dem, anse dem som fria fantasier, osv. Är vi verkligen så ovana vid källor att när vi väl hittar dem kan vi inte hantera dem? Alltså, källor som inte stämmer med den allmänna, eller personliga, uppfattningen - förkastas? Då är vi illa ute.
Vad vi faktiskt har är tre kartor från tre olika århundranden, 15, 16 och 1700 talet som visar samma område. På 1500 talet fanns en sjö, på 1600 talet fanns en vattensamling oxh en bäck och på 1700 talet dikades våtmarken ut med ett system av diken. Det som kartorna visar är ett naturligt skeende vars grund är landhöjningen i området - samt mänsklig påskyndan på 1700 talet genom dikning. Fullkomligt naturligt alltså. Logiskt också. En mycket vanlig landskapsutveckling utveckling i vårt land.
Fanns det en sjö just dör på 1500 talet? Ingen aning. Källan säger att där fanns en sjö. Nästa källa säger att en mindre sjö låg i en sänka med sluttningar upp mot fastare mark. Tredje källan berättar om urdikning av ev våtmark. Kan det ens bli tydligare? Vi har det till och med på bild"
Thomas