AndreasE,
Det område jag pratat om är området söder om gravåsen. Där finns inga hus mer än i detta områdes nordöstra del, närmast Uppsalaby - om vi ser på de gamla kartorna, alltså ingen bebyggelse före år 1700 ungefär. Vid denna tid är detta område utdikat.
På norra sidan gravåsen ligger Myrbyträsk. Från Myrbyträsk rinner en bäck, eller en liten å söderut. Gravåsen är alltså omgiven av vatten i söder, väster och nordväst, men inte i norr och öster. Bäckar finns i norr och öster.
Vad vi ser på kartorna är alltså ett högre liggande landområde som avvattnar sig ned till ett lägre landområde.
Hus finns på grusåsen där Uppsala By ligger samt i norr, ute på slätten, ligger spridda gårdar. Om dessa gårdar ligger högre än omgivande mark vet jag inte, men jag gissar att så är fallet eftersom gårdar oftast byggs på sådana platser. Med högre liggande mark menar jag torrare mark, det kan alltså röra sig om en t.ex. grusås som tittar upp någon decimeter över omgivande mark. Norra sidan var alltså torrare än södra sidan.
Stolpraden från 400 talet är alltså byggd på torr mark, eller hyggligt torr mark.
Stolpraden från 600 talet, på södra sidan, verkar också vara byggd på torr mark, med ett uppehåll i stolpraden där blöt mark, eller där sjön fanns, på 1500 talet.
Sjön på 1500 talet har ibland förklarats vara smältvatten på våren. Det är en möjlighet. Det är också en möjlighet att det var en sjö hela året och att smältvatten på våren medförde att sjön bredde ut sig ännu mer. Den avbrutna stolpraden i söder kan tyda på just detta, eller, sjön var helt enkelt större och bredare när stolpraden byggdes på 600 talet.
Jag för en mycket enkel diskussion och har gamla kartor som grund för diskussionen, samt en nyupphittad stolprad vars avbrott förstärker vad 1500 tals kartan visar.
Grundfrågan är hur denna del, alltså söder om gravåsen, såg ut från 400 talet fram till 1000 talet.
Var det en torr slätt - eller var det vptmark- eller var det en sjö?
Jag tittade på kartan du hänvisade till. Vilka hus har ni grävt ut på denna del och vad är dessa hus då daterade till i tid?
De kartor jag nämner här finns i mitt inlägg 429 i denna tråd.
Thomas